تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۲۸
بازدید: ۳۷۱
کد خبر: ۱۴۶۲۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بیمارستان‌های مسی در راهند

می متالز - خواص ضدمیکروبی و ضدباکتریایی مس باعث شده از این فلز در ساخت بسیاری از تجهیزات بیمارستانی استفاده شود. حالا محققان کشورمان از این فلز برای ساخت لباس و ملحفه بیماران استفاده کرده‌اند تا بیش از گذشته سلامتی آن‌ها در بیمارستان تامین شود.
بیمارستان‌های مسی در راهند

به گزارش می متالز، مس از دیرباز به‌خاطر خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی خود در پزشکی کاربرد داشته است. به‌طوری‌که مصری‌های باستان پس از جنگ‌ها سلاح‌های خود را با سنگ مس جلا می‌دادند و بر زخم‌های‌شان قطعات کوچک مس قرار می‌دادند تا از عفونت آن‌ها جلوگیری کنند. امروزه در بسیاری از بیمارستان‌های جهان آن بخش از تجهیزات که در معرض دسترس عموم است با مس پوشانده می‌شود تا از انتشار عوامل بیماری‌زا جلوگیری شود.

حالا محققانی در کشورمان موفق شده‌اند نانوذرات و نانوپارتیکل‌های مس را در ساخت ملحفه و البسه بیمارستانی به کار گیرند و به این ترتیب در بهبود شرایط بیمارستان‌ها اثرگذار باشند. محمدمسعود ملکی، فرید عزیزی جلیلیان و فاطمه زارعی توانسته‌اند با فناوری نانو و استفاده از گیاهان دارویی به منسوجاتی برسند که منجر به کاهش عفونت‌های بیمارستانی می‌شود و به‌علاوه می‌تواند خاصیت آرامش‌بخشی داشته باشد. این طرح ثبت اختراع شده و در فستیوال نوآوری‌های تجهیزات پزشکی هم ارائه شده است.

البسه و ملحفه بیمارستانی ضدمیکروبی و آرامش‌بخش که حاوی نانوپارتیکل مس و عصاره اکالیپتوس هستند برای کاهش عفونت‌های بیمارستانی، عفونت‌های پس از عمل‌های جراحی و جراحت و نیز عفونت‌های ناشی از انتقال فرد به فرد تولید شده است. این محصول همچنین باعث تسکین دردهای موضعی و داشتن خوابی آسوده حین بستری بودن در بیمارستان می‌شود.

در این محصول نانوذرات مس و عصاره اکالیپتوسی که روی پارچه‌های پنبه‌ای سنتز و بارگذاری شده است می‌تواند منجر به کاهش آلودگی تنفسی هم بشود. از دیگر مزیت‌های این محصول می‌توان به تسکین دردهای نسبی، بهبود سیستم نساجی بیمارستانی، تسریع در فرآیند بهبود عفونت‌های سطحی و صرفه‌جویی در هزینه‌های بهداشت و درمان اشاره کرد.

استفاده از مس در ساخت البسه و ملحفه بیمارستانی اتفاق مهمی است چراکه برای اولین بار در کشور از ساختار تهاجمی مس علیه میکروب‌ها و ویروس‌ها برای ساخت منسوجات بیمارستانی استفاده می‌شود. عملکرد مس در مقابله با میکروب‌ها و ویروس‌ها به این شکل است که یون‌های مس سلول‌های میکروب و ویروس را مورد حمله قرار می‌دهند و با ایجاد سوراخ‌هایی در غشای این سلول‌ها یا جلوگیری از تنفس سلول یا تغییر در دی‌ان‌ای (DNA) آن باعث مرگ میکروب و ویروس می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد سطوحی که در بیمارستان‌ها با روکش مسی پوشانده شده‌اند، تا 90درصد کمتر از سایر سطوح آلودگی‌های میکروبی و باکتریایی را روی خود جای می‌دهند. 

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده