تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۵۳
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۱۲۷۷۳
سرویس خبر : متالورژی و مواد
با مروری بر صنعت نسوز در سال ۹۶

دیرگدازها به‌دنبال آمایش سرزمین

می متالز - سال ۹۶ با فراز و نشیب‌های خود رو به پایان است. در این سال صنعت دیرگداز برای پرشدن ظرفیت مازاد تولید خود، شاهد تحولات بسیاری بوده که از جمله آنها می‌توان به بهره‌برداری از چند کارخانه فولاد اشاره کرد که این موضوع سبب رونق نسوزها در سال‌های آینده خواهد شد.
دیرگدازها به‌دنبال آمایش سرزمین

به گزارش می متالز، اما ازسوی دیگر نوسان نرخ ارز به‌ویژه در فصل پایانی سال، فعالان این صنعت را با مشکلاتی روبه‌رو کرد. یکی از مهم‌ترین مشکلات نسوزها تامین مواد اولیه است که این صنف را بر آن داشته به‌دنبال آمایش سرزمینی برای اکتشافات بیشتر در این زمینه برای سال‌های آینده باشد.


عملکرد خوب نسوزها

مصرف‌کنندگان نسوز در کشور از عملکرد صنعتگران نسوز راضی بودند. در امسال ۳۸۰هزار تن محصولات نسوز تولید شد. رونق فولاد نشانگر کیفیت خوب تولیدات ایرانی در این سال است. این مطلب را دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت مواد نسوز عنوان و اظهار کرد: سال۱۳۹۶ شرایط برای صنعت نسوز همانند سایر صنایع کشور بود با این تفاوت که تولیدکنندگان نسوز نسبت به سال‌های قبل تلاش بیشتری کردند که این نهاده مهم و راهبردی را بدون وقفه به‌دست صنایعی مانند فولاد، سیمان، نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین تولید انرژی کشور برسانند.
محمدعلی زاویه همچنین یادآور شد: امسال مصرف‌کنندگان و فعالان این بخش، هیچ دغدغه‌ای برای دولت ایجاد نکردند و مصرف‌کنندگان نیز هیچ دل‌نگرانی بابت تامین مواد اولیه نسوز خود نداشتند. وی البته در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد، گفت: بیشترین تولیدکنندگان و فعالان صنعت نسوز از این موضوع گله‌مند هستند که چرا ساختار اجرایی کشور صنعت نسوز را باوجود حساس بودن کم‌اهمیت می‌داند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت مواد نسوز، ادامه داد: امسال چالش‌های مهم صنعت نسوز درباره حمل‌ونقل مواد اولیه، صدور پروانه‌های تولید ازسوی سازمان‌های استان‌ها بدون توجه به ظرفیت دوبرابر نیاز کشور، نبود وحدت رویه در ارزیابی مالیاتی و... بوده است. زاویه ادامه داد: سال گذشته تصویب پرداخت یک‌درصدی فروش ازسوی صنایع معدنی و معدن به خزانه در بودجه سال ۹۷، شوک پایانی سال بود که با این کار دیگر سودی برای تولید باقی نخواهد ماند. وی در ادامه یادآور شد: در امسال پیگیری‌های چندین ساله انجمن نسور به نتیجه رسید و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) تقبل کرد به حمایت از ساخت یک واحد تولید آجر نسوز و جرم‌های قلیایی (دولومیتی) کمک‌های اجرایی کند که موجب شادمانی دست‌اندرکاران و فعالان این صنعت شده است. زاویه همچنین عنوان کرد: فعالان این رشته ضمن ناکارآمد دانستن افزایش تعرفه‌ها در بلندمدت خواهان دقت دولت برای تنظیم بازار کسب و کار از طریق نظام تعرفه‌ای به کالاهای ساخته شده نسوز به کمک انجمن وابسته به خود در کوتاه‌مدت هستند و بارها به دولت اعلام کرده‌اند در مذاکره‌هایی که برای گرفتن اعتبارات بین‌المللی برای ساخت واحدهای مصرف‌کننده نسوز و همچنین ماشین‌آلات آنها می‌شود، از توانایی‌های کارشناسی صنعت نسوز و انجمن وابسته به آن استفاده کنند تا بیشترین سهم از مواد نسوز همراه با ماشین‌آلات فولادسازی، پتروشیمی، نفت و گاز و انرژی که وارد کشور می‌شود، به داخل اختصاص یابد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت مواد نسوز با اشاره به متلاطم شدن نرخ ارز در امسال و تاثیر آن بر صنعت نسوز، تصریح کرد: در سالی که گذشت به‌ویژه در ماه‌های پایانی سال، نرخ ارز متلاطم شد و با اجرایی شدن دو انحصار بزرگ جهانی در چین، امریکا و اروپا و افزایش نرخ مواد اولیه به‌ویژه منیزیت شوک بزرگی به این صنعت وارد و ارز مبادله‌ای هم برای مواد اولیه صنعت نسوز بی‌دلیل قطع شد. زاویه تاکید کرد: هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت برای برگشت ارز مبادله‌ای برای تامین مواد اولیه به صنعت نسوز قول همکاری داده اما تاکنون عملی نشده است.


دیدار با اعضای انجمن نسوز

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت مواد نسوز در ادامه خاطرنشان کرد: در روزهای پایانی سال۹۶رضا رحمانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از اعضای انجمن نسوز به‌همراه هیات‌مدیره دعوت به‌عمل آورده تا با نشستی با حضور وی در محل وزارتخانه، فضای کسب‌وکار در این رشته راهبردی مورد بررسی قرار گیرد که البته در این نشست اعضای انجمن نسوز براساس مسائل و مشکلات صنعت نسوز در امسال، درخواست‌هایی مطرح کردند. زاویه با اشاره به درخواست‌های اعضای انجمن از وزارت صنعت، معدن و تجارت، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین درخواست‌های مطرح شده تامین مواد اولیه برای صنعت نسوز کشور به‌عنوان یک صنعت راهبردی است که باید ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت جدی گرفته شود. ازسوی دیگر باید موضوع کمک به اکتشافات برای پرمصرف‌ترین مواد اولیه از جمله بوکسیت و منیزیت به‌طور جدی در دستورکار قرار گیرد؛ به‌ویژه در مناطق شرق، جنوب‌شرقی و مرکز ایران که این امر تاکیدی دوباره بر آمایش سرزمینی دارد. وی ادامه داد: خواسته دیگر انجمن، تحقق تامین نیاز مواد اولیه ازسوی معادن و صنایع معدنی داخلی با ارز مبادله‌ای به مواد اولیه‌ای مانند بوکسیت، سیمان نسوز و منیزیت است. زاویه خاطرنشان کرد: با توجه به موضوع مهم هزینه حمل‌ونقل و خدمات بندری تلاش می‌شود یارانه‌ای به بخش حمل‌ونقل در این صنعت اختصاص داده شود. دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان‌نسوز در ادامه خاطرنشان کرد: باید از صدور بی‌رویه پروانه برای واحدهای تولید نسوز پیشگیری به‌عمل‌اید زیرا ظرفیت نسوز کشور بیش از دوبرابر نیاز کشور تا چشم‌انداز ۱۴۰۴ است. زاویه خاطرنشان کرد: وزارتخانه متبوع درباره تصویب الزام واریز یک درصد فروش معادن و صنایع معدنی به خزانه در قانون بودجه سال۱۳۹۷به‌طور جدی حساس باشد زیرا واریز یک‌درصد از فروش معادن و صنایع معدنی لطمه‌ای بزرگی به فضای کسب‌وکار در این صنعت خواهد زد.


جمع‌بندی قائم‌مقام وزیر

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست تاکید کرد: انجمن‌ها باید بیش از پیش با وزارتخانه ارتباط داشته باشند و ارتباط بین انجمن و وزارتخانه باید به نحوی برقرار شود که تصمیم‌های دقیق‌تری را بتوان اتخاذ کرد. رحمانی همچنین گفت: تلاش‌های انجمن نسوز برای بازنگری استراتژی صنعت نسوز باید با وزارتخانه بیش از پیش هماهنگ شود تا نتایج ملموس‌تری حاصل و نسوز در زنجیره ارزش فولاد دیده شود. وی ادامه داد: ۸۰درصد فعالیت‌ها و پیشبرد اهداف انجمن‌ها و تشکل‌ها باید ازسوی آنها پیگیری شود. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: انجمن‌ها باید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی در جریان خواسته‌های خود قرار دهند و پیگیر مطالبات خود از طریق آنها باشند. باید بحث صدور مجوزهای جدید درباره صنعت نسوز بررسی شود. وی در پایان ابراز علاقه کرد هیات‌مدیره انجمن برای تبادل‌نظر آمادگی دعوت‌های دیگر را داشته باشد.


بهره‌برداری فولادی‌ها، تقاضای نسوز را افزایش داد

درباره رویدادهای تاثیرگذار بر صنعت نسوز در امسال نیز حسام ادیب، کارشناس فولاد و نسوز اظهار کرد: یکی از اتفاق‌هایی که در صنعت نسوز رخ داد، حذف ارز مبادله‌ای برای واردات برخی مواد اولیه تولید نسوز بود که سبب افزایش نرخ تمام‌شده در این بخش شد. ادیب در ادامه همچنین خاطرنشان کرد: رویداد جهانی که امسال بر صنعت نسوز داخلی تاثیرگذار بود، کاهش تولید و به‌دنبال آن افزایش نرخ مواد اولیه در بازار جهانی پس از نشست پاریس و افزایش نرخ نسوزها، به‌ویژه نسوزهای پایه منیزیتی بود. وی همچنین به افزایش نرخ ارز اشاره کرد و گفت: افزایش نرخ ارز سبب افزایش نرخ نسوزها در داخل کشور شد. البته این موضوع منجر قبه رقابت‌پذیری برخی نسوزهای داخلی با محصولات خارجی و افزایش صادرات برخی محصولات نسوز که از مواد اولیه با منشای داخلی در پی افزایش نرخ ارز دارند، شد. این کارشناس حوزه نسوز در ادامه تصریح کرد: به‌دنبال افزایش نرخ ارز، توجیه‌پذیری فرآوری و تولید برخی مواد اولیه تولید نسوز در کشور افزایش یافت. ادیب به راه‌اندازی چند شرکت فولادی در امسال نیز اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی چند کارخانه فولادسازی جدید سبب افزایش تقاضای داخلی برای نسوزها شد. در بدترین سناریو، بازار با حدود ۱۲ میلیون تن مازاد فولاد روبه‌رو خواهد شد که چیزی حدود دوسوم آن انواع محصولات تخت خواهد بود، هر چند این میزان مازاد به شدت بعید به نظر می‌رسد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده