تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۵۸
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۱۴۶۸۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
بازار ورق زنگ‌نزن ایران

تاثیر فشار مشکلات اقتصادی بر مصرف ورق زنگ‌نزن ایران طی سال‌های اخیر

می متالز - مصرف ورق زنگ‌نزن در ایران طی سال‌های گذشته همگام با فراز و فرودهای اقتصادی بوده است؛ به‌طوری که در سال‌های 2014 و 2015 مصرف ورق زنگ‌نزن ایران تحت تأثیر فشار اقتصادی کاهش یافت. پس از آن مصرف ورق زنگ‌نزن افزایش یافت و به بیش از 82 هزار تن رسید. با این وجود پتانسیل رشد مصرف ورق زنگ‌نزن در ایران بیش از این مقدار است و رکود صنایع در سال‌‌های اخیر، سد رشد مصرف بوده است.
تاثیر فشار مشکلات اقتصادی بر مصرف ورق زنگ‌نزن ایران طی سال‌های اخیر

به گزارش می متالز، صنایع مصرف‌کننده ورق زنگ‌نزن مانند تولید لوازم آشپزخانه و کالاهای بادوام در ایران توسعه چندانی نداشته و از این رو تقاضای ورق زنگ‌نزن ایران همچنان به اندازه مطلوب نرسیده است و امید می‌رود که در آینده با رشد این صنایع روند مصرف صعودی باشد.

روند مصرف ورق زنگ‌نزن فولادی در ایران طی سال‌های 16 -2012 سینوسی اما درمجموع افزایشی بود. پیش از تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مصرف ورق زنگ‌نزن با افزایشی قابل توجه به بیش از 82 هزار تن رسید. پس از سال 2013 با تشدید تحریم‌ها، مصرف ایران با کاهش همراه شد و با امضا توافق برجام در سال 2015، واردات در سال 2016 مجددا به مقدار سال 2013، یعنی 82 هزار تن بازگشت. عدم حضور واحد تولیدی ورق زنگ‌نزن در ایران، واردات را تنها منبع تأمین نیاز ورق زنگ‌نزن می‌کند؛ از این رو تغییر اوضاع تجاری بر اثر تحریم‌ها تأثیر قابل توجهی بر مصرف داشته است. نکته قابل توجه این است که تحریم‌ها از دو سو مصرف را تحت‌الشعاع قرار داد؛ اول آنکه واردات ایران با دشواری رو‌به‌رو بود و دیگر آنکه تشدید تحریم‌ها موجب نابه‌سامانی در صنایع و در نتیجه کاهش تقاضای ورق زنگ‌نزن شد. بنابراین تنها عامل مؤثر بر تغییر روند مصرف ایران تحریم‌های تجاری بوده است.

رشد قابل توجه مصرف در سال 2013 نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد ایران در جهت رشد قرار داشته است. رشد صنایع غذایی و دارویی ایران در سال‌های اخیر قابل توجه بوده است. تحریم‌ها علیه ایران سبب شد تا کشور به‌دنبال تأمین نیاز دارویی و غذایی خود از طریق تولید داخل باشد. توسعه فازهای گازی در مناطق جنوبی ایران نیز در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه بوده است و پروژه‌های در دست احداث کشور برای برداشت از میادین گازی و نفتی موجب افزایش تقاضای ورق زنگ‌نزن شد. مجموع این عوامل تقاضای ورق زنگ‌نزن در ایران را در جهت افزایش سوق داد اما شاید تأمین این نیاز با توجه به تحریم‌ها در سال‌های بررسی شده علیه ایران چندان هم آسان نبوده است.  در واقع تحریم‌ها موجب شد تا با وجود این که انتظار می‌رفت تقاضای ورق زنگ‌نزن ایران افزایش یابد، مصرف ورق زنگ‌نزن، شاهد روند نزولی باشد.

از آن جایی که ورق فولادی زنگ‌نزن پر کاربردترین محصول زنگ‌نزن است، سرانه مصرف فولاد زنگ‌نزن در کشورها نمایی از مصرف ورق زنگ‌نزن را نیز نشان می‌دهد. در ایران سرانه مصرف محصولات زنگ‌نزن در مقایسه با سایر کشورهای در حال توسعه و حتی برخی کشورهای هم‌جوار بسیار کمتر است. علت این امر عدم دستیابی ورق زنگ‌نزن به جایگاه مورد انتظار در مصرف صنایع ایران است. بخشی از این موضوع به‌دلیل رشد نه‌چندان مطلوب صنایع و تجهیزات ایران، به‌خصوص در سال‌های اخیر بوده است و بخشی دیگر نیز به‌دلیل تمایل صنایع مصرف‌کننده به جایگزین کردن این محصول با مواد ارزان‌تر است. دو صنعت خودرو و لوازم خانگی دیگر صنایع بزرگ مصرف‌کننده ورق زنگ‌نزن در جهان هستند اما در ایران سهم این 2 بخش از کل مصرف بسیار ناچیز است.

عناوین برگزیده