تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۱۴۶۴۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تقاضای فراتر از عرضه، قیمت نیکل را افزایش خواهد داد

چشم‌انداز بازار نیکل در سال 2018 و 2019

می متالز - بازار نیکل در 2 بخش نیکل پرعیار برای مصارف باتری‌ها و نیکل کم‌عیار برای فولادهای زنگ‌نزن بازاری رقابتی شده است. شتاب رشد وسایل نقلیه الکتریکی باعث خواهد شد تا این بازار در زمینه مصرف نیکل، گوی سبقت را از صنایع فولادی برباید.
چشم‌انداز بازار نیکل در سال 2018 و 2019

به گزارش می متالز، شرکت خدمات مالی و بانکداری کانادایی اسکوشیابانک (Scotiabank) پیش‌بینی کرده که قیمت نیکل روند افزایشی خود در سال 2018 را طی سال 2019 نیز ادامه خواهد داد. افزایش تقاضا عامل رشد بیشتر قیمت نیکل است، اما میزان ذخایر انبارهای جهانی هنوز این اجازه را نمی‌دهد تا کسری بازار نیکل به‌صورت قابل توجهی افزایش پیدا کند.

در روز جمعه، یازدهم ماه مِی، نیکل با قیمت 13،910 دلار بر تن در بورس فلزات لندن معامله شد. شرکت اسکوشیابانک پیش‌بینی می‌کند که قیمت این فلز همچنان افزایش یابد و این سیر صعودی در سال 2019 و پس از آن نیز ادامه پیدا کند. بدین ترتیب انتظار می‌رود که قیمت نیکل در اواسط دهه آینده به‌تدریج افزایش یابد؛ به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود در سال 2019 موجودی‌ انبارها نرمال باشد و این فلز با میانگین قیمت  ​​13،250 دلار بر تن در سال 2018 و 14،350 دلار بر تن در سال 2019 مورد معامله قرار بگیرد. رشد تقاضای جهانی تاکنون موجودی انبارهای نیکل را از سال 2016 تا چیزی در حدود 30 درصد کاهش داده است.

چنانکه در گزارش‌های قبل در خصوص بازار نیکل اشاره شد؛ افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی عامل اصلی رشد تقاضای نیکل برای ساخت باتری‌های مورد استفاده در این وسایل بوده است. باید توجه داشت که عمده تقاضای نیکل برای این گونه مصارف، میزان تقاضای جهانی را به‌شدت افزایش خواهد داد. البته لازم به‌ذکر است که تقاضای نیکل در 5 سال آینده همچنان تحت کنترل بخش فولاد زنگ‌نزن و سایر آلیاژهای نیکل‌دار قرار خواهد داشت. چنانچه انتظار می‌رود 69 درصد از تقاضای نیکل در مصرف نهایی در سال 2018 را همچنان بازار محصولات فولادی تشکیل داده و فقط 3 درصد از آن برای باتری‌های وسایل نقلیه مورد استفاده قرار گیرد.

ذکر این نکته نیز ضروری به‌نظر می‌رسد؛ برخی تحلیل‌گران معتقد هستند در ادامه سال 2018 تقاضای نیکل در چین کاهش خواهد یافت که به طبع آن از موجودی‌ کارخانه‌های داخلی این کشور کاسته می‌شود که احتمالا ناشی از کاهش بیشتر تقاضای فولاد  زنگ‌نزن است. انتظار می‌رود که بخش تولید باتری‌ها، این افت تقاضای بازار را جبران کند و حتی بیش از میزان افت بر تقاضای جهانی نیکل بیفزاید.

شایان ذکر است که بیش از نیمی از معدن‌های تولیدکننده نیکل در فیلیپین طی 2 سال گذشته پس از ممیزی‌های زیست‌محیطی بسته شده بودند. این موضوع باعث شد تا اندونزی از فیلیپین در کسب سهم بازار پیشی بگیرد. نمودار 1 تغییرات قیمت نیکل را در بورس فلزات لندن طی یک ماه اخیر نشان می‌دهد. چنان‌که پیداست موجودی کنونی انبار در ماه‌ مِی سال 2018 روندی نزولی به خود گرفته است و در کنار آن قیمت‌ها، روند افزایشی را هرچند اندک نشان می‌دهند.

عناوین برگزیده