تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۲۵
بازدید: ۵۰۱
کد خبر: ۱۳۴۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
فروتن خبر داد:

تشکیل انجمن آزمایشگاه‌های فولاد ایران

می متالز - تشکیل انجمن آزمایشگاه‌های فولاد ایران می‌تواند دستاوردی برای یکسان‌سازی کیفیت محصولات در این حوزه باشد. معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان فولاد مبارکه معتقد است: هدف این انجمن هماهنگی بین آزمایشگاه‌های فولاد برای یکسان کردن روش‌های آزمون، مدیریت آزمون، تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی و دیگر اقداماتی که در دست دارند و می‌توان شاهد شروع خوبی از این انجمن باشیم.
تشکیل انجمن آزمایشگاه‌های فولاد ایران

به گزارش می متالز، گفت‌وگو با داوود فروتن معاون توسعه و تکنولوژی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان فولاد مبارکه را در ادامه می‌خوانید:


وظایف واحد توسعه و تکنولوژی چیست؟


معاونت توسعه و تکنولوژی در شرکت فولاد سنگان ۳ زیرمجموعه دارد که شامل مهندسی کیفیت، مهندسی کارخانه و مهندسی صنایع است. در قسمت مهندسی کیفیت، آزمایشگاه و کنترل کیفیت و موضوعات تحقیقاتی دنبال می‌شود. همچنین در بخش مهندسی کارخانه، اجرای پروژه های مربوط به توسعه شرکت صورت می‌گیرد و در بخش مهندسی صنایع موضوعات مربوط با سیستم‌ها و روش‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات را شاهد هستیم.


در حال حاضر کیفیت گندله تولیدی شرکت در چه سطحی قرار دارد؟


خوشبختانه از نظر کیفی با اقداماتی که دوستان ما در بهره‌برداری انجام‌ داده‌اند دارای وضعیت مناسب هستیم. البته مانند دیگر واحدهای تولیدی در ابتدای بهره‌برداری با مسائل و مشکلاتی همراه بودیم که ناشی از شرایط ابتدای بهره‌برداری است و به زودی این مسائل برطرف خواهد شد. با اقداماتی که از پیش انجام گرفت، انجمن‌ آزمایشگاه‌های فولاد تشکیل شده و همکاران بازنشسته فولاد با کمک واحدهای فولادی و اساتید دانشگاه حمایت ویژه‌ای از آن داشتند. 

هدف این انجمن هماهنگی بین آزمایشگاه‌های فولاد برای یکسان کردن روش‌های آزمون، مدیریت آزمون، تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی و دیگر اقداماتی که در دست دارند و می‌توان شاهد شروع خوبی از این انجمن باشیم. می‌توان از دستاوردهای این انجمن به زودی بهره‌مند شد. همچنین در حاشیه سمپوزیم فولاد ۹۶ در کیش، گردهمایی مدیران آزمایشگاه برگزار شد که در آن برنامه‌ریزی خوبی برای سال ۹۷ پیشنهاد شد.


در حوزه توسعه چه اقداماتی در دست انجام است؟


در حال حاضر فعالیت توسعه‌ای به معنایی که پلنتی موجود باشد و بخواهیم در کنار آن توسعه‌ای ایجاد کنیم در دستورکار نیست. فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری خوبی در این منطقه انجام داده است. کارخانه گندله‌سازی در حال بهره‌برداری است اما کارخانه کنسانتره‌سازی در حال اجرا است. فعالیتی در قالب توسعه کارخانه در دست نداریم اما تعدادی پروژه وجود دارند که پروژه‌های کوچک مهندسی کارخانه هستند. در واقع بابت تسهیل فرآیند‌های تولید و رفع نواقص موجود انجام می‌شوند.


نقش فولاد مبارکه در انتقال دانش فنی چه بود؟


باید از حمایت‌های دوستان در شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه تشکر کرد. در حقیقت ذخیره دانشی فولاد مبارکه را به بهترین شکل در اختیار ما قرار دادند. تجربه بسیار خوبی برای انتقال دانش در حال شکل‌گیری است. فولاد مبارکه چندین بار از طریق این شرکت تجربه انتقال دانش را داشته است و فکر می‌کنم هرچه به جلو می‌رویم فرآیند انجام این کار به شکل بهتری پیاده‌سازی می‌شود. 

در حال حاضر سنگان به عنوان آخرین گیرنده این دانش فنی در مسیر بسیار خوبی قرار گرفته و ما می‌توانیم به سرعت منحنی رشد و یادگیری را با روند بهتر و مناسب‌تری نسبت به تجارب گذشته طی کرده و خیلی سریع تجارب فنی فولاد مبارکه را در قالب سیستم کارها و روش‌هایی که دوستان طراحی می‌کنند و همچنین از تجربه دوستان بازنشسته یا فعال در مبارکه را انجام داده و کارخانه را به ظرفیت اسمی خود برسانیم. 

خوشبختانه ما علاوه بر موضوع انتقال دانش در حاشیه این موضوع خیلی از مسائلی که فرهنگ سازمان را ایجاد می‌کند، به مرور در شالوده سازمان ما شکل می‌گیرد که بحثی بسیار ارزشمند است. در نظر داریم سال ۹۷ را با این روش جلو ببریم. هم‌راستا با استراتژی فولاد مبارکه هدف‌گذاری‌هایی را انجام داده‌ایم. در زمینه کیفیت تولید هدف‌گذاری هایی صورت گرفته و برنامه ریزی شده این موارد پایش شود. 


گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی

عناوین برگزیده