تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۵۶
بازدید: ۳۱۹
کد خبر: ۱۴۲۷۷
سرویس خبر : انرژی

پالایشگاه آبادان سودده می‌شود

می متالز - در شرایطی که صورت‌های مالی پالایشگران کشور اعم از خصوصی و دولتی چندان دلگرم کننده نیستند و بسیاری از پالایشگاه‌های کشور درگیر زیان دهی در تولید فرآورده هستند، برخی کارشناسان معتقدند با مدیریت صحیح و هوشمندانه، حتی در این فضای متشتت اقتصادی و ارزی، نه تنها می‌توان جلوی ضرر را گرفت بلکه سوددهی یک مجموعه پالایشی نیز امکان پذیر است.
پالایشگاه آبادان سودده می‌شود

به گزارش می متالز، در میان پالایشگاه‌های کشور تنها دو پالایشگاه هست که هنوز در ذیل دولت به فعالیت خود ادامه می‌دهد. پالایشگاه آبادان و پالایشگاه شازند اراک. اما در کل ماجرا فرقی نمی‌کند. ضرر دهی همچنان پابرجاست. و این موضوعی است که بسیاری از فعالان عرصه پالایش به آن اذعان دارند.

پالایشگاه آبادان به عنوان قدیمی ترین مجموعه پالایشی کشور داستانی جداگانه دارد. این پالایشگاه عمری به درازای صنعت نفت ایران دارد به دلیلی همین قدمت می‌تواند در صدر فهرست پالایشگاه‌های زیان ده کشور محسوب شود. تجهیزات قدیمی و تولید کم پالایشگاه آبادان که حالا درست در وسط شهر قرار گرفته، آنهم برای محصولاتی که اینک در سبد انرژی کشور جایگاه قدیمی را ندارد سرفصل‌هایی هستند که عمر وکار آن را تمام شده فرض کنیم و بپنداریم ادامه کار این مجموعه پالایشی دیگر مقرون به صرفه نیست و توجیه اقتصادی ندارد. اما باید گفت که اصلا چنین نیست. چرا که پالایشگاه آبادان در سال‌های اخیر با رویکرد به روز سازی تجهیزات و تولید محصولات جدیدتر و پرمشتری تر همچنان می تواند در مجموعه صنعت پالایش کشور حرفه های بسیاری برای گفت داشته باشد.

نخستین کلنگ احداث پالایشگاه ابادان در سال 1287شمسی بر زمین زده شده در سال 1291 این مجموعه پالایشی با تولید 2500 بشکه نفت در روز کار خود را آغاز کرد. در طول سال‌های جنگ جهانی اول برای دستیابی هرچه بیشتر سوخت ناوهای جنگی گسترش یافت و تولید خود را بالا برد. همچنین از سال 1312با لغو قرارداد anglo iranian و امضا و عقد قرار دادی جدیدبرای تولید نفت توسعه بیشتری پیدا کرد. در جنگ جهانی دوم نیز متفقین با از دست دادن مجموعه پالایشی سوخت رسان در برمه به پالایشگاه آبادان رجوع کردند و بدین ترتیب سوخت هواپیماهای جنگی متفقین از دل پالایشگاه آبادان تامین شد. بعد از ملی شدن صنعت نفت، این پالایشگاه باز هم تولید خود را تا سقف 300 هزار بشکه در روز افزایش داد تا بتواند نیاز داخلی و صادرات نفت را تامین کند. رفته رفته رویدادهای دیگر در کشور موجب شد پالایشگاه آبادان به عنوان گل سرسبد مجموعه های پالایشی کشور همچنان در اوج باقی بماند و بخش قابل توجهی از نفت و فرآورده های آن در  ایران را به تولید برساند.

اکنون مدتی است با مدیریت جدید بر شرکت پالایش نفت آبادان  و اجرای برنامه های توسعه ای، موضوع ضرر دهی این پالایشگاه از این مجموعه رخت بر می بندد و تولید سود ده عملیاتی می‌شود.

بر اساس این گزارش اسفندیار دائم الذکر مدیر عامل شرکت پالایش نفت آبادان در گفتگوی اختصاصی با عصر اقتصاد در خصوص این موضوع گفت: تلاش اخیر کارکنان این مجموعه با حمایت همه جانبه شرکت ملی پالایش و پخش فذرآورده های نفتی ایران در حال به ثمر نشستن است و عنقریب است که پالایشگاه آبادان از وضعیت پیشین خود فاصله بگیرد و به مجموعه ای سود ده تبدیل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با شرایطی که در حوزه سوددهی پالایشگاه‌ها وچود دارد وضعیت پالایشگاه آبادان چگونه است، گفت: بهتر است یه این موضوع اشاره کنم که در سال 95 که این مجموعه را تحویل گرفتم، پالایشگاه ابادان یک پالایشگاه کاملا ضرر ده محسوب می‌شد. اما رفته رفته با طرح‌ها و برنامه های جدید این ضرردهی جبران شد و هر روز نیز به سوی سوددهی پیش می رود. طی دوسال اخیر خیلی تلاش کردیم و اجرای برنامه‌های جدید باعث شد حاشیه سود پالایشگاه روندی مثبت در پیش بگیرد و امیدواریم این جریان همچنان ادامه یابد.

وی اضافه کرد: لازم است اشاره کنم که سود پالایشگاه آبادان از سال 96 به بعد حدود 900 میلیارد تومان شده است که نسبت به دوره منفی قبلی دستاورد بسیار بزرگی است.

دائم الذکر در خصوص برنامه هایی که منجر به این سوددهی شده است گفت: افزایش تولید بنزین یکی از اصلی ترین این برنامه ها بوده است و بر این اساس موفق شدیم تولید زیر ده میلیون لیتری بنزین در روز را به 12 میلیون لیتر برسانیم در این راستا دو واحد پالایشگاه را که برای مدت 4 سال بدون تولید و کار مانده بود دوباره راه اندازی کردیم و لازم است به این موضوع هم اشاره کنم که جسارت این کار را مهندس صادق آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به ما داد و ما این همت را پیدا کردیم که به چنین کاری دست بزنیم.این دو واحد به سرویس برگشته دست ما را برای تولید الکلیک یا همان بنزین سبز باز کرد و در حال حاضر در تولید این فرآورده به عدد یک میلیون لیتر رسیده ایم و می توانیم این نوید را هم بدهیم که  تمام بنزین پالایشگاه آبادان تا پایان سال یورو 4 خواهد شد.

وی در عین حال بیان کرد: با راه اندازی مرحله نخست مجتمع آلکیلاسیون، ایزومریزاسیون و بازیافت اسید سولفوریک شرکت پالایش نفت آبادان از روز دوشنبه 27 آذرماه سوخت ارزشمند بنزین سبز تولید شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان با بیان این خبر اظهار کرد: دستارود راه اندازی این واحدهای راهبردی، تولید بنزین باکیفیت و اکتان 96 درصد است.

دائم الذکر در بیان علت از خط تولید خارج شدن واحدهای مذکور گفت: در پی بروز مشکل مکانیکی در واحد بازیافت اسید سولفوریک پالایشگاه و عدم امکان بازیافت اسید مصرفی واحد الکیلاسیون از چهار سال گذشته واحدهای الکیلاسیون و ایزومریزاسیون نیز اجباراً از سرویس خارج شدند؛ متعاقب انجام تعمیرات و پاره ای اصلاحات در تجهیزات واحد بازیافت اسید، پس از یک ماه فعالیت شبانه روزی کارکنان بخش های مختلف پالایشگاه آبادان از دوشنبه 27 آذرماه این واحدها وارد مدار تولید شدند.

دائم الذکر توضیح داد: پس از راه اندازی موفقیت آمیز واحد اسید و واحد ایزومریزاسیون و با آماده شدن اسید سولفوریک 98درصد و IC4 مورد نیاز، عملیات راه اندازی واحد الکیلاسیون از یکشنبه 21 آبان ماه آغاز شده بود.

وی ادامه داد: این واحد هم اکنون با ظرفیت 12000kg/h از روز دوشنبه 27 آذرماه در سرویس عملیاتی قرار گرفت و بنزین الکیلیت به مقدار 16000kg/h معادل 550000 لیتر در روز با اکتان 96 (بنزین سبز) تولید و در حال ارسال به مخازن مرتبطه است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان تاکید کرد: با تولید این فرآورده با ارزش، C4 موجود در محصول گاز مایع تبدیل به بنزین گردیده و علاوه بر آن ارتقاء جنبه های زیست محیطی نیز از اهداف دست یافته در این طرح می باشد.

وی ادامه داد: پروژه فاز دو را هم شهریور ماه سال گذشته آغاز کردیم و کارهای اولیه ساختاری آن تقریبا تمام شده است و فعالیت‌های رو و زیر زمینی عملیات سازه ای آن به خوبی به انجام رسیده و طبق برنامه دارد پیش می‌رود و می توانیم اعلام کنیم که در چند سال آتی پالایشگاه آبادان به مجموعه ای  کاملا سود آور تبدیل شود. باید یاد آوری کنم که پروژه فاز دو در واقع طرح تثبیت پالایشگاه است و هدف از اجرای آن کاهش تولید نفت کوره است که آن را به زیر 23درصد می رساند و در ادمه تولید محصولات میانی و سبک  را امکان پذیر و آن را افزایش می‌دهد.

مدیر عامل پالایشگاه آبادان هزینه پروژه را ۳ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: فاینانس پروژه از سوی شرکت چینی ساینوپک و شرکت ایرانی odcc انجام می‌شود.

دائم الذکر با بیان اینکه این پروژه برای کاهش تولید نفت کوره است، افزود: با اتمام کار میزان نفت کوره پالایشگاه از ۳۸ درصد به ۲۳ درصد رسیده و تبدیل به بنزین و محصولات میانی و سبک می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر بالغ بر ۱۲ میلیون لیتر بنزین تحویل شرکت پخش می‌دهیم که نسبت به چند ماه گذشته ۲ میلیون لیتر افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت آبادان افزود: بدین ترتیب با اجرای این پروژه، مارجین (حاشیه سود) پالایشگاه آبادان به 6 دلار در هربشکه خواهد رسید و طبعا با گذشت زمان این میزان به بالاتر سوق پیدا خواهد کرد.

دائم الذکر در ادامه بیان کرد: در فاز چهار پالایشگاه آبادان نیز تولید نفت کوره به زیر 10 درصد خواهد رسید و ممکن است با نصب واحد کک سازی این میزان به صفر برسد. وی همچنین اضافه کرد: مدتی که برای این پروژه در نظر گرفته شده دوره ای 4ساله است که در دو سال آتی به اهداف مورد نظر خواهد رسید. وی در شرح کار این پروژه نیز گفت: اولین واحد آغاز کننده کار بخش تقطیر است و پس از آن واحدهای تصفیه نفت سفید و نفت گاز، واحد آیزوماکس و مجموعه های تولید ئیدروژن، ازت و دیگر واحد ها که خود حکم یک پالایشگاه را دارد شروع به کار خواهند کرد.

عضو هیات مدیره شرکت پالایش نفت آبادان در عین حال به واحدهای قدیمی این پالایشگاه اشاره کرد و گفت: قصد داریم در آینده نزدیک واحدهای قدیمی را جمع آوری کرده و به موزه نفت ایران تحویل دهیم و از این پس آبادان را درقالب یک پالایشگاه کاملا مدرن در خواهیم آورد.

عناوین برگزیده