تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۱۴۶۸۱
سرویس خبر : انرژی
گزارش هفتگی کامودیتی ها؛

ادامه رکوردشکنی نفت و آرامش فلزات

می متالز - قیمت نفت در شروع هفته گذشته تحت تاثیر رشد بی وقفه تولید آمریکا از صعود بازماند اما مباحث مطرح شده در خصوص اجرای تحریم نفت ایران در ماه های پیش رو و ادامه کاهش تولید اوپک، مرزهای بالای بهای نفت را حفظ کرد.
ادامه رکوردشکنی نفت و آرامش فلزات

به گزارش می متالز، آماری که اواسط هفته از سوی اوپک منتشر شد نشان داد ذخایر نفت در کشورهای صنعتی عضو سازمان OECD در مارس به ۹ میلیون بشکه بالای میانگین پنج ساله رسید که در مقایسه با ۳۴۰ میلیون بشکه بالای میانگین پنج ساله در ژانویه سال ۲۰۱۷ افت چشمگیری نشان می دهد. ادامه تقاضای قوی، کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا و محدودیت عرضه از جمله عواملی بودند که در روزهای پایانی هفته رشد قابل توجهی را برای قیمت نفت رقم زده و نفت برنت برای اولین بار از نوامبر ۲۰۱۴ به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه رسید. قیمت ها روز جمعه تحت تاثیر افزایش تولید نفت آمریکا اندکی کاهشی شد اما در مجموع طلای سیاه موفق شد هفته افزایشی دیگری را به ثبت برساند و برای ششمین هفته متوالی رشد را تجربه کند.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

فلزات اساسی همچنان تحت فشار تداوم رشد ارزش شاخص دلار 

قیمت فلزات اساسی در هفته ای که گذشت تحت تاثیر افزایش ارزش شاخص دلار، اخبار مثبت و منفی در مورد روابط تجاری چین و آمریکا، انتظار بازار برای تداوم محدودیت عرضه و اقدام اتحادیه اروپا برای افزایش تعرفه ۷ میلیارد دلار از واردات آمریکا قرار داشته و در مجموع هفته ای کم نوسان و آرام را تجریه کرد. آمار منتشره از اقتصاد آمریکا نشان از تداوم رشد سریع اقتصاد آمریکا در ماه جاری داشت و ارزش دلار در ادامه روند صعودی خود به بیشترین میزان در ۵ ماه گذشته رسید. نرخ اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا در معاملات هفته قبل به ۳.۰۹۵ درصد رسید که اوج قیمت ۷ ساله است و نرخ اوراق ۲ ساله نیز به ۲.۵۸ رسید که بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ می­باشد. همچنین مرکز تحقیقات فدرال رزرو فیلادلفیا در انتشار گزارش ماهانه خود اعلام کرد شاخص تولید از ۲۳.۲ به ۳۴.۴ جهش داشته و رشدی خارق العاده را تجربه کرده است. 

در اقتصاد چین آمار منتشر شده در هفته قبل عمدتا مثبت و تقویت کننده قیمت کامودیتی ها بود. شاخص قیمت ماه به ماه مسکن با رشد ۰.۵ درصدی مواجه شده و آمار تورم مسکن این کشور نشان از تداوم رشد قیمت برای ۳۶ ماه متوالی دارد. از طرف دیگر شاخص رشد تولیدات صنعتی چین در ماه آوریل رشد ۷ درصدی داشته که از عملکرد ۶ درصد ماه قبل و پیش بینی ۶.۴ درصدی اقتصاددانان بسیار بهتر است. 

در هفته گذشته موجودی انبار مس و سرب افزایشی و آلومینیوم و روی کاهشی بود و موجودی انبارهای آلومینیوم به سطح موجودی سال ۲۰۰۷ رسیده است. اگرچه صدور مجوز فروش ۱۳۸,۶۵۰ تن شمش موجودی انبارهای LME واقع در بندر مالزی قیمت آلومینیوم را تحت فشار زیادی قرار داد اما قیمت این فلز تحت تاثیر تعویق ۴ ماهه شروع تحریم های شرکت روسال روسیه از سوی آمریکا و چشم انداز مثبت کاهش عرضه این فلز در بازارهای جهانی هفته ای افزایشی را تجربه کرد. در مورد فلز سرب نیز آمارها نشان دهنده رشد تقاضا و کاهش عرضه این فلز در ماه های پیش رو می باشد. آمار گروه مطالعاتی سرب و روی نشان می­دهد که سرب در ۳ ماه ابتدای ۲۰۱۸ شاهد کسری عرضه ۳۷ هزار تنی بوده که نسبت به کسری ۱۹ هزار تنی سال قبل، بحرانی تر شده است. همچنین تقاضای جهانی سرب در ۳ ماه اول امسال با رشد ۴.۱ درصدی به ۲.۹۹ میلیون تن رسیده و چین با رشد ۷.۱ درصدی و آمریکا با رشد ۴.۶ درصدی بیشترین رشد تقاضا را داشته اند. در مورد فلز مس نیز شرکت Vedanta  اعلام کرده که بدلیل مشکلات محیط زیستی واحد ۴۰۰ هزار تنی تولید کاتد خود در هند را برای یک دوره حداقل ۱۵ روزه دیگر تعطیل نگه می­دارد. این اسمیلتر طی ۵۰ روز گذشته تعطیل بوده و عامل کاهش ۳۵ درصدی تولید مس هند گردیده است.

در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

عناوین برگزیده