تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۵۷
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۱۴۲۹۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

تأثیر مثبت طرح بازسازی بافت فرسوده بر عرضه مسکن

می متالز - کنش و واکنش‌های غیر عادی ارز در اوایل سال 97، نگرانی‌های زیادی را در خصوص پرش قیمت مسکن بین مردم و کارشناسان ایجاد داد اما با کنترل این وضعیت توسط دولت، کمی از این نگرانی‌ها کاسته شد.
تأثیر مثبت طرح بازسازی بافت فرسوده بر عرضه مسکن

به گزارش می متالز، دولتیان نیز با پیش بینی این که افزایش قیمت مسکن در حد و اندازه تورم است، ابراز امیدواری کردند که این بازار برای سرمایه‌گذاری از‌سوی انبوه سازان و مردم، خوب است، زیرا اگر قیمت مسکن ثابت بماند دیگر کسی در این بخش سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. بر این اساس پیش بینی دولت برای سال 97 نیز افزایش قیمت مسکن تنها ۲ درصد بیشتر از نرخ تورم است.

همچنین واضح است که بازسازی و نوسازی در بخش مسکن باعث رونق اقتصادی و افزایش اشتغال در حوزه مسکن می‌شود زیرا بخش عمده مسکن مصرف کننده تولیدات داخلی کشور است از تیرآهن، دروپنجره، مصالح ساختمانی و لوازم برقی که در حدود ۱۰۰ قلم از آن در بخش مسکن استفاده می‌شود پس می توان امیدوار بود با اجرای طرح بازسازی بافت‌های فرسوده، تحرکی در بازار مسکن رخ دهد و به این بخش امید داشت.

 برای بررسی این موضوع به سراغ صاحب نظران بخش مسکن رفته که تاثیر اجرای شدن این طرح و تاثیر آن بر بخش مسکن را تشریح کنند.

علی نوذر پور، رییس جامعه مهندسان شهرساز ایران و کارشناس حوزه مسکن در خصوص اجرایی شدن طرح باز آفرینی شهری می‌گوید: زیرساخت‌ها و امور زیربنای چون آب، برق، گاز در این بافت ها مهیا وخدمات لازم را دارا است بنابراین این طرح از این جهت کارساز و قابل اجرا تلقی می شود.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: زمین این بافت‌ها نیز آماده است و قوانین و مقررات هم عملا اجازه می‌دهد که این بافت‌ها بازسازی شوند و اگر تسهیلات هم توسط دولت تامین شود این طرح قطعا بهترین روش برای ایجاد رونق ساخت و سازاست از سویی هم نوسازی شهری را محقق می سازد و از سوی دیگر سبب ایجاد اشتغال و درآمد برای شاغلان این حوزه می باشد.

وی دلیل موفق نبودن طرح مسکن مهر را نداشتن خدمات زیربنایی عنوان کرد و ادامه داد: عدم موفقیت طرح مسکن مهر به دلیل این بود که این طرح خارج از حوزه شهری صورت گرفت که حتی خدمات زیربنایی را نداشت و اکنون همه این مسکن‌ها از لحاظ خدماتی و زیرساختی دچار مشکل هستند و به دلیل عدم وجود دسترسی‌ها و زیر ساخت ها در بهره برداری از آن دچار مشکل شده اند.

نوذرپور تصریح کرد: اگر اجرای این طرح در داخل شهرها صورت گیرد فرصت بسیار مناسبی است که طبق قانون برنامه پنج ساله چهارم که قرار بود بهسازی و نوسازی بافت‎های فرسوده را ظرف 10 سال به پایان برسد، شروع شود.

وی عنوان کرد: با وجود ابلاغ سیاست کلی نظام در خصوص سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه، هنوز این طرح اجرایی نشده است و طبق آمار به دست آمده میزان تحقق پذیری برنامه‌های بافت فرسوده در طول برنامه چهارم و پنجم ۱۳.۷ درصد اعلام شده است.

رییس جامعه مهندسان شهرساز ایران اضافه کرد: بدون شک دلیل اصلی پایین بودن آمار تحقق بسیاری از برنامه‌های این حوزه در طول سال‌های گذشته نادرستی در نحوه اقدامات بوده است، امیدواریم اکنون برنامه جدید بتواند بازدهی لازم را داشته باشد و سبب توسعه محلات برای بهبود کیفیت زندگی این مناطق باشد.

وی با تاکید بر این موضوع که دولت موظف به اجرای این طرح است گفت: به همین دلیل لازم است در این مسیر حرکت کند زیرا بافت شهرها فرسوده هستند و در مقابل آسیب‌ها ناپایدار هستند و همچنین دسترسی به این مکان‌ها سخت است و برای خدمات اورژانسی و خدمات پیرامونی این مکان‌ها با کمبودهای جدی روبه رو هستند که سبب می‌شود این مکان ها تخلیه و تبدیل به مکان‌های غیر قابل دفاع شهری شوند و بخشی از اقشار مسئله دار به تدریج جایگزین مردم اصیل و شریف منطقه می‌شوند.

نوذرپور بیان کرد: بنابراین اجرای این طرح کار بسیار مناسبی است و می تواند موجبات رونق در بخش مسکن را نیز فراهم کند.

وی افزود: در واقع مسیر نهایی این طرح رونق مسکن است و انجام دادن صحیح آن جز ضرورت های برنامه شهری ما است که دولت مکلف است بر اساس برنامه چهارم و پنج توسعه و سیاست‌های کلی نظام که ایمن سازی بافت‌ها را مد نظر دارد این نوسازی را با کمک مردم و بخش خصوصی انجام دهدو به طبع آن نیز رونق در زیرمجموعه های بخش مسکن شکل می گیرد.

همچنین فرهاد بیضایی، دیگر کارشناس حوزه مسکن دربر این نکته تاکید کرد که اجرایی شدن طرح بازسازی بافت‌های فرسوده قطعا بر عرضه مسکن تاثیر می‌گذارد و سبب تغییر در بازار مسکن می‌شود.

وی ادامه داد: اما بنا بر رویه کنونی و با توجه به اختلاف نظراتی که بین وزیر راه و شهرسازی و مشاور رییس جمهور در طرح نوسازی وجو دارد، هنوز این طرح قابلیت اجرایی پیدا نکرده است و اجرایی شدن آن، قطعا بر حوزه مسکن و اشتغال تاثیر گذار خواهد بود.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: این طرح بافت فرسوده را مد نظر قرار داده است و آنچه مورد توجه دولت بوده است خروج بازار مسکن از رکود نیست و حل مشکلات بافت فرسوده را در نظر دارد اما در کنار آن می تواند بر عرضه مسکن تاثیر بگذارد.

بیضایی اضافه کرد: برای رونق بازار مسکن انچه مورد توجه است بخشی از آن مربوط به بافت‌های فرسوده است بخشی به تامین زمین بر می گردد که باید زیر ساخت‌های مناسب را در شهرها داشته باشد و بخشی نیز به تسهیلات بانکی بر می گردد و این موارد در کنار هم دیگر سبب خارج شدن رکود بازار مسکن می شود.

وی عنوان کرد: طرح بازآفرینی بحثی متفاوت از بازار مسکن است و به نظر می آید فعلا دولت در خصوص رونق دادن به بازار مسکن دغدغه و سیاستی ندارد و طرحی مختص به بخش مسکن چیزی دیده نمی شود.

بنا بر نظر این کارشناسان، می توان امیدوار بود اجرایی شدن طرح بازآفرینی شهری و نوسازی بافت های فرسوده بالاخص برای شهرهای بزرگ می تواند بخش مسکن و تمام بخش های مرتبط به مسکن را فعال کند که نتیجه آن ایجاد رونق نسبی در اقتصاد است.

عناوین برگزیده