تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۲۶
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۱۴۶۷۸
سرویس خبر : انرژی
با معامله ۱۰۰۰ میلیارد ریالی اوراق سلف پلی استایرن رقم خورد؛

تامین مالی موفق صنعت پتروشیمی از بورس کالا

می متالز - مرحله نخست عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد پلی استایرن انبساطی پتروشیمی انتخاب به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد ریال طی روز جاری در بورس کالای ایران با موفقیت به پایان رسید.
تامین مالی موفق صنعت پتروشیمی از بورس کالا

به گزارش می متالز، طی روز جاری عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد پلی استایرن انبساطی نسوز شرکت توسعه صنایع پتروشیمی پلی استایرن انتخاب، به تعداد ۱۴ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۵۰۰ قرارداد و با قیمت پایه ۶۸ هزار و ۸۵ ریال در هر قرارداد یک کیلوگرمی، به ارزش حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال انجام شد که با توجه به وجود تقاضای خرید بالاتر از میزان عرضه، مرحله نخست انتشار این اوراق با موفقیت پایان یافت. 
معاملات ثانویه این اوراق نیز از تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۷ آغاز شده و تا تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه ۹۸ ادامه خواهد داشت.
براساس اطلاعیه عرضه، قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه برابر است با قیمت پایه در زمان عرضه اولیه به علاوه ۱۷ درصد سالیانه به صورت روز شمار؛ همچنین بازدهی این اوراق در سررسید در دو حالت قابل تبیین است. درصورتیکه دارندگان اوراق نسبت به اعمال اختیار فروش خود به قیمت « ۱۱۷.۵ درصد ضربدر قیمت پایه در عرضه اولیه» اقدام کنند، این اوراق در سررسید برای سرمایه گذاران بازدهی یکساله حداقل ۱۷.۵ درصدی خواهد داشت. اما درصورتیکه شرکت توسعه صنایع پتروشیمی پلی استایرن انتخاب نسبت به اعمال اختیار خرید خود به قیمت «۱۱۸ درصد قیمت پایه در عرضه اولیه » اقدام کند، بازدهی سالانه  اوراق سلف در سررسید حداکثر ۱۸ درصد خواهد بود.
این گزارش می افزاید؛ تامین مالی ۱۰۰۰ میلیارد ریالی پتروشیمی انتخاب از بورس کالا در حالی در مرحله اول پایان یافت که میزان تقاضا نزدیک به سه هزار قرارداد بیشتر از میزان عرضه بود. 
در پایان گفتنی است، سررسید این اوراق یک سال پس از تاریخ عرضه اولیه و دوره تحویل حداکثر یکماه پس از سررسید قرارداد است؛ ضمن اینکه دوره تحویل فیزیکی پس از زمان سررسید اوراق شروع و به مدت یکماه ادامه خواهد داشت، عدم ارایه درخواست جهت تحویل فیزیکی کالا، ۱۰ روز تقویمی پیش از تاریخ سررسید اوراق به منزله انصراف از تحویل دارایی پایه و انجام تسویه نقدی خواهد بود. این در حالی است که حداقل اوراق جهت تسویه فیزیکی ۲۰ هزار قرارداد معادل ۲۰ تن است.

عناوین برگزیده