تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۱۴۳۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
استاد دانشکده مهندسی مکانیک تشریح کرد:

مدیریت نرخ ارز با در نظر گرفتن شرایط تولید

می متالز - کار، ابزار تولید و سرمایه، به‌عنوان نهاده‌های سه‌گانه مشترک در تمامی بخش‌های تولید اعم از کشاورزی، صنعتی و همچنین تجاری شناخته‌شده‌اند.
مدیریت نرخ ارز با در نظر گرفتن شرایط تولید

به گزارش می متالز، بررسی‌ها در روند رشد اقتصادی کشورها نشان می‌دهد، این نهاده‌ها باسیاست‌های اقتصادی دولت‌ها ارتباط تنگاتنگی دارند و میزان اثربخشی آن‌ها از سیاست‌های اقتصادی ازجمله سیاست‌های ارزی، غیرقابل‌انکار است.

سیاست‌های ارزی دولت در حال حاضر نهاده‌های تولید کشور را دستخوش تغییراتی مثبت قیمتی کرده و این تغییرات قیمت تمام‌شده تولید را در وضعیت ناپایداری قرار داده است. صنعت خودرو یکی از صنایعی است که ارتباط مستقیم و لحظه‌ای با نوسانات نرخ ارز دارد. این صنعت که وابستگی بسیاری به نرخ ارز برای واردات ملزومات و فرآورده‌های فلزی و پتروشیمی دارد این روزها دچار تنش‌هایی در حوزه قیمت‌گذاری محصولات شده است.

ازآنجاکه قیمت محصول نهایی در خودروسازی، بر اساس نوسانات نرخ ارز و گران شدن نهاده‌هایی مانند آلومینیوم، فولاد، مس، چدن، لاستیک و ... تعیین می‌شود افزایش قیمت خودروهای تولید داخل دور از انتظار نیست.

در همین خصوص حمید احمدیان استاد دانشکده مهندسی مکانیک و متخصص صنعت خودروگفت: در حال حاضر تعیین میزان دقیق اثربخشی نوسانات نرخ ارز بر نهاده‌های تولید و تأثیر نهایی آن بر قیمت خودرو کار مشکلی به نظر می‌رسد.

احمدیان افزود: بهترین حالت در صورتی است که دولت بتواند دلار 4200 تومانی را که به‌عنوان نرخ واقعی اعلام کرده است در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد، اما شواهد نشان می‌دهد این امر به‌سادگی عملی نیست و به اجرا درنیامده است. بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه تأثیری خواهد گذاشت.

وی در ادامه گفت: طبیعتاً اگر قیمت دلار در بازار واقعی 4200 تومان شود، با یکنواختی ارز هم برای مردم و هم برای تولیدکننده شرایط فوق‌العاده‌ای پیش خواهد آمد که بر تعدیل قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد و نهایتاً سیستم بازار از تب‌وتاب خارج می‌شود.

وی افزود: اما در حال حاضر مشخص نیست تولیدکننده‌ها باید چه روش کاری در مواجهه با نوسانات نرخ ارز اتخاذ کنند. در واقع هنوز وزارت صنعت، معدن و تجارت آن‌طور که باید و شاید برای باز کردن آل سی و واردات اقدام عملی انجام نداده است.

این استاد دانشگاه در رابطه با نحوه تبادل ارز در بازار کنونی گفت: در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد، بیشتر از نرخ واقعی است، هرچند شرایط در بازار آزاد نیز در حال حاضر به نحوی است که تبادلات ارزی مخفیانه است و درملأعام صورت نمی‌گیرد و متعاقباً در این وضعیت مشکلاتی را نیز برای حواله به دنبال خواهد داشت. بنابراین می‌توان گفت، اگر کنترل صحیح و این تسهیلات فراهم نشود، بخش تولید به‌طورجدی با مشکل مواجه خواهد شد.

وی افزود: صنعت خودرو بخش وسیعی از نیازهای خود را از خارج تأمین می‌کند. ممکن است این واردات توسط خودروسازان انجام نشود، اما تولیدکنندگان، بخشی از محصولاتشان را بالاجبار در تبادل با شرکت‌های بیرون از مرزها انجام داده و طبیعتاً وقتی نتوانند به‌راحتی مبادلات خود را انجام دهند، در مرتفع کردن نیازهایشان با مشکل مواجه خواهند شد. نهایتاً این مشکلات، محدودیت در تولید، افزایش قیمت‌ها و معضلاتی در اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. بنابراین می‌توان گفت، درصورتی‌که ارز خارجی مدیریت نشود، طبیعتاً بالا رفتن قیمت نه به دلیل عدم توانایی در تولید، بلکه به دلیل کمبود میزان تولید خودرو، اتفاق خواهد افتاد.

احمدیان در رابطه با نحوه تخصیص ارز دولتی به واردات خودرو گفت: اصولاً اگر ارز دولتی به واردات خودرو اختصاص پیدا نکند، خودروهای خارجی به دلیل نیاز واردکنندگان به دلار، وارد نمی‌شوند که این موضوع نیز عواقب مختص به خود را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان ضمن امیدواری به یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: درصورتی‌که ارز به معنای واقعی، به یکنواختی که دولت اعلام کرده برسد و در اختیار مردم قرار بگیرد، جامعه به یک پایداری قابل قبولی ازنظر ارزهای خارجی خواهد رسید.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده