تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۳
بازدید: ۴۹۷
کد خبر: ۱۴۱۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
راستاد خبر داد:

اعمال 90 درصد تخفیف در تعرفه بندری تخلیه کالاهای کانتینری

می متالز - محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری با رسانه ها، ضمن معرفی فعالیت ها و اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری، مهمترین تغییرات برنامه این سازمان را اعمال تخفیف های ویژه در تعرفه فعالیت های بندری و توقف و تردد شناورها با هدف بهبود و ارتقای رقابت پذیری بنادر کشور عنوان و جزئیات این تخفیف‌ها در سال ۹۷ را تشریح کرد.
اعمال 90 درصد تخفیف در تعرفه بندری تخلیه کالاهای کانتینری

به گزارش می متالز، محمد راستاد در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه تدوین تعرفه های خاص بنادر بر اساس ماهیت و عملکرد متفاوت در یک برنامه سه ساله تدوین شده است ، تاکید کرد: تعرفه های جدید متناسب با فعالیت و مقیاس هر بندر در دستور کار سازمان بنادر در سال ۹۷ قرار گرفته است و الزاما یک پیش تعرفه را برای همه بنادر اعمال نخواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جایگاه کلیدی و پر اهمیت تعرفه در تعیین ارزش و قیمت گذاری خدمات بندری و دریایی برای فعالان در حوزه خدمات بندری و دریایی ، خاطر نشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی با یک نگاه ویژه و راهبردی میان مدت و کوتاه مدت ، موضوعات تعرفه ای را در دستور کار خود قرار داده است.

راستاد با بیان اینکه برنامه سازمان بنادر برای میان مدت ، تدوین تعرفه منعطف ، شناور و متناسب با نیاز مشتریان و ذی نفعان بنادر است ، گفت: هدف سازمان بنادر ، اجرای قانون تسریع و تسهیل تخلیه کشتی ها ، تسهیل تجارت و مبادله کالا از طریق بنادر و جذب سهم بیشتر کالا و کانتینر در منطقه است .

راستاد همچنین از در دستور کار قرار داشتن امضای تفاهم نامه برای توافق با خطوط کشتیرانی و پورت اپراتور ها در راستای اعطای تخفیفات ویژه به منظور جذب سهم بیشتر کالا و کانتینر خبر داد و افزود: در سال ۹۷ سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس وظایف ذاتی اش به عنوان مرجع حاکمیتی امور بندری و دریایی کشور ، همچنین با استناد بر قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کالاها در کشتی مصوب خرداد ۹۵ و همچنین مطابق با سایر اسناد بالا دستی و به منظور با لا بردن رقابت پذیری بنادر کشور در منطقه و جهان ، تصمیم به بازنگری ، بهسازی و ارتقای تعرفه بندری و دریایی گرفته است.

کاهش هزینه ها و شفافیت ؛ دو هدف مهم تدوین تعرفه های جدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اضافه کرد: در تدوین تعرفه های جدید از یک طرف سعی شده تا هزینه های بندری و دریایی برای بهره برداران و مشتریان خدمات بندری کاهش یابد و از سوی دیگر، تعرفه های جدید از سادگی و شفافیت لازم برخوردار باشد.

به گفته راستاد، ارتقای سطح عملکرد بنادر ؛ ارتقای بهره وری تجهیزات و تاسیسات زیر بنایی کشور و جذب خطوط کشتیرانی بزرگ ، از مهم ترین اهداف سازمان بنادر در تدوین تعرفه های جدید بندری و دریایی قلمداد می شود.

مهم ترین تغییرات تعرفه ای سازمان بنادر در سال ۹۷

معاون وزیر راه در تبیین تغییرات تعرفه ای در بخش کشتیرانی با هدف کاهش هزینه ها و جذب خطوط لاینری ، گفت : در این بخش ، هزینه توقف کشتی ها در کنار اسکله ( در بنادر جنوبی) به میزان ۱۰ و نیم درصد کاهش داده شد.

بنا براعلام راستاد، ارائه تخفیف ۳۰ درصدی به کشتی هایی که بعد از تخلیه کالا در بنادر ایران ، کالاهای صادراتی و ترانزیتی را بارگیری کنند و کاهش تعرفه تامین آب مصرفی شناورهای خارجی و یک سازی آن با شناور داخلی ، از دیگر مشوق های تعرفه ای در بخش کشتیرانی محسوب می شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از کاهش هزینه تقاضای کار در خارج از وقت اداری ( هزینه دیماند) در بنادر خبر داد و گفت: هزینه دیماند یا کار در شب از ۱۰ تا ۲۴ درصد کاهش داده شد.

به گفته راستاد ، تا پیش از این بین ساعت ۱۵ تا ۱۹ هزینه دیماند برای هر انبارداری ۶ و نیم دلار اخذ می شد که به ۵ دلار تقلیل پیدا کرد و از ساعت ۱۹ تا ۷ صبح روز بعد ، ۱۱ دلار بابت هزینه دیماند دریافت می شد که به ۱۰ دلار کاهش یافت.

حذف هزینه لایروبی از مجموع هزینه های شناور های سوخت رسان

معاون وزیر راه و شهرسازی از اعمال تخفیف ۷۰ درصدی به کشتی های رو رو مسافری حامل کالاهای صادراتی  و مسافری در بندر نوشهر خبر داد؛ مشروط به اینکه برنامه تردد منظم براساس تفاهم نامه با شرکت کشتیرانی  و فورواردر ها داشته باشند.

راستاد حذف هزینه لایروبی از مجموع هزینه های مترتب بر شناورهای سوخت رسان را از دیگر تغییرات تعرفه ای در سال ۹۷ عنوان کرد و ان را در راستای حمایت از صنعت  بانکرینگ کشور دانست .

راستاد این را هم اضافه کرد که با حذف هزینه لایروبی ، هزینه شناورهای سوخت رسان ۲۰ درصد کاهش می یابد.

تخفیف تا سقف ۸۰ درصد به کشتی های لاینر در بندر چابهار

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تا سقف ۸۰ درصد در بخش حقوق و عوارض بندری و هزینه های مترتب بر کشتی های لاینر در بندر چابهار تخفیف داده می شود ، آن را مشروط به انعقاد تفاهم نامه در خصوص رونق بندر چابهار عنوان کرد.

مشوق های تعرفه ای در بخش کالاهای غیر کانتینری

محمد راستاد با تاکید بر اینکه تغییرات در حوزه کالا های غیر کانتینری با هدف جلوگیری و کاهش ماندگاری یا رسوب این نوع کالا در بنادر صورت می گیرد : توضیح داد :هرچه رسوب کالا در بنادر افزایش یابد ، هزینه تمام شده بالاتر می رود. وی در این بخش از تخفیف تا سقف ۱۰ درصد در هزینه های بندری شامل خن کاری و  باربری با هدف تقویت توان رقابتی صادرکنندگان کالاهای فله خشک معدنی مانند سنگ آهن ، سنگ آهک و سنگ گچ خبر داد.

تخفیف تا سقف ۷۰ درصد برای افزایش ترانزیت کالاهای غیر کانتینری 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان اش گفت: با هدف افزایش ترانزیت کالاهای غیر کانتینری از بنادر کشور ، برای فورواردرهایی بیش از ۷۵ هزار تن عملیات تخلیه و بارگیری در هر بندر داشته باشند، سازمان بنادر و دریانوردی در خن کاری ، باربری و انبارداری از ۵۰ تا ۷۰ درصد و در هزینه های زیربنایی منطقه ویژه از ۵۵ تا ۱۰۰ درصد تخفیف می دهد.

تخفیفات سازمان بنادر در بخش کانتینری

به گفته راستاد ، سازمان بنادر و دریانوردی با هدف افزایش عملکرد کانتینری به خصوص در بخش صادرات ، ترانزیت و ترانشیپ از بنادر ، برای فورواردرهایی که بیش از ۲۰ هزار TEU عملیات تخلیه و بارگیری کالای ترانزیتی کانتینری در هر بندر داشته باشند ، در هزینه انبارداری کانتینر تا سقف ۶۵ درصد و در هزینه زیربنایی منطقه ویژه تا سقف ۱۰۰ درصد تخفیف اعطا می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از تخفیفات ۴۸ درصدی هزینه THC، ۶۲ درصدی در تعرفه انبارداری و ۳۰ درصدی در هزینه محوطه اختصاصی برای کالاهای صادراتی فله معدنی با کانتینر رو باز  خبر داد.

حمایت های تعرفه ای برای افزایش سهم حمل ریلی در بنادر

راستاد در ادامه تبیین سیاست های تعرفه ای سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۷ ، با اشاره به اهداف این سازمان جهت افزایش سهم ریل در انتقال کالا از بنادر به پسکرانه ها ، از تخفیف ۵۰ درصدی در هزینه خدمات عمومی و زیربنایی منطقه ویژه در جابه جایی کالا ها  از طریق ریل خبر داد.

به گفته راستاد، به طور استثنا معافیت های ۵ روزه  انباردای کانتینرهایی که با ریل حمل می شود ، به ۱۰ روز افزایش می یابد.

معافیت های خاص تعرفه ای در بندر چابهار

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش پایانی سخنان اش از اعمال تخفیفات خاص در بندر چابهار خبر داد و گفت : تخفیف تا سقف ۸۰ درصد ی برای هزینه توقف در کنار اسکله ، تخفیف در هزینه عملیات راهنمایی ، یدک کشی و لایروبی تا سقف ۶۰ درصد ، تخفیف در هزینه THC کالاهای کانتینری تا سقف ۹۰ درصد و تخفیف در انبارداری کانتینرهای خالی تا سقف ۷۵ درصد ، از مهم ترین مشوق های سازمان بنادر جهت رونق تجارت در بندر اقیانوسی چابهار به شمار می آید.

راستاد این را هم گفت که سیاست های تعرفه ای سازمان بنادر در سال ۹۷ از ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری اجرایی می شود.

عناوین برگزیده