تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۵۲
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۱۴۲۷۶
سرویس خبر : انرژی
وزیر نیرو خبر داد؛

94 هزار میلیارد تومان برای 135 پروژه آب و برق کرمانشاه

می متالز - وزیر نیرو آخر هفته گذشته طی سفری به کرمانشاه از طرح های آبرسانی و برق رسانی این استان بازدید و بهره برداری از تعدادی طرح را نیز به طور رسمی آغاز کرد. وزیر نیرو در خلال این سفر از در دست اقدام بودن ۱۳۵ پروژه در زمینه‌های تامین آبرسانی، کنترل و جمع آوری پساب و برق و انرژی با اعتباری بالغ بر ۹۴ هزار میلیارد تومان در استان کرمانشاه خبر داد.
94 هزار میلیارد تومان برای 135 پروژه آب و برق کرمانشاه

به گزارش می متالز، در بدو ورود وزیر نیرو به استان کرمانشاه و در نخستین برنامه این سفر، تصفیه‌ خانه فاضلاب شهرستان کنگاور به بهره‌برداری رسید.

علیرضا تخت شاهی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در آیین افتتاح این تصفیه‌خانه که با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو و هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب شهرستان کنگاور شهریور ماه سال 1391 با اعتباری بالغ بر 110 میلیارد ریال آغاز شد و ظرفیت نهایی این تصفیه خانه در افق طرح (سال 1420) حدود 12 هزارمتر مکعب در شبانه‌روز خواهد بود.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در آیین افتتاح تصیه‌خانه فاضلاب شهر کنگاور اظهار داشت: امروز در دنیا نوع مدل و رفتار حکومت‌ها با مسئله آب و شیوه مدیریت آنها معرف سطح توسعه‌یافتگی آن‌هاست.

وی ادامه داد: سیستم‌های بهداشتی و سامانه‌های جمع آوری و تصفیه یکی از مشکلات اساسی دنیاست، چرا که اگر هر مترمکعب آن در پهناهای آبی رها شود قادر است تا 40 مترمکعب آب سالم را آلوده کند.

اردکانیان با بیان اینکه فاضلاب تصفیه شده جزو مطمئن ترین آب ها برای استفاده مجدد است، گفت: امروزه در مناطق خشک جهان پایدار ترین شیوه تامین آب صنعت، پساب تصفیه شده است.

وی افزود: 50 درصد جمعیت کشور ما در شهر و روستا تحت پوشش شبکه های فاضلاب هستند که این رقم در کرمانشاه 87 درصد است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه امروز در دنیا از جمله کشورهای توسعه یافته از هر سه نفر یک نفر دسترسی به سیستم‌های بهداشتی ندارد و این موجب کاستی‌های فراوان در مناطق مختلف دنیا شده است، تصریح کرد: ما در منطقه بالاترین درصد پوشش جمعیت شهری را از حیث خدمات آب سالم و پایدار داریم و این را با کشورهای مقایسه می‌کنیم که از نظر درآمد وضعیت به مراتب بهترین از ما دارند و حتی جمعیت کمتری دارند.

وی ادامه با تاکید بر اینکه با انجام فعالیت‌های بیشتر باید احساس رضایت مندی مردم را ارتقا دهیم، ادامه داد: اعتماد ملی بزرگترین سرمایه ماست و ما نتوانسته ایم متناسب با آرمان های که نظام محقق کرده احساس رضایت مندی را به مردم منتقل کنیم.

اردکانیان افزود: در سال‌های اخیر بیش از 20 هزار میلیارد تومان در حوزه آب های مرزی سرمایه گذاری کرده ایم و امسال با تلاش نمایندگان رقمی که در لایحه پیش بینی شده بود افزایش پیدا کرد و امیدواریم گشایش های جدیدی را در این بخش ایجاد کنیم.

وزیر نیرو در ادامه برنامه سفر خود به استان کرمانشاه از تصفیه خانه آب کرمانشاه تحت عنوان طرح تامین آب شرب بلندمدت این شهر و طرح احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب شهر کرمانشاه و ساماندهی رودخانه قره سو بازدید کرد.

بر پایه این گزارش هدف از اجرای طرح، انتقال، تصفیه وذخیره سازی آب تصفیه شده به مقدار 63 میلیون متر مکعب درسال برای تامین بخشی از نیاز آبی شهر کرمانشاه تا افق سال 1415 و برای جمعیتی بالغ بر یک میلیون و چهارصد هزار نفر طراحی وهم اکنون با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در حال انجام است.

از مولفه‌های اصلی این طرح می‌توان به اجرای خط انتقال با لوله‌های فولادی به طول 72 کیلومتر، احداث تصفیه خانه با ظرفیت 2.66 متر مکعب در ثانیه، مخازن ذخیره سطح شهر به ظرفیت 87 هزار و 500 متر مکعب، خطوط بین مخازن سطح شهر از نوع لوله چدنی به طول 15 کیلومتر اشاره کرد. مبلغ اولیه پیمان این طرح 1400 میلیون ریال  است.

در ادامه، اردکانیان از طرح فاضلاب شهر کرمانشاه و ساماندهی رودخانه قره سو در ابن شهرستان بازدید کرد.  شهر کرمانشاه ۳ خط انتقال فاضلاب دارد که فاضلاب را به تصفیه خانه شرق کرمانشاه متصل می کند و ۴ پمپاژ خواهیم داشت. در مجموع ۳۴ درصد فاضلاب شهر کرمانشاه تصفیه می شود و ۶۶ درصد فاضلاب بدون تصفیه وارد رودخانه قره سو می شود.

بر اساس این گزارش،  بالغ بر ۱۱۰ هزار متر مکعب فاضلاب تصفیه نشده در شبانه روز داریم که با اجرای پروژه ساماندهی این عدد به صفر می رسد.

در ادامه این سفر اردکانیان در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه اشاره ای به برنامه های سفر خود داشت و از در دست اقدام بودن ۱۳۵ پروژه در زمینه های تامین آبرسانی، کنترل و جمع آوری پساب و برق و انرژی با اعتبار بالغ بر ۹۴ هزار میلیارد تومان در استان کرمانشاه خبر داد.

وی بیان داشت: از محل ۸ پروژه ای که امروز مورد بازدید، بهره برداری یا شروع عملیات اجرایی امکانی فراهم شده که بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت می گیرد.

وزیر نیرو به بازدید خود از طرح ساماندهی رودخانه قره سو اشاره کرد و گفت: رودخانه قره سو وضعیت آن از مظاهر اصلی کفران نعمت است.

اردکانیان به مشکلات کم آبی در سطح کشور اشاره و تصریح کرد: در مناطق خشک و کم آب کشور به مسئله افزایش بهره‌وری از آب توجه کنیم.

وی بیان داشت: در مورد جداسازی شبکه آب شرب و بهداشتی می تواند با توجه به ظرفیت های استان کرمانشاه به صورت پایلوت در این استان انجام شود، ما به دنبال طرح هایی همچون مطالعات آب‌های ژرف، شیرین کردن و... هستیم.

وزیر نیرو افزود: در حال حاضر در کشور بالغ بر ۴.۳ میلیارد مترمکعب پساب ناشی از شرب خانگی داریم که ۳ میلیارد مترمکعب آن رها می‌شود که آلودگی بسیاری برای محیط زیست و منابع آب شیرین دارد که باید در این زمینه سرمایه گذاری لازم انجام دهیم.

وزیر نیرو در آغاز روز دوم سفر به استان کرمانشاه از پروژه آبرسانی به شهر پاوه بازدید کرد.

منبع تامین آب طرح آبرسانی به شهر پاوه از چشمه هانی کوان با آبدهی متوسط 600 لیتر در ثانیه که در کد ارتفاعی 935 قرار داشته وآبگیری از آن به صورت مستقیم با چهار مرحله پمپاژ به مخزن 5000 متر مکعبی سراب هولی که در کد ارتفاعی 1587 قرار دارد انتقال پیدا خواهد کرد، این طرح هم اکنون با 88 درصد پیشرفت فیزیکی درحال انجام است.

در ادامه این سفر واحد اول و دوم نیروگاه داریان با حضور وزیر نیرو در استان کرمانشاه، به بهره‌ برداری رسید.

دو واحد از سه واحد نیروگاه داریان با ظرفیت کل 140 مگاوات، پس از طی دوره یک‌ماهه بهره‌برداری آزمایشی با حداقل تریپ مجاز و بیش از 3280 ساعت کارکرد به شبکه سراسری برق کشور پیوست.

نیروگاه داریان دارای سه واحد 70 مگاواتی با توربین‌های فرانسیس عمودی می‌باشد که توانسته با تولید شبانه‌روزی مقدار 210 گیگاوات ساعت انرژی به بازار برق عرضه نماید.

واحد اول این نیروگاه در شهریورماه سال گذشته با شبکه سراسری سنکرون شد که تاکنون در حال تولید انرژی است.

کل اعتبار هزینه شده راه‌اندازی نیروگاه به میزان دو هزار و 356 میلیارد ریال بوده که از محل اعتبار طرح‌های عمرانی ملی تأمین‌ شده است.

آبگیری رسمی سد ازگله و بهره برداری از شبکه آبرسانی به دشت ازگله روز پنج ‌شنبه 6 اردیبهشت با حضور وزیر نیرو و استاندار کرمانشاه آغاز شد.

سد مخزنی شهدای ازگله از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی است که به ارتفاع 65 متر از پی احداث‌شده و دارای مخزنی به حجم 30 میلیون مترمکعب خواهد بود.

این گزارش حاکی است که برای احداث این سد حدود دو میلیون و 200 هزار مترمکعب مصالح سنگ‌ ریزه‌ای و 250 هزار مترمکعب مصالح رسی ریزدانه استفاده‌شده است.

با اجرای این طرح‌، بیش از یک میلیارد مترمکعب آب به ‌صورت سالانه به حوضه گرمسیری منتقل می‌شود که در کنار رودخانه‌های محلی حدود 6/1 میلیارد مترمکعب آب مورد نیاز شرب، کشاورزی و صنعت را به‌عنوان یک زیرساخت مهم برای توسعه منطقه فراهم می‌کند و ضمن جلوگیری از مهاجرت ساکنان و ایجاد اشتغال برای آن‌ها، شاخص‌های امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه را به میزان قابل‌توجهی ارتقاء خواهد داد.

درادامه سفر وزیر نیرو به استان کرمانشاه، آبرسانی به 909 هکتار از اراضی دشت ازگله طی مراسمی با حضور وزیر نیرو و استاندار کرمانشاه به بهره برداری رسید.

در این طرح از طریق سه ایستگاه پمپاژ با مجموع ظرفیت یک مترمکعب در ثانیه ،آب از سد مخزنی شهدای ازگله به 909 هکتار از اراضی دشت های ازگله سرازیر می‌شود.

طول شبکه آبیاری در این مسیر 14 کیلومتر است که منجر به افزایش 10 هزار تنی تولیدات کشاورزی منطقه می‌شود.

اجرای طرح مذکور میزان درآمد کشاورزان منطقه را حدود 10 برابر افزایش داده و علاوه بر آن با افزایش اشتغال روستاییان مانع از مهاجرت ساکنان مرزنشین منطقه خواهد شد.

در ادامه این سفر وزیر نیرو، عملیات اجرایی سد مخزنی «هواسان» در غرب استان کرمانشاه نیز آغاز شد.

اردکانیان در مراسم آغاز عملیات اجرایی سد هواسان، با بیان اینکه صنعت آب و برق از مهمترین زیرساختهای توسعه است، اظهار کرد: با توجه به نامگذاری امسال به نام سال حمایت از کالای ایرانی باید این زیرساخت مهم را  برای کمک به تولیدات ایرانی فراهم کنیم.

وی با اشاره به کاهش بارندگی های کشور، گفت: امسال خشک ترین سال در نیم قرن اخیر را تجربه کردیم و لازم است در همه بخش ها و خصوصا صنعت و کشاورزی به شیوه مصرف توجه ویژه ای شود.

این مقام مسئول گفت: باید در کنار اجرای طرح های تامین و توزیع آب هم به ارتقاء بهره وری و شیوه مصرف توجه کنیم و هم جمع آوری و تصفیه پساب ها برای استفاده در بخش صنعت را فراهم کنیم.

اردکانیان به اجرای طرح های آبی با حمایت مقام معظم رهبری و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: قول داده ایم از محل بهره وری این طرح ها یک سوم هزینه انجام شده برای اجرای آنها را برگردانیم، لذا باید در شیوه مصرف دقت لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی سد هواسان، گفت: امیدواریم با تامین منابع لازم به زودی شاهد بره برداری از این سد باشیم.

اردکانیان گفت: سد هواسان 4816 هکتار از اراضی منطقه را آبی می کند که تا هفت هزار هکتار قابل توسعه است.

سد مخزنی هواسان، سیستم انحرافی و شبکه های پایین دست آن با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال اجرا خواهد شد.

بر اساس قرارداد اولیه پیش بینی شده عملیات اجرایی این سد در سال ۹۹ به اتمام برسد. بدنه سد هواسان خاکی با هسته رسی است و حجم مخزن آن نیز ۱۸۸ میلیون مترمکعب می باشد.

سد هواسان با هدف تامین ۱۷۰ میلیون مترمکعب در سال برای بخش کشاورزی، یازده میلیون مترمکعب برای مصارف محیط زیست و پنج میلیون مترمکعب برای بخش صنعت احداث می شود. این سد بین سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی واقع شده است.

عناوین برگزیده