تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۶
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۱۴۶۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بیمه، دستاویز پاریس برای رویارویی با زغال سنگ

می متالز - پاریس در رویارویی با توسعه استخراج و مصرف زغال سنگ در اروپا به شرکت‌های بیمه سراسر جهان روی آورده و از آنها خواسته تا پروژه‌های زغال سنگی را بیمه نکنند. این در حالی است که آلمان و لهستان در اروپا همچنان در زمره بزرگترین تولیدکنندگان زغال سنگ جهان جای می‌گیرند.
بیمه، دستاویز پاریس برای رویارویی با زغال سنگ

پاریس در تخاصم با زغال سنگ

به گزارش می متالز، به نقل از گرین‌تِک، پاریس از شرکت‌های بیمه‌ای سراسر جهان می‌خواهد از این پس دیگر پروژه‌های زغال‌سنگی را بیمه نکنند. این پیشنهاد را شورای شهر پاریس چندی پیش مطرح کرد. این فراخوان چند هفته پیش از نشست سالانه‌ای اعلام شد که قرار است از ۳۰ مه ‌تا ۲ ژوئن ۲۰۱۸ میلادی (۹ خرداد تا ۱۲ خرداد ۱۳۹۷) در این شهر برگزار شود و پیش‌بینی می‌شود نمایندگانی از مهم‌ترین شرکت‌های بیمه سراسر جهان در آن حضور داشته باشند. داده‌های به‌دست آمده از گروه‌های بوم‌شناسی فرانسه مانند «زغال‌سنگ تنها» (Unfriend Coal) و «دوستان زمین» (Friends of the Earth) می‌گوید این پیشنهاد به طور ویژه به شرکت‌هایی داده می‌شود که این شهر با آنها قراردادهایی مبنی بر تغییر سرمایه‌گذاری بر انرژی‌های تجدیدپذیر منعقد کرده است. پاریس همچنین از این شرکت‌ها می‌خواهد از پروژه‌ها و شرکت‌های فعال در بخش زغال سنگ به ویژه شرکت‌های مستقر در اتحادیه اروپا و به طور ویژه‌تر در لهستان پشتیبانی نکنند. در متن این فراخوان، صنعت زغال سنگ مسئول مرگ ۶هزار نفر از متوسط ۲۳هزار نفری معرفی شده که سالانه در سراسر اروپا به دلیل نفوذ غبار زغال سنگ به ریه‌های‌شان فوت می‌کنند. این سند همچنین هشدارهایی را درباره این حقیقت اعلام می‌کند که اگرچه کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تصمیم دارند تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۰۹ خورشیدی) به‌تدریج مصرف زغال سنگ را متوقف کنند تا حرارت زمین به زیر ۲ درجه سلسیوس کاهش یابد، اما بخش زغال سنگ در اروپا تصمیم به بازگشایی معادن جدید دارد و بر آن است تا ۱۵ گیگاوات انرژی زغالی جدید در اروپا ایجاد کند که بخشی از آن نیز به تولید ۹ گیگاوات انرژی در لهستان مربوط می‌شود.
جروم گلایزِز، عضو شورای حزب سبز پاریس در این باره می‌گوید: نقش بیمه‌کنندگان دست‌کم گرفته می‌شود، با وجودی که آنها در ممانعت از خطرهای پیش رو موثر هستند. این یک تناقض است که از یک سو درباره هزینه‌ تغییر آب و هوایی هشدار دهیم و از سویی دیگر برای پیشرفت آنها با سرمایه‌گذاری و بیمه، تامین سرمایه کنیم. بدون این مزایا هیچ سوخت فسیلی نمی‌تواند توسعه پیدا کند. این نخستین بار نیست که در پایتخت فرانسه به زغال‌سنگ حمله می‌شود. ۳ ماه پیش نیز شهردار آن، «آن هیدالگو» خبر داد که دفتر او تصمیم دارد علیه شرکت‌هایی که سوخت آنها فسیلی است، به دلیل آسیب‌های برآمده از آنها بر تغییرات آب و هوایی اقامه دعوی کند. ۳ سال پیش در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز این شهر تمایل خود را برای کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی و دیگر صنایعی که میزان کربن آنها بالاست، اعلام کرده بود. برگزاری کنفرانس تغییر اقلیم در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) سازمان ملل متحد در پاریس یا COP۲۱ نیز از دیگر دستاوردهای پایتخت فرانسه در حمایت از آسیب‌های زیست‌محیطی است. این کنفرانس از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ (۹ تا ۱۲ آذر۱۳۹۴) برگزار شد. متن توافق آب و هوایی پاریس نیز که درباره کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگاری و امور مالی تدوین شده، در همین کنفرانس از سوی نمایندگان ۱۹۵ کشور به مذاکره گذاشته شد.


تفاوت موضع پاریس با اروپا

این تضاد و تخاصم پاریس با زغال سنگ در حالی مطرح می‌شود که استخراج این کانی سیاه پرانرژی در قاره اروپا به ویژه در آلمان و لهستان همچنان در حجم گسترده ادامه دارد.در گزارشی که ابتدای امسال خورشیدی به نقل از وب‌سایت «انرژی‌بیزنس‌ریویو» به استناد آمار شرکت بی‌پی (BP) منتشر شد، در میان ۱۰ کشور برتر تولیدکننده زغال سنگ رتبه هشتم را به آلمان و رتبه نهم را به لهستان داده است. بنا بر این گزارش، آلمان در سال ۲۰۱۶ میلادی (نیمه دی ۱۳۹۴ تا نیمه دی۱۳۹۵) بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ قهوه‌ای جهان بود و زغال سنگ منبع تولید حدود نیمی از برق این‌کشور به شمار می‌آید. همچنین بنا بر این گزارش، تولید زغال سنگ لهستان به بیش از ۱۳۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) رسید. این کشور بیش از ۲میلیارد تن ذخایر قطعی زغال سنگ دارد و بیشتر زغال سنگی که در لهستان تولید می‌شود، در داخل کشور و در تولید برق به مصرف می‌رسد. شهر بلچاتو در لهستان، بزرگترین نیروگاه زغال‌سوز اروپا را دارد.

منبع: صمت
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده