تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۱۴
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۱۴۲۶۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تنظیم ضربان بازار خودرو با نرخ ارز

می متالز - افزایش قیمت خودرو به عوامل متعددی از جمله میزان سهم مواد اولیه و قطعات وارداتی در محصول نهایی، مناسبات و مشارکت‌های بین‌المللی، تورم در نهاده‌های تولید، حذف خودروهای قدیمی از خط تولید خودروسازان و... بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین معیارها در تعیین قیمت نهایی خودرو نرخ ارز و نوسانات آن است.
تنظیم ضربان بازار خودرو با نرخ ارز

به گزارش می متالز، حال سؤال اینجاست با توجه به اینکه صنعت خودروسازی کشور از عوامل تأثیرگذار فوق به‌ویژه نوسانات نرخ ارز تأثیر گرفته است، التهاب بازار خودرو تا کی و کجا ادامه خواهد داشت؟

بر همین اساس می‌توان گفت هر چه در صنایع تولیدی مانند صنعت خودرو و قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری شود، به میزان توانمندی این صنعت افزوده و نهایتاً می‌توان به زمین بازی صادرات به بازارهای دنیا نیز راه یافت.

در همین راستا حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ ارز از مدت‌ها پیش ثابت مانده بود. از طرفی تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی باید به نرخ ارز اضافه شود که طی سال‌های گذشته این اقدام صورت نگرفت. بنابراین در شرایط موجود شاید بتوان گفت دولت با کمترین ابزار موجود بهترین کار را برای رسیدن به یک نرخ واقعی برای ارز انجام داده است.

وی در همین رابطه افزود: دولت با این افزایش نرخ ارز که خیلی پایین‌تر از نرخ آزاد است، کنترل بیشتری در بازار ارز، صادرات و واردات دارد.

گرمابی در خصوص میزان افزایش قیمت خودرو گفت: قطعاً یکی از عوامل تأثیرگذار اصلی در تعیین قیمت نهایی این است که چند درصد از بهای تمام‌شده تولید، وارداتی و برمبنای ارز است. بنابراین بسته به میزان وابستگی که کالای تولیدی به ارز دارد، قیمت‌های خودرو به‌صورت متفاوت تغییر می‌کند و شاید بتوان گفت این تغییر 10 درصد یا بیشتر منطقی است.

وی همچنین با تأکید بر نظارت شورای رقابت بر تعیین قیمت خودرو گفت: قیمت‌گذاری‌ها در شورا صورت می‌گیرد و خودروسازان نمی‌توانند خارج از محدوده قیمت‌گذاری‌ها عمل نمایند.

این نماینده مجلس ادامه داد: قطعاً یکی از منابع اصلی ارز 4200 تومانی به واردات تعلق می‌گیرد و کالاهای ضروری و کالاهای سرمایه‌ای باید طبق روال همیشگی خود وارد کشور شود. بنابراین دولت دلار 4200 تومانی را برای واردات خودرو نیز تأمین کرده و مشکلی از این بابت پیش نخواهد آمد.

نماینده مردم نیشابور در رابطه با میزان اثربخشی خودروهای وارداتی بر کیفیت خودروهای داخلی گفت: خودروهای وارداتی در کیفیت خودروهای داخلی بی‌تأثیر نبوده، نگاه جدی‌تر در چند سال اخیر به تغییر پلتفرم و بدنه خودرو، منجر به پیشرفت تولید آن شده است. این در حالی است که قبلاً این نگاه کمرنگ بود یا اصلاً وجود نداشته است.

گرمابی افزود: البته نباید از این موضوع گذر کرد که با تعرفه‌های بالایی که برای واردات اعمال می‌کنیم، عمدتاً تعداد خودروهای وارداتی خیلی محدودشده است و قیمت آن‌ها به‌گونه‌ای است که معمولاً طبقه متوسط جامعه نمی‌توانند از این دسته خودروها استفاده کنند.

وی ادامه داد: بنابراین هنوز هم بازار و فضای مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی وجود دارد. البته به این شرط که آن‌ها با شتاب بیشتری توسعه و بهبود کیفیت را مدنظر داشته باشند و قدر بازاری را که در اختیارشان داده‌شده است را بدانند.

عناوین برگزیده