تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۱۱
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۱۴۲۳۹
سرویس خبر : انرژی

لایه نفتی پارس جنوبی را به توتال تحویل نمی‌دهیم

می متالز - به تعبیر معاون وزیر نفت دومین تجربه سرمایه گذاری موفق در حوزه انتقال گاز قرار است از ایرانشهر به چابهار صورت بگیرد. پروژه انتقال گاز ایرانشهر به چابهار با 290 کیلومتر طول محدوده‌هایی مانند ایرانشهر-سه راهی چپ،سه راهی چپ-مکران، مکران-نیروگاه چابهار و مکران –نیروگاه کنارک را تحت پوشش قرار می‌دهد.
لایه نفتی پارس جنوبی را به توتال تحویل نمی‌دهیم

به گزارش می متالز، قرار داد احداث این پروژه روز گذشته در حالی مابین وزارت نفت و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منعقد شد که بر اساس آن وزرای نفت و دفاع در پاسخ به پرسش ها به موضوع امنیت و توسعه در سواحل مکران اشاره کردند و گفتند که احداث این خط لوله علاوه بر تغذیه واحدهای صنعتی و نیاز شهری و خانگی در منطقه، می‌تواند عاملی بر ثبات و امنیت این نقطه از کشور باشد و علاوه بر این موقعیت بسیار مناسبی برای اشتغال در منطقه فراهم آورد.

 روز گذشته بیژن زنگنه وزیر نفت و امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه مراسم عقد قرار داد احداث خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به چابهار به محورهایی مانند توسعه و امنیت سواحل مکران اشارعه کردند و گفتند بی تردید احداث این خط نه تنها منطقه را به توسعه هدفگذاری شده نزدیک‌تر خواهد کرد بلکه باعث تاثیرات قابل اشاره در حوزه های سرمایه گذاری وامنیتی با کشورهای اطراف خواهد شد.

زنگنه در پاسخ به پرسش مبنی بر این که چنین رویکردی تا چه حد می تواند بر توسعه منطقه اثر گذار باشد گفت: آنچه مسلم است این است که ظرفیت‌های سواحل مکران تاکنون مورد تغافل قرار گرفته است و اینک باید هرچه سریعتر از چنین پتانسیلی استفاده کرد.

وی ادامه داد: یکی از موانعی که برای توسعه در مناطق مستعد، مورد بحث قرار می‌گرفت نبود آب برای صنایع بود که در منطقه ساحلی مکران به طول هزار کیلومتر مشکلی مانند آب وجود ندارد و این در حالی است که امنیت منطقه نیز به حد کافی فضا را برای توسعه صنعتی مهیا  کرده است و در چنین شرایطی باید در پیشرفت و ارتقا منطقه شتاب به عمل آورد.

زنگنه افزود: یک منطقه وسیعی در سواحل مکران  وجود دارد که تاکنون مورد استفاده استراتژیک قرار نگرفته است و این اصلا هیچ توجیهی ندارد و حال که آب را می توان با تکنولوژی های پیشرفته و با قیمت قابل قبول در اختیار قرار داد لازم است از ظرفیت های این منطقه خالی مانده برای توسعه سود جست چرا که خالی ماندن چنین بخشی از کشور می تواند برای ما یک تهدید محسوب شود.

وزیر نفت با تاکید بر این که انتقال جمعیت به این مناطق باید در دستور کار قرار گیرد گفت: با توسعه یافتگی در سواحل مکران می توان ارتباطات با کشورهای منطقه را بیش از پیش ارتقا داد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که احداث این خط انتقال تا چه حد می تواند بر رقابتی که برای صادرات گاز به شبه قاره هند وجود دارد، موقعیت ایران را تثبیت کند نیز گفت: این خط چندان ارتباطی به آن رویکرد نمی تواند داشته باشد و من هم بعید می دانم که هندی ها حاضر شوند از خط لوله ای که از پاکستان عبور می کند گاز تحویل بگیرند ولی پاکستان که تا کنون دلایل غیر منطقی خود را برای این کار داشته است می‌تواند محور مذاکرات دیپلماتیک ما قرار بگیرد تا با آنها به گفتگو بنشینیم.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسشی مبنی بر کاهش فروش نفت ایران نیز گفت: این کاهش فروش به صورت مقطعی بوده و بلافاصله بعد از آن جبران شده است.

وی همچنین در مورد اینکه آیا  مذاکرات و شرایط قرارداد صادرات گاز به پاکستان دچار دگرگونی شده است یا خیر نیز گفت: ما با ابزار دیپلماسی در پی این موضوع هستیم ولی تاکنون این صادرات دچار دگرگونی نشده است.

وزیر نفت در مورد پروژه صادرات گاز به عمان نیز گفت: گاز از رودان به کوه مبارک و سپس به غرب جاسک می‌رود و پس از آن به عمان صادر می‌شود. مذاکرات  به خوبی پیش رفته است و در مرحله‌ای هستیم که برای اجرای خط دریایی اعلام مناقصه کنیم یا به مرحله عقد قرارداد نزدیک می‌شویم که یک شرکت خارجی برای احداث خط سرمایه‌ گذاری کند.

زنگنه در مورد این‌ ادعا که ایران برای فروش نفت به هند تخفیف می‌دهد، گفت: ما هر کاری که لازم باشد برای این‌که با ترامپ مقابله کنیم انجام می‌دهیم. ما تخفیف ویژه‌ای به هند ندادیم البته برای فروش ممکن است در هر زمانی که لازم باشد از نظر سیاسی قیمت‌هایی را اعمال کنیم که بتوانیم در بازار حضور داشته باشیم.

وزیر نفت  همچنین در مورد مذاکرات بین ایران و هند درباره توسعه میدان گازی فرزاد B، نیز گفت: قرار شد هندی‌ها گاز ترش میدان را در ساحل به ما تحویل بدهند و ایران جابه‌جایی و سوآپ را انجام دهد.

وی همچنین در خصوص رفتار اخیر آمریکا در قبال ایران و تاثیر آن بر موضع کشور ما در برجام نیز تاکید کرد: شکی نیست که ما در انتظار موضع و تصمیم  ترامپ هستیم اما این در عین حال بدان معنی است که ما تمام تلاش خود را می کنیم و از هیچ موضعی کوتاه نمی آییم تا از ناحیه مواضع او هیچ آسیبی به کشور وارد نشود

زنگنه در عین حال در جمع خبرنگاران به موضوع سپردن کار در لایه نفتی پارس جنوبی به توتال اشاره کرد و گفت: حال که شرکت مرسک دانمارک به توتال فرانسه فروخته شده است ایران تصمیم ندارد کار در این لایه را به آنها بسپارد و این در حالی است که  کشور ما به موازات این رویکرد در خواست های مذاکره با شرکت های دیگر را ارائه داده است.

وی ادامه داد:  ما در حال حاضر مراحل پایانی مذاکره برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی  را طی می کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد مذاکره برای توسعه میادین، اظهار کرد: چند قرارداد در دست مذاکره است که در مرحله آخر قرار دارد که در این بین شرکت‌های روسی هم هستند، اما تا روزی که قرارداد امضاء نشود نامی از شرکت‌ها و میادین نخواهم برد.

فروش روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت

وزیر نفت در خصوص وضعیت فروش نفت ایران نیز اظهار داشت: ایران در حال حاضر در فروش نفت هیچ مشکلی ندارد و هم اکنون این میزان به 2.5 میلیون بشکه در روز رسیده است

زنگنه در مورد پروژه صادرات گاز به عمان توضیح داد: گاز از رودان به کوه مبارک و سپس به غرب جاسک می‌رود و پس از آن به عمان صادر می‌شود. مذاکرات پیش رفته است و در مرحله‌ای هستیم که برای اجرای خط دریایی اعلام مناقصه کنیم یا به مرحله عقد قرارداد نزدیک می‌شویم که یک شرکت خارجی برای احداث خط سرمایه‌ گذاری کند.

همسایگان از توسعه مکران استقبال خواهند کرد

بر اساس این گزارش همچنین امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در حاشیه مراسم یاد شده در پاسخ به این پرسش که مقوله امنیت در سواحل مکران تا چه حد می تواند بستر ساز سرمایه گذاری و بهبود بخشی به روابط دیپلماتیک  باشد نیز گفت: برنامه ای که در حال اجراست کاملا هماهنگ با سیاست خارجی جمهوری اسلامی است و ما ارتباطات بسیار مطلوبی با کشور دوست و برادر پاکستان داریم و بقیه هم متاسب با منافع خود مشارکت با ما را خواهند داشت و من این موضوع را چندان قبول ندارم که همسایگان با ما در این زمینه مشکلی داشته باشند و اعتقاد دارم آنها از توسعه منطقه ما استقبال خواهند کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره دلیل حضور وزارت دفاع در ساخت خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار اظهار کرد: سیستان و بلوچستان از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید در توسعه آن تسریع شود، به همین دلیل بخشی از سرمایه‌گذاری خود را در این پروژه قرار داده‌ایم. البته این کار برای ما توجیه اقتصادی دارد و برگشت سرمایه در موعد مقرر انجام خواهد شد.

وی درباره امنیت منطقه مکران گفت: استان سیستان و بلوچستان جزو امن‌ترین مناطق کشور است و آنچه به عنوان ناامنی منطقه مطرح می‌شود، تحمیل و برنامه‌ریزی دشمنان جمهوری اسلامی است.

این مقام مسئول در عین حال  با تاکید بر این که سیستان و بلوچستان در امنیت کامل است  بیان کرد: یکی از پیام‌های احداث این خط انتقال گاز، خطاب به سرمایه‌گذاران است تا با سرمایه‌گذاری قابل توجهی که در این منطقه انجام می‌شود شاهد برقراری امنیت کامل در استان سیستان و بلوچستان باشند و دیگر هیچ نگرانی درباره امنیت منطقه وجود نداشته باشد. 

بنا به این گزارش همچنین حمید رضا عراقی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران نیز اظهار داشت:

خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار به طول ۲۹۰ کیلومتر و با هزینه ۲۵۰ میلیون یورو احداث می‌شود که هزار میلیارد تومان از این مبلغ ریالی و حدود ۷۰ میلیون یورو آن ارزی است.

وی با بیان این‌که همه سرمایه‌گذاری برای احداث این خط از سوی صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح (شستان) تامین می‌شود، ادامه داد: محل برگشت این سرمایه‌گذاری از محل گازبهای تامین سوخت پتروشیمی‌هایی است که از سوی شرکت مکران احداث می‌شود.

عراقی تاریخ اخذ مصوبه دولت برای اجرای طرح را بهمن ماه سال ۹۶ اعلام کرد و گفت: این کار بر اساس فهرست‌بهای سازمان برنامه طرح‌ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به این‌که پس از احداث خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار، نیروگاه‌های چابهار و کنارک از نعمت سوخت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد، اظهار کرد: افزون بر نیروگاه‌ها، سایر صنایع، پتروشیمی‌ها، فولاد و سیمان نیز از گاز بهره‌مند می‌شوند. در مجموع توسعه اقتصادی مبتنی بر گاز با تکیه بر احداث این خط پیش خواهد رفت.

عراقی احداث خط لوله ایرانشهر – چابهار را واجد اهمیت راهبردی برای کشور دانست وگفت: بی تردید سواحل مکران محور توسعه ای آینده کشور خواهد بود و بر این اساس این منطقه به گاز نیاز دارد و باید توجه داشت که نیازسوختی نیروگاه های کنارک و چابهار از سوخت مایع به گاز تغییر خواهد کرد وهمین موضوع نیز باعث صرفه جویی های قابل توجه اقتصادی خواهد بود.

عناوین برگزیده