تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۱۴۲۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کالای ایرانی «بیمه تضمین کیفیت» می‌شود

می متالز - مدیرعامل بیمه تعاون از طراحی بیمه نامه تضمین کیفیت کالای ایرانی در سال «حمایت از کالای ایرانی» خبر داد و گفت: با این کار نه تنها کیفیت محصولات ایرانی ارتقا می یابد، بلکه مردم با اطمینان بیشتری به خرید محصولات وطنی روی می آورند.
کالای ایرانی «بیمه تضمین کیفیت» می‌شود

به گزارش می متالز، «پرویز مظلومی»در نشستی با خبرنگاران اعلام کرد که در بیشتر کشورها 2بیمه نامه «تضمین کیفیت کالا» و «خسارت ناشی از استفاده از کالای بی کیفیت» ارایه می شود.
وی افزود: قصد داریم با صدور بیمه نامه تضمین کیفیت کالا، این اطمینان به مشتری داده شود که اگر کالا کیفیت لازم را نداشت، خسارت وارده از سوی بیمه پرداخت می شود.
وی لازمه این کار را بررسی کیفیت کالا از سوی کارشناسان معتمد بیمه دانست و گفت: صرف داشتن نشان استاندارد، کفایت نمی کند و بیمه از طریق کارشناسان طرف قرارداد خود که تولید محصول را در کارخانه رصد می کنند، کیفیت آن را طبق استاندادهای بین المللی بررسی می کنند.
مظلومی درباره اینکه چه گروه کالاهایی مشمول این بیمه خواهند بود، توضیح داد: اکنون گروه خاصی مورد نظر نیست و هر نوع کالای تولیدی از جمله لوازم خانگی و الکترونیکی می تواند مشمول این طرح شود.
وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا محصولات خُرد تحت پوشش این بیمه نامه قرار می گیرند یا محصولات صنعتی را نیز می توان بیمه کرد، توضیح داد: در گام نخست کالاهایی که مصرف کننده نهایی آنها عامه مردم اند، در این طرح جای گرفته و در گام های بعدی می توان محصولات صنعتی را نیز بیمه کرد.
به گفته مظلومی، صدور این نوع بیمه نامه، در دنیا امری معمول و رایج است اما هنوز در بازار ایران شناخته نشده و انتظار می رود در سالی که به حمایت از کالای ایرانی مزین شده، بتوان از این ابزار برای حمایت بهتر و بیشتر از محصولات ایرانی بهره گرفت.
وی تاکید کرد: این بیمه نامه برای کالاهایی که با نشان تجاری ساخت ایران ساخته می شود، صادر خواهد شد و شرکت هایی که کالاهای خود را در ایران مونتاژ می کنند از جمله برخی برندهای لوازم خانگی مشمول آن نیستند.
به گفته وی، مبلغ حق بیمه را تولیدکننده به شرکت بیمه خواهد پرداخت و از این بابت هیچ هزینه اضافی به خریدار تحمیل نخواهد شد زیرا تولیدکننده باید از حاشیه سود خود برای بیمه محصول اقدام کند.
مدیرعامل بیمه تعاون در ادامه درباره اینکه آیا می توان این بیمه را به صنعت خودرو نیز تعمیم داد، اظهار داشت: اگر خودروسازان در حوزه بیمه مسئولیت بخواهند کالای تولیدی خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند، این آمادگی در بین صنعت بیمه وجود دارد.
وی خاطرنشان ساخت: خودروسازان به این نوع بیمه نامه ها نیاز دارند زیرا ممکن است مصرف کننده و حتی شخص ثالث به دلیل استفاده از خودروی آنها که معیوب تولید شده، زیان ببینند.
وی سقف بیمه نامه در این محصول بیمه ای را برابر قیمت محصول مورد نظر اعلام کرد و درباره ارزیابی ریسک آن گفت: کیفیت کالا و استانداردهایی که در نظر گرفته می شود، میزان ریسک را تعیین خواهد کرد.
این مدیر بیمه تعاون افزود: از ابتدای امسال رایزنی با برخی از تولیدکنندگان برای ارایه پوشش های بیمه ای در این زمینه آغاز و به انعقاد قرارداد نیز منجر شده است.
مدیرعامل بیمه تعاون  درباره تسهیلاتی که برای بخش تعاونی ها در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: به تازگی تفاهم نامه ای برای ارایه خدمات انواع بیمه نامه ها به شرکت های تعاونی با وزارت کار امضا کرده و تسهیلاتی را برای آنها در نظر گرفته ایم که در آینده نزدیک نهایی و اعلام می شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند و دولت نیز در بخشنامه ای، همه دستگاه های دولتی را از خرید کالاهای خارجی که مشابه خارجی دارند، منع کرد.

عناوین برگزیده