تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۱۴۶۵۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 4 هزار و 400 تنی آلومینیوم در فروردین ماه

معاملات آلومینیوم در هیجان بازار ارز، رونق یافت

می متالز - با وجود آنکه طی ماه‌های اخیر بازار ارز کشور دچار نوسان شد، معاملات آلومینیوم بدون وقفه ادامه داشت و 4 هزار و 400 تن از این فلز در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت. هر چند که قیمت آلومینیوم به‌دلیل نوسانات نرخ ارز و در نهایت تثبیت آن توسط دولت، دچار نوسان شد؛ اما در بازارهای جهانی نیز قیمت آلومینیوم در تلاطم قرار داشت.
معاملات آلومینیوم در هیجان بازار ارز، رونق یافت

به گزارش می متالز، قیمت آلومینیوم طی یکی دو ماه گذشته دستخوش نوسانات شدید شد و این فلز حتی رکوردهای قیمت چندین ساله خود را شکست. اعمال تعرفه تجاری بر روی آلومینیوم از سوی آمریکا یک سیگنال منفی بود که به بازار تزریق شد و باعث شد که قیمت آلومینیوم حتی در برخی روزها به کمتر از 2 هزار دلار در هر تن برسد. در آن زمان کسی تصور نمی‌کرد که قیمت آلومینیوم به یکباره افزایش پیدا کند و رکوردهای چندین ساله خود را بشکند. پس از اعلام اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه که در ذیل آن شرکت روسال به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلومینیوم در دنیا قرار داشت، قیمت آلومینیوم طی چند روز به بیش از 2 هزار و 700 دلار بر هر تن رسید و رکوردهای چندین ساله را شکست. اما پس از اعلام تعویق موقت تحریم‌ها علیه روسال، بازار مجددا فروکش کرد و قیمت آلومینیوم باز هم به زیر 2 هزار و 300 دلار در هر تن رسید.

این نوسانات پس از آن به بازار ایران رسید و نرخ ارز پس از کش و قوس‌های فراوان و افزایش تا بیش از 5 هزار تومان، سرانجام در 4 هزار و 200 تومان تثبیت شد. گفتنی است، تثبیت نرخ ارز باعث شده تا تنها عامل تغییر قیمت آلومینیوم در بازار داخلی، نوسان قیمت در بورس فلزات لندن باشد. هر چند که بعید به‌نظر می‌رسد نرخ ارز در 4 هزار و 200 تومان ثابت باقی بماند.

نمودار 1 حکایت از آن دارد که در فروردین ماه سال جاری، 5 هزار و 600 تن محصولات آلومینیومی شامل بیلت و شمش در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن بیش از 9 هزار تن تقاضا وجود داشت اما در نهایت 4 هزار و 400 تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت. شمش آلومینیوم نیز 4 هزار و 200 تن عرضه شد که تقاضایی حدود 7 هزار و 600 تن داشت و در نهایت نیز 3 هزار و 400 تن از این محصول به فروش رفت. اما بیلت آلومینیوم به میزان یک هزار و 400 تن در بورس کالا عرضه شد که در مقابل، تقاضای آن یک هزار و 300 تن بود و در نهایت یک هزار تن از این محصول نیز معامله شد.

نکته قابل توجه این است که همچنان شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) به‌تنهایی در بورس کالا عرضه‌های آلومینیوم را انجام می‌دهد. نکته مهم‌تر این که با تثبیت نرخ ارز در کشور، قیمت آلومینیوم بیش از 600 تومان در هر کیلوگرم کاهش یافت. این یعنی تا پیش از تثبیت نرخ ارز، قیمت پایه عرضه آلومینیوم در بورس کالا 10 هزار و 600 تومان بود که پس از تثبیت، به 10 هزار تومان کاهش یافت.

عناوین برگزیده