تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۱۴۶۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
محمد ستوده بحرینی، مدیر امور معدن شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر

نگاه کلان درخصوص اکتشاف، ضروری است

می متالز - خطر کمبود ماده معدنی در کشور برای سال‌های آتی، شدیدا احساس شود که علت آن برداشت از معادن سنگ آهن و عدم توسعه اکتشافات است.
نگاه کلان درخصوص اکتشاف، ضروری است

به گزارش می متالز، باید توجه داشت که انجام عملیات اکتشافی زمان‌بر بوده و حتی در صورت به نتیجه رسیدن آن، آماده‌سازی معدن برای استخراج و فرآوری دارای فرآیند بسیار طولانی است. در عین حال نوع واگذاری مناطق اکتشافی و معادن نیز باید مجددا از سوی دولت تجدید نظر شود. چرا که این موضوع در بلندمدت مانع استخراج صحیح از معادن، خام‌فروشی و در نهایت کمبود ماده معدنی در کشور خواهد شد. بنابراین لازم است که دولت به‌نوعی با شرکت‌های بزرگ معدنی که تجربه کار را دارند، همراهی کند تا ضمن بهره‌برداری کامل از معادن، زمینه برای جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده در مواد معدنی و به‌ویژه سنگ آهن بیش از گذشته فراهم شود.

در جهان حدود 73 کشور تولیدکننده فولاد هستند و آن را تبدیل به گسترده‌ترین فلز تولید شده و سنگ‌آهن را به یکی از گسترده‌ترین کالاهای معدنی تولید شده تبدیل کرده‌اند. همچنین  52 کشور تولیدکننده کانسنگ آهن هستند که منعکس‌کننده توزیع محدودتر ذخایر بزرگ آهن برای تغذیه کارخانه‌های فولادسازی است. اگر چه ذخایر کوچک آهن تقریباً در تمام کشورهای جهان یافت می‌شود؛ اما ذخایر بزرگ توزیع محدودتری دارند. پوسته زمین به‌صورت میانگین دارای 5 درصد آهن است که چهارمین عنصر از نظر فراوانی در پوسته به شمار می‌رود، در حالی ‌که ذخایر آهن دارای 25 تا 65 درصد آهن هستند. بنابراین طبیعت برای ساختن ذخایر آهن ‌کار چندان سختی نباید انجام دهد و کانسارهای آهن مهمی به‌وسیله فرآیندهای رسوبی، گرمابی و آذرین به وجود آمده است.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های محصولات مواد اولیه فولادی در کشور است. تنوع زیاد کارخانه‌ها و میزان سرمایه‌گذاری خیلی زیاد این مجموعه در منطقه گل‌گهر نشان از توانایی و انگیزه زیاد این مجموعه در زمینه سنگ‌آهن است. در حال حاضر توسعه عملیات اکتشافی و شناسایی ذخایر بیشتر سنگ ‌آهن در منطقه معدنی و صنعتی گل‌گهر، از موضوعات بسیار مهم و البته چالش‌برانگیز این منطقه است. از موضوعات پیش روی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، اطمینان از وجود ذخایر سنگ ‌آهن مناسب، در دسترس، بدون ریسک، دارای توجیه اقتصادی و ...  است. شناسایی ذخایر بیشتر علاوه بر ایجاد اشتغال پایدارتر و  رونق اقتصادی بهتر، موجب بهره‌برداری طولانی‌مدت و بیشتر از کارخانه‌های احداث ‌شده و به‌تبع آن استفاده بیشتر از سرمایه‌گذاری انجام‌شده می‌شود. کمبود سنگ ‌آهن در سال‌های آتی می‌تواند مشکلات متعددی را برای کارخانه‌های موجود در این منطقه (کنسانتره، گندله و احیا) به‌وجود بیاورد.

 

شناسایی ذخایر بیشتر سنگ‌آهن

در سال‌های اخیر عملیات اکتشافی در مجموعه گل‌گهر به‌صورت کاملاً جدی در حال انجام است. جهت شناسایی ذخایر مناسب و تأمین سنگ‌آهن برای سال‌های آتی اقدامات متعددی انجام‌ شده است. جهت تأمین خوراک مورد نیاز کارخانه‌های موجود در منطقه گل‌گهر راه ‌حل‌ها و نظریات مختلفی وجود دارد که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره ‌شده است:

الف) تکمیل کردن عملیات اکتشافی در معدن شماره یک و انجام مطالعات مجدد مدل‌سازی و بهینه‌سازی معدن: با توجه به مطالعات ژئوفیزیکی و شکل توده‌ای معدنی در هر سینه کار، چاه‌های اکتشافی به‌طورکلی بر اساس یک شبکه 100 متری و به‌صورت مربعی حفر شده‌اند. در مواقعی که بنا به دلایل عیاری یا پیچیدگی‌های زمین‌شناسی نیاز به اطلاعات بیشتر بوده است، فواصل چاه‌ها تغییر کرده و برخی از مواقع نیز تا 25 متر یا خارج از شبکه منظم حفاری ‌شده است. لازم به ذکر است که اکثر حفاری‌های انجام‌ شده در مرحله تکمیلی در بخش شرقی معدن متمرکز بوده است. با توجه به تکمیل‌ شدن عملیات اکتشافی در معدن شماره یک گل‌گهر، ذخیره نسبتاً قابل ‌توجهی در بخش شرقی معدن شناسایی‌ شده است و در حال حاضر انجام مطالعات بهینه‌سازی و طراحی آن توسط شرکت بین‌المللی SRK در حال انجام است. باید عنوان شود که در مرحله اول با توجه به عمق زیاد این ذخیره مطالعات بر مبنای استخراج زیرزمینی انجام‌شده است که با توجه به مطالعات انجام‌شده توسط شرکت SRK به دلایل فنی و اقتصادی استخراج این بخش از ذخیره به روش زیرزمینی رد شد و استخراج روباز ارجحیت داده شد.

عناوین برگزیده