تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۳۴
بازدید: ۳۳۰
کد خبر: ۱۴۳۷۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کسری شدید مس در کوتاه‌مدت

می متالز - شرکت خدمات مالی امریکایی مودیز هشدار داده عرضه فلزات کلیدی برای ساخت خودروهای الکتریکی، در کوتاه‌مدت کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. در این میان مس که نقشی کلیدی در این خودروها دارد، کسری شدیدی خواهد داشت.
کسری شدید مس در کوتاه‌مدت

به گزارش می متالز، «کارول کوان»، معاون ارشد مودیز در این زمینه گفت: «کاهش عیار معادن مس، عدم ادامه سرمایه‌گذاری در معادن جدید، زمان طولانی برای انجام اکتشاف‌های جدید، در دسترس نبودن فلزات و... ازجمله مهم‌ترین دلایل ناتوانی تولیدکنندگان مس در پاسخگویی به نیاز سازندگان خودروهای برقی است.» 

این چشم‌انداز به‌طور گسترده‌ای توسط متخصصان دیگر، از جمله تحلیلگران مؤسسه تحقیقاتی CRU نیز ترسیم شده و نشان می‌دهد تولید معادن مس موجود تا سال 2034 از 20 میلیون تن به پایین‌تر از 12 میلیون تن کاهش می‌یابد و منجر به کمبود عرضه بیش از 15 میلیون تن می‌شود. مگر این‌که در طول سال‌های پیشِ رو سرمایه‌گذاری‌های جدید صورت گیرد.

در این میان تصمیم‌های سیاسی نیز نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است. تنها در هفته گذشته، شرکت معدن‌کاری دولتی جمهوری دموکراتیک کنگو شروع به انجام برخی اقدامات قانونی برای گرفتن مالکیت برخی معادن مس شرکت گلنکور کرد. دولت اندونزی نیز به نوبه خود استانداردهای زیست‌محیطی جدیدی به معدن مس گراسبرگ و معدن طلای متعلق به شرکت فری‌پورت- مک‌موران تحمیل کرده ‌است. همچنین مذاکرات دستمزد بین شرکت بی‌اچ‌پی بیلتون و کارگران، در بزرگ‌ترین معدن مس جهان در شیلی، هنوز حل نشده است. همه این‌ها کاهش عرضه مس در جهان را به دنبال خواهد داشت. 

این در حالی است که به گفته مودیز سهم فروش وسایل نقلیه الکتریکی (EV) تا اواسط سال 2020 حدود 7 تا 8 درصد افزایش خواهد یافت و تا سال 2030 به 17 تا 19 درصد از فروش خودرو در جهان خواهد رسید. برای تولید خودروهای الکتریکی 6 برابر بیشتر از خودروهای معمولی به مس نیاز است و این نیاز در کنار کاهش تولید مس در جهان کسری شدیدی را ایجاد خواهد کرد. 

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده