تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۲۵
بازدید: ۳۴۸
کد خبر: ۱۳۶۶۴
سرویس خبر : انرژی
برای ساخت پالایشگاه؛

آرامکوی سعودی و توتال قرارداد ۵ میلیارد دلاری امضا کردند

می متالز - آرامکوی سعودی و توتال فرانسه برای ساخت یک پالایشگاه در عربستان قراردادی به ارزش ۵ میلیارد دلار امضا کردند و ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری هم توسط سرمایه گذاران ثالث انجام می گیرد.
آرامکوی سعودی و توتال قرارداد ۵ میلیارد دلاری امضا کردند

به گزارش می متالز به نقل از ترید عربیا، شرکت آرامکوی سعودی قراردادی را با شرکت توتال فرانسه بمنظور ساخت یک مجموعه پتروشیمی عظیم در «الجبیل» عربستان با مجموع سرمایه گذاری ۹ میلیارد دلار منعقد کرد.

این مجموعه با سرمایه گذاری مشترک بین آرامکو با ۶۲.۵ درصد و توتال با ۳۷.۵ درصد در منطقه الجبیل انجام خواهد گرفت. در حال حاضر قرار است این پروژه در کنار پالایشگاه «استاروپ» سعودی به بهره برداری برسد.

آرامکو در اطلاعیه ای اعلام کرد که ظرفیت این پالایشگاه در ابتدای راه اندازی آن در سال ۲۰۱۴ میلادی ۴۰۰ هزار بشکه در روز بود که امروز به ۴۴۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است که از آن به عنوان یکی از کارآمدترین پالایشگاه های جهان یاد می شود.

پروژه عظیم سعودی با توتال دارای ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون تن اتلین در سال و دارای واحدهای مرتبط با مواد پتروشیمی ارزش افزوده بالا است؛ ضمن اینکه خوراک آن ۵۰ درصد متان و گاز عنوان شده است. قرار است شروع مرحله احداث آن در سه ماه سوم سال جاری میلادی باشد.

آرامکو اعلام کرد که این پروژه، سرمایه گذاری در حدود ۵ میلیارد دلار خواهد بود و ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری هم توسط سرمایه گذاران ثالث انجام می گیرد که روی هم رفته ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد شد.

به گفته مقامات آرامکو این پروژه ۸ هزار اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم محلی ایجاد می کند؛ ضمن اینکه این پروژه بیش از ۲.۷ میلیون تن متریک  از مواد شیمیایی با ارزش بالا تولید خواهد کرد.
همچنین «امین ناصر» مدیر عامل آرامکو در حاشیه مراسم امضاء این قرار داد که با حضور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در پاریس انجام گرفت، گفت: این پروژه در راستای توسعه بیشتر و متنوع کردن تجارت این دو شرکت سرشناس جهان است.

مدیر عامل آرامکو گفت: سرمایه گذاری مشترک «استاروپ» به طرز قابل توجهی به عنوان یک مدل موفقیت آمیز در حوزه شراکت صنعتی محسوب می شود و علاقمند به توسعه ظرفیت آرامکو در بخش مواد شیمیایی تا سال ۲۰۳۰ میلادی هستیم.

پاتریک پویان مدیر عامل توتال هم گفت: این پروژه حاکی از استراتژی به حداکثر رساندن پلت فورم های پالایشگاه و مواد شیمیایی، توسعه زنجیره تولید مواد شیمیایی این گروه است که از ماده خام با هزینه پایین شروع می شود و از سرعت سریع بازار پلیمر آسیا بهره می برد؛ ضمن اینکه این پروژه، ما را در جهت افزایش همکاری با آرامکو قدرتمند می کند و با موفقیت، بزرگ ترین و کارآمدترین پالایشگاه خود را در جهان راه اندازه خواهیم کرد.

اجرای این پروژه در جهت سند چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی برای اشتغالزایی ۸ هزار فرصت شغلی و ایجاد فناوری هایی با ارزش افزوده بالا است.

عناوین برگزیده