تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۴۵۵
کد خبر: ۱۲۳۶۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
دبیر یک تشکل تخصصی:

فولاد هم در مخاطره تجربه اندوزی سیمان، کاشی و سرامیک است

می متالز - دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی گفت: بر اساس افق 1404، برنامه ریزی برای صنعت فولاد دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی است و این امر در حالی انجام می شود که پیشتر صنایع سیمان، کاشی و سرامیک تجربه اندوزی خوبی در این زمینه نداشته اند.
فولاد هم در مخاطره تجربه اندوزی سیمان، کاشی و سرامیک است

به گزارش می متالز، "امیر حسین کاوه" روز یکشنبه 13 اسفند 1396 افزود: سرمایه گذاری کلان برای دستیابی صنعت سیمان به بیش از 80 میلیون تن صورت گرفت، اما نبود بازار داخلی و صادراتی مناسب سبب شده که تولید این بخش اکنون 25 تا 30 درصد کمتر صوررت گیرد.
وی اضافه کرد: پیش از این انجمن صنفی کاشی و سرامیک هم از سرمایه گذاری چندین میلیارد دلاری در این بخش خبر داده، اما مجموع واحدهای تولیدی این بخش با 50 درصد ظرفیت فعالیت دارند.
کاوه خاطرنشان ساخت: برنامه ریزان صنعت فولاد معتقدند در افق چشم انداز 1404 صادرات این بخش به بیش از 20 میلیون تن می رسد، در عین حال آمارهای 28 تا افزون بر 30 میلیون تن هم داده شده، اما واقعیت اینکه ظرفیت مازاد ایجاد کردن در صنعت فولاد، می تواند تکرار تجربه صنعت سیمان و کاشی و سرامیک را به همراه داشته باشد .
وی خاطرنشان کرد: لازم است پذیرای این مطلب باشیم که ذخایر فعلی سنگ آهن با عیار مناسب پاسخگوی نیاز نیست و رشد فولاد سازی پیامد افت منابع سنگ آهن را به دنبال خواهد داشت.
دبیر تشکل یاد شده گفت: امروز ظرفیت تولید لوله و پروفیل کشور به 18 میلیون تن رسیده و این رقم برابر با افق 1404 است و اکنون با توجه به اینکه صادرات شرایط ویژه خود را دارد، بازار فروش فراهم نکرده ایم.
وی افزود: صنعت نفت، گاز و آب ایران و کشورهای همسایه نیازمند تولیدات لوله و پروفیل فولادی است و در واقع 600 گروه کالایی، مبلمان شهری، صنایع روستایی، تجهیزات ایمنی راهها، صنایع کشاورزی، تخت های بیمارستانی و غیره در منطقه از این صنعت بهره می گیرند، اما به این مهم توجه لازم نمی شود.
کاوه اضافه کرد: هر تن تولیدات لوله و پروفیل 1000 دلار بیش از خام فروشی ارزش دارد و امروز برنامه ریزان در کنار توجه به صنایع مادر و بزرگ، لازم است صنایع پایین دستی را هم مورد توجه قرار دهند، تا ضمن ایجاد اشتغال بر محور صادرات بتوانند برای کشور ارزآوری داشته باشند.
وی یادآور شد: امروز برای مصرف سرانه فولاد کشور ارقام 200 تا 230 کیلوگرم اعلام می شود و در افق 1404 پیش بینی رقم 300 کیلوگرم شده و جمعیت هم رقم 90 میلیون نفر برآورد می شود، اما انتظار نمی رود بیش از 20 میلیون تن توان صادرات فولاد باشد، آن هم در شرایط پرنوسان بازار جهانی، بنابراین از هم اکنون باید تدبیر لازم صورت گیرد.
 بر پایه جدیدترین آمار انجمن جهانی فولاد که دی ماه گذشته منتشر شد، چین با تولید 831.7 میلیون تن فولاد خام، عنوان بزرگترین تولیدکننده را در میان 66 کشور در سال 2017 میلادی از آن خود کرد؛ تولید ایران نیز در این سال به 21.7 میلیون تن فولاد خام رسید. 
برابر آمارهای صادرات 9 ماهه بخش معدن و صنایع معدنی میزان 6 میلیون و 370 هزار تن زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط به ارزش افزون بر 2 میلیارد و 342 میلیون دلار راهی بازارهای صادراتی شد که از نظر وزن و ارزش نسبت به دوره مشابه در سال 95 به ترتیب 23 و سه درصد رشد نشان می دهد. 
در حالی که در افق سند چشم انداز 20 ساله صادرات 15 تا 20 میلیون تنی فولاد خام (میانی) و تولیدات مربوطه دیده شده است، جمهوری اسلامی ایران پیش بینی کرده که امسال حدود هشت میلیون تن صادرات فولات خام و محصولات آن رقم بخورد. 

عناوین برگزیده