تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۰۶
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۱۱۸۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد؛

اهتمام به شرکت های دانش بنیان منجر به کاربردی شدن دانش می شود

می متالز - رییس دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر اینکه اهتمام به شرکت های دانش بنیان منجر به کاربردی شدن دانش در کشور می شود، گفت: خوشبختانه طی چند سال گذشته شاهد عملکرد موفق دولتمردان در راستای حمایت و گسترش شرکت های دانش بنیان در کشور بوده ایم.
اهتمام به شرکت های دانش بنیان منجر به کاربردی شدن دانش می شود

به گزارش می متالز، محمدعلی برخورداری روز شنبه در گفت و گویی در ارتباط راه های توسعه بیش از پیش روابط دانشگاه ها و مراکز علمی با صنعت اظهار داشت: کاربردی کردن دانش از جمله مباحثی است که سال ها در کشور مطرح بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در آیین سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی با بیان این که امروز جوانان این کشور، اراده و انگیزه لازم را برای رسیدن به پیشرفت دارند، افزود: پژوهش‌ها باید منتهی به تصرف بازار و صنعتی شدن و تجربی شدن بشود، دستیابی به این هدف نیاز به تجدید نظر در برنامه‌ها، کنکور دانشگاه‌ها، جذب دانشجو و چگونگی آمایش واحدهای دانشگاهی دارد.
برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه اظهار داشت: دانشجویان با خواندن دروس مختلف در دانشگاه با علوم مختلفی آشنا می شوند اما در نهایت این امر کاربردی نمی شود و این امر دو حالت دارد به گونه ای که برخی بر این باورند که دروس خوانده شده توسط جوانان کشور کاربردی نیست؛ به طور نمونه فردی درس خوانده و مدرک مهندسی مکانیک اخذ کرده اما در کارخانه و یا محل کار تسلط کافی ندارد.
رییس دانشگاه علم و صنعت افزود: برخی دیگر نیز معتقدند که در دانشگاه های کشور که فقط آموزش صرف داده نمی شود بلکه تحقیق، پژوهش، پایان نامه های مختلف مقاطع ارشد و دکتری وجود دارد که بسیاری از آنها منجر به حصول محصول و نتیجه ملموس نمی شود.
وی در ادامه تاکید کرد: معتقدم بایستی سعی کنیم که دانشجویان را به روش های مختلف در حین تحصیل با صنعت آشنا سازیم مثل کارآموزی ها و یا بازدیدهایی که دانشجویان دارند.
برخورداری خاطر نشان کرد: همچنین باید مسایل کاربردی و اجرایی را در آموزش های دانشجویان دخالت دهیم تا زمانی که فارغ التحصیل شد بتواند هر چه سریع تر در یک بخشی از صنعت مشغول به کار شود.
وی تصریح کرد: البته این امر در کشور صد درصدی نیست و در همه جای دنیا معمولا وقتی کارخانجات و صنایع بخواهند افرادی را استخدام کنند به طور مثال کارخانه قطعه سازی و یا خودروسازی در پی افرادی با مدرک مهندسی مکانیک هستند.
وی اظهار داشت: این کارخانجات برای استخدام از افراد تحصیلکرده بهره می گیرند که آموزش های زیربنایی را در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی فرا گرفته اند.
برخورداری گفت: ذکر این نکته حایز اهمیت است که لزوما در تمامی دانشگاه های بزرگ دنیا نیز نکات اجرایی ریز را به صورت کامل دیگر آموزش نمی دهند و شرکت ها و موسسات صنعتی با استخدام افرادی که پایه علمی دانش مرتبط را دارند؛ کلاس های چند روزه کارآموزی برای مسایل اینچنینی برگزار می کنند.
وی افزود: همچنین هم اکنون در دانشگاه های بزرگ کشور دانشجویان در رده های دکتری و تحصیلات تکمیلی تحقیقات پایه ای اساسی در رشته های مختلف صورت می گیرد که انتظار می رود بسیاری از آنها کاربردی و به محصول تبدیل شود اما متاسفانه آنگونه که شایسته است؛ انجام نمی پذیرد.
رییس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هم اشاره ای داشتند که بسیاری از تحقیقاتی که انجام می شود باید منتج به تولید و محصولی شود که مردم آن را احساس کنند و به درد کار و زندگی روزمره شان بخورد؛ بر همین اساس هم اکنون دانشگاه های پیشرو کشور همه در این راستا متمرکز شده اند که چگونه می توان این امر را به فعلیت رساند.
وی یادآور شد: روش های مختلفی نیز تاکنون در این راستا تجربه شده است و در حال حاضر عملی ترین راهی که انجام می شود و انتظار موفقیت نیز از آن وجود دارد؛ شرکت های دانش بنیان است.
برخورداری اظهار کرد: شرکت هایی مرکب از اساتید دانشگاه ها، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و ارباب صنعت تشکیل می شود که در آن افراد صنعتی و دانشگاهی با یکدیگر هستند و این در نهایت می تواند برای کشور بسیار مفید و موثر واقع شود.
وی افزود: هم اکنون این شرکت های دانش بنیان در حال رشد هستند و دانشگاه های بزرگ کشور نیز اهتمام ویژه برای توسعه و عملیاتی کردن آن هستند.

عناوین برگزیده