تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۱۴
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۱۴۲۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل بیمه تعاون خبر داد؛

صدور بیمه نامه تضمین کیفیت کالای ایرانی

می متالز - مدیر عامل بیمه تعاون از صدور "بیمه نامه تضمین کیفیت کالاهای ایرانی" خبر داد و گفت: تولیدکنندگان، کالاهای داخلی را بیمه کنند.
صدور بیمه نامه تضمین کیفیت کالای ایرانی

به گزارش می متالز، رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 97 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند. به همین منظور روز گذشته نشست خبری در خصوص شعار سال توسط بیمه تعاون برگزار شد.

در این مراسم" یونس مظلومی" مدیر عامل بیمه تعاون گفت: برای کالاها دو نوع بیمه‌نامه وجود دارد که اولین آن" بیمه مسئولیت کالا "است که بر اساس آن اگر مشتری کالایی را استفاده کند و موجب خسارت به مشتری یا شخص ثالث شود، این بیمه خسارت مصرف کننده و شخص ثالث را پوشش خواهد داد.

وی افزود: بیمه‌نامه دوم که برای کالای ایرانی در نظر گرفته شده است با نام "تضمین کیفیت کالا "است و براساس آن اگر مشتری کالایی را تهیه کند و آن کالا استانداردهای لازم را نداشته باشد، مصرف‌کننده می‌تواند با مراجعه به بیمه خسارت خود را دریافت کند.

مدیرعامل بیمه تعاون درباره اینکه چه گروه کالاهایی مشمول این بیمه خواهند بود، توضیح داد: اکنون گروه خاصی مورد نظر نیست و هر نوع کالای تولیدی از جمله لوازم خانگی و الکترونیکی می تواند مشمول این طرح شود.

وی ادامه داد: در گام نخست کالاهایی که مصرف کننده نهایی آنها عامه مردم اند، در این طرح جای گرفته و در گام های بعدی می توان محصولات صنعتی را نیز بیمه کرد.

داشتن علامت استاندارد جهت دریافت بیمه‌نامه ضروری نیست

مظلومی درخصوص علامت  استاندارد کالا تصریح کرد: داشتن علامت استاندارد جهت دریافت بیمه‌نامه ضروری نیست و در صورت تایید شاخص‌ها از جانب کارشناسان ما بیمه‌نامه صادر خواهد شد، این شاخص ها بر اساس معیارهای بین‌المللی و داخلی ارزیابی خواهند شد.

وی اظهار داشت: این بیمه نامه در اکثر کشورها وجود دارد و تمرکز ما بر تولید کالای ایرانی است تا بتوانیم فرهنگ استفاده از کالای با کیفیت ایرانی را رواج دهیم.

صدور بیمه نامه برای کالای ساخت ایران

مظلومی تاکید کرد: بیمه نامه برای کالاهایی که با نشان تجاری ساخت ایران ساخته می شود، صادر خواهد شد و شرکت‌هایی که کالاهای خود را در ایران مونتاژ می کنند از جمله برخی برندهای لوازم خانگی مشمول آن نیستند.

وی ادامه داد: با توجه به نقش کنونی کیفیت در مدل ارایه شده، سعی می‌کنیم خود مصرف‌کننده کالای ایرانی را انتخاب کند.

مدیرعامل بیمه تعاون با اشاره به میزان حق بیمه پرداختی، بیان کرد: معمولا حق بیمه اندک خواهد بود و تأثیری بر قیمت کالا نخواهد گذاشت و از نظر ما تولیدکننده باید از سود خود کمی کاسته که البته با افزایش فروش این موضوع نیز جبران خواهد شد.

مظلومی افزود: از ابتدای امسال رایزنی با برخی از تولیدکنندگان برای ارایه پوشش‌های بیمه ای آغاز و به انعقاد قرارداد نیز منجر شده است.

آمادگی لازم برای همکاری با خودروسازان را داریم

وی درخصوص مذاکره با شرکت های خودروسازی برای ارائه "بیمه نامه تضمین کیفیت خودروها "گفت: به طور قطع تولیدکنندگان باید نسبت به خرید بیمه نامه تضمین کیفیت کالاهای ایرانی از نمایندگی های بیمه اقدام کنند، اما به هر حال ما آمادگی داریم تا خودروهای ایرانی را هم تحت پوشش این بیمه قرار دهیم.

مدیر عامل بیمه تعاون خاطرنشان کرد: خودروسازان به این نوع بیمه نامه ها نیاز دارند، زیرا ممکن است مصرف کننده و حتی شخص ثالث به دلیل استفاده از خودروی آنها که معیوب تولید شده، زیان ببینند.

ارائه تسهیلات به تعاونی ها

مظلومی با اشاره به تسهیلاتی که برای بخش تعاونی‌ها در نظر گرفته شده است، افزود: به تازگی تفاهم نامه ای با وزارت کار برای ارایه خدمات انواع بیمه نامه‌ها به شرکت‌های تعاونی امضا شده و تسهیلاتی را برای آنها در نظر گرفته ایم که در آینده نزدیک نهایی و اعلام می شود.

وی با اشاره به ارزیابی ریسک صدور این بیمه نامه ها خاطرنشان کرد: به هر حال ارزیابی ریسک در صدور یک بیمه نامه نقش اساسی دارد، کارشناسان ما با لحاظ کردن استانداردهای داخلی و بین المللی تلاش دارند تا ریسک هر کالا را هم ارزیابی کنند، اما به هر حال تمرکز ما بر روی کالاهای ایرانی است و بر این اساس هر کالایی که آزمایشات لازم را انجام داده و از سوی کارشناسان بیمه تضمین کیفیت را دریافت کنند، تحت پوشش این بیمه قرار خواهد گرفت.

مظلومی همچنین یادآور شد: بیمه تعاون  اولین بیمه‌ای بود که پس از برجام در بازار لویتز لندن برای بیمه فازهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی حضور داشته است.

مدیر عامل بیمه تعاون درباره افزایش سرمایه شرکت بیمه تعاون تصریح کرد: افزایش سرمایه به تصویب مجمع رسیده و مجوزهای لازم جهت این اتفاق اخذ شده و در مراحل عملیاتی به سر می برد.

همچنین در خصوص موضوع" بیمه نامه تضمین کیفیت  "برای کالای ایرانی، " ابوالحسن صدریه " کارشناس بیمه به خبرنگار ما گفت: در تمام دنیا بیمه تًضمین کیفیت کالاها رایج  است و در ایران برای محصولاتی مانند موبایل و کالاهای الکترونیک مرسوم است. البته باید اطمینان نسبی از کارکرد کالایی که بیمه خواهد شد، وجود داشته تا به توان این تضمین را به خریداران ارائه داد که در صورت بروز مشکل، شرکت بیمه گر خسارت را جبران خواهد کرد.

وی افزود: در مورد کالاهای ساخت داخل امکان بیمه اجناس تولیدی است، اما باید با ارزیابی کیفیت کالای تولیدی همراه باشد. در برخی موارد اگر این ارزیابی لحاظ نشود، طبیعتا اجناس بیمه نخواهند شد. بدین ترتیب سازندگان نیز تشویق و ترغیب خواهند شد که اجناس را  با کیفیت تری تولید کنند.‌ به نظر بنده اگر با ارزیابی دقیق همراه باشد و بیمه گران هم به خوبی پاسخگو باشند نه فقط عملی است، بلکه به بالا رفتن کیفیت تولید کالای ایرانی و به افزایش رضایت مردم از اجناس ساخت داخل نیز کمک خواهد کرد.

این کارشناس بیمه در پایان خاطرنشان کرد: بیمه نامه تضمین کیفیت به گسترش ضریب نفوذ بیمه در کشور کمک می کند و مشتاقانه در انتظار گسترش ارائه بیمه تضمین کیفیت برای اجناس ایرانی هستیم.

عناوین برگزیده