تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۰۱
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۱۴۳۳۶
سرویس خبر : انرژی

جذابیت اقتصاد ایران برای کشورهای اروپایی

می متالز - تلاش آمریکا برای خروج از برجام برنامه‌ای بود که دونالد ترامپ از زمان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سر داشت. ترامپ تاکنون همه تلاش خود را بکار گرفته است تا با ایجاد حالت تعلیق برای برجام و ایران، اقتصاد این کشور را با تردیدهای همیشگی مواجه کرده و فضای حاکم بر اقتصاد ایران را برای سرمایه گذاران بزرگ و همکاری‌های تجاری غیر قابل اطمینان کند.
جذابیت اقتصاد ایران برای کشورهای اروپایی

به گزارش می متالز، از واپسین روزهای سال 96، مجدداً اخباری در مورد تلاش‌های آمریکا برای برهم زدن برجام شنیده شد که در فروردین و اردیبهشت ۹۷ شدت گرفت.مقامات مختلف ایرانی، از جمله رؤسای قوای سه‌گانه، در واکنش به اظهارات ترامپ برای خروج از برجام یا مذاکرات مجدد، این اقدام را غیرمجاز و غیرقابل توجیه دانستند.حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به ترامپ هشدار داد که در صورت خروج از برجام هزینه گزافی خواهد پرداخت.

این درحالی است که به گفته مسئولان پولی کشور، با خروج آمریکا از برجام مشکلی در سیستم بانکی و روابط بین المللی ما بوجود نخواهد آمد. در روزهای گذشته رییس‌کل بانک مرکزی با بیان این که هیچ مشکلی درباره تامین مالی و بحث سرمایه با خروج احتمالی آمریکا از برجام وجود ندارد، گفته بود: سناریوهای مختلف درباره برجام بررسی شده و راهکارهای مختلف نیز در دستور کار است. مسائل بر اساس روال پیش می‌رود و هیچ نگرانی وجود ندارد.

در این خصوص محمدرضا ساروخانی معاون برنامه ریزی، سرمایه گذاری و امور بین الملل بانک سینا گفت: بعد از اجرایی شدن برجام با افتتاح حساب بانک‌های اروپایی و آسیایی دستاوردهای زیادی به دست آوردیم. اما به طور جامع تمام خواسته‌هایمان برآورده نشده است.

وی با تاکید براینکه تمام دستاوردها در یک سال اول اجرایی شدن برجام بوده و بعد از آن متوقف شد، افزود: متاسفانه بعد از آن مقطع دیگر سرمایه گذار خارجی حاضر نبود تا در ایران سرمایه گذاری کند و منابع مالی خود را به ایران بیاورد.

ساروخانی با اشاره به نگرانی اروپایی‌ها برای سرمایه گذاری در ایران، تصریح کرد: بانک‌های بزرگ برای همکاری با ایران، نگران تنبیهات و جرایم سنگینی هستند که ممکن است از جانب آمریکا بر آن‌ها تحمیل شود.

می توان گفت ایران اقتصاد بزرگ و جذابی برای کشورهای اروپایی دارد.

تاثیر عوامل سیاسی در تعیین نرخ ارز

وی درخصوص سیاست جدید ارزی بانک مرکزی و تعیین نرخ 4200 تومان برای دلار، گفت: صرف نظر از اینکه این سیاست درست است یا خیر، با توجه به اینکه یک نرخ ثابت برای دلار در نظر گرفته شد اتخاذ این تصمیم در شرایط فعلی انتخاب درستی بود.

ساروخانی با بیان اینکه اظهار نظر در خصوص قیمت 4200 تومان تعیین شده نیازمند تحلیل اقتصادی است، گفت: عوامل سیاسی در تعیین نرخ ارز تاثیر گذار بود و می‌توان گفت 5 هزارتومان قیمت منطقی ارز است.

ساروخانی اشاره ای به شرایط اجتماعی و روانی حاکم بر جامعه داشت و عنوان کرد: مردم با افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته دچار نوعی احساس ناامنی شده و اینکه باید دارایی‌های خود را تبدیل به ارز کنند.

افزایش نرخ ارز سازماندهی شده بود

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز ساده نبوده و از سوی عده‌ای خاص سازماندهی شده بود ، اظهار کرد: فشار اصلی افزایش نرخ ارز براقشار متوسط جامعه است که دارای درآمد ثابت هستند و با افزایش نرخ دلار امنیت روانی این افراد به مخاطره می‌افتد.

وی در ادامه به تبعات سیاست جدید ارزی بانک مرکزی اشاره داشت و گفت: با تعیین نرخ جدید ارز و تک نرخی شدن آن در حوزه‌های صادرات، واردات، موضوع یوزانس و ریفاینانس‌ها و تعهداتی که بانک‌ها از قبل داشتند و متقاضیانی که کالا وارد کشور می کردند با مشکلاتی مواجه شدند که این معضلات با بخشنامه‌های تدریجی بانک مرکزی در حال ساماندهی است و مسئولان بانک مرکزی در حال یافتن راه حل‌هایی برای این موضوع هستند.

تصمیم دولت و بانک مرکزی یک ضرورت بود

به گفته ساروخانی ما با یک حمله داعش اقتصادی درکشور مواجه بودیم و این تصمیم  اخیر دولت و بانک مرکزی یک ضرورت بود .

این مقام مسئول بانکی در خصوص موضوع ارز گزارشگری و تبدیل دلار به یورو، گفت: مدتی است که معاملات ایران به صورت یورویی انجام می شود و در حوزه دلار با موانعی مواجه هستیم و چاره ای نداریم جز اینکه فعالیت و معاملاتمان براساس یورو باشد.

وی اشاره ای به صحبت‌های ماجدی سفیر ایران در آلمان در همایش تجاری ایران و اروپا داشت که گفته بود 80 درصد معاملات دنیا به صورت دلاری است و ناچاریم که درحوزه اندک چند درصدی باقی مانده فعالیت کنیم.

معاون برنامه ریزی، سرمایه گذاری و اموربین الملل بانک سینا تصریح کرد: سیستم بانکی در دوران تحریم هزینه‌های بسیاری را متحمل شد. متاسفانه افرادی بودند که به جای بانک نشسته و کار بانکی می کردند. مقررات بین المللی از بین رفته و گشایش ال‌سی نداشتیم و قیمت‌ها قابل شناسایی نبود و معاملات تجاری که از طریق گشایش اعتبار اسنادی صورت می گرفت، مدیریت نمی شد.

معاون بانک سینا در پاسخ به این پرسش که چرا در ایران برخلاف کشورهای دیگر، سکه و ارز به عنوان موضوع حیاتی و تاثیرگذار بر اقتصاد کشور، تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: دلیل این امر آثار روانی است و اینکه مردم نگران حفظ ارزش پول خود هستندکه خوشبختانه درحوزه ارزی با تدبیر بانک مرکزی کنترل شد. تخصیص ارزهای رسمی از کانال بانک مرکزی بوده و گشایش اعتبار و ثبت سفارشات توسط این سازمان انجام می‌شود. اما متاسفانه در بازار طلا همچنان نوسانات بوده و مردم در شرایط فعلی به لحاظ همین آثار روانی ترجیج داده تا دارایی‌های خود را به سکه و طلا تبدیل کنند و می‌توان گفت که سکه تحت تاثیر نرخ‌های غیر رسمی است.

عناوین برگزیده