تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۱۴۴۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
شرکت First Cobalt به دنبال در دست گرفتن بازار آمریکای شمالی

رقابت در بازار کبالت تنگ‌تر می‌شود

می متالز - افزایش شدید قیمت‌ فلز کبالت در بازار جهانی، بسیاری از شرکت‌های معدنی این فلز را به تکاپو انداخته است. رشد انفجاری تقاضای کبالت در بازار باتری‌ها و عدم توانایی کشور کنگو (به‌عنوان مالک بزرگترین ذخایر کبالت در دنیا) برای پاسخگویی به آن باعث شده است که قیمت کبالت در عرض کمتر از یک سال اخیر از 60 هزار دلار در هر تن به حدود 90 هزار دلار در هر تن برسد. در این حین شرکت First Cobalt، به‌عنوان مدعی بزرگ‌ترین تولیدکننده کبالت در جهان دست به اقداماتی برای افزایش تولید خود زده است.
رقابت در بازار کبالت تنگ‌تر می‌شود

به گزارش می متالز، یکی از مقامات ارشد شرکت First Cobalt، اعلام کرده است که این شرکت اخیرا یکی از شرکت‌های تولیدکننده کبالت (U.S. Cobalt) را خریداری کرده است و برای پاسخگویی به تقاضای کبالت آمریکای شمالی، تولید کبالت خود را سرعت بخشیده است.

بازار بزرگ وسایل نقلیه الکتریکی بخش اعظمی از تقاضای جهانی کبالت را تشکیل می‌دهند و شرکت‌های تولیدکننده به‌دنبال راهی برای افزایش تولیدات خود هستند. از آنجایی که بیش از نیمی از کبالت جهان را  جمهوری دموکراتیک کنگو تولید می‌کند و این کشور در زمینه‌های گوناگون با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است، شرایط تولیدات جهانی کبالت با پیچیدگی‌های بیشتری رو به رو شده است.

شرکت First Cobalt در نظر دارد تا تقاضای بازار آمریکا و کانادا را با عرضه مناسب کبالت پاسخ دهد. این شرکت در کنفرانس معادن کانادایی در لندن اعلام کرد، قصد دارد تا نیاز بازار را در منطقه به صورت کامل برطرف کند. شایان ذکر است که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده کبالت در جهان یعنی Glencore و China Molybdenum فعالیت‌های اصلی خود را در جمهوری دموکراتیک کنگو به انجام می‌رسانند. البته در گذشته و در آمریکای شمالی برخی شرکت‌ها به تولید کبالت می‌پرداختند اما امروز، هیچ شرکتی در این منطقه فعالیت اساسی نمی‌کند.

شرکت First Cobalt که خود را به عنوان بزرگ‌ترین شرکت اکتشاف کبالت و سرمایه‌گذاری در بازار این فلز توصیف می‌کند، در نظر دارد تا با سرمایه‌گذاری 400 میلیون دلار کانادا (311 میلیون دلار آمریکا) شعار خود را به صورت کامل تحقق بخشد. گفته شده است که بخشی از این پروژه بزرگ تا پایان ماه مِی انجام خواهد شد.

این سرمایه‌گذاری طرح اکتشافات U.S.Cobalt را در آیداهو و یوتا به برنامه‌های اکتشافی کبالت در منطقه (شهری در ایالت اونتاریو کانادا)، که شامل یک مجتمع بزرگ کبالت است، اضافه می‌کند.

واگذاری شرکت U.S.Cobalt برای رسیدن به تعادل بازار و نیز به‌منظور جذب سرمایه‌گذاران بزرگتر از اهداف شرکت بوده و این اقدام در راستای شتاب بخشیدن به تولیدات صورت گرفته است. چرا که تقاضای شدید بازار و کمبود عرضه، قیمت‎ این فلز را به طرز سرسام‌آوری افزایش داده است.

نمودار 1 قیمت فلز کبالت را در بورس فلزات لندن در ماه‌های مارس و آوریل سال 2018 نشان می‌دهد. چنانکه پیداست طی یک ماه گذشته کبالت ناشی از نوسان ناگهانی بازار کاهش قیمتی 5 هزار دلاری را شاهد بود که این موضوع دیری نپایید و قیمت‌ها بار دیگر افزایش یافت و در قیمت 91 هزار دلار ثابت شد. البته قیمت این فلز در روزهای پایانی ماه آوریل اندکی کاهش یافته است.

عناوین برگزیده