تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۱۸
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۱۴۶۹۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 6 هزار و 400 تنی مس در فروردین ماه

نوسان قیمت مس با نوسان نرخ ارز

می متالز - مس در بازارهای جهانی از ثبات نسبی بیشتری در مقایسه با دیگر فلزات برخوردار است، ولی در کشور ما این فلز طی یکی دو ماه منتهی به اردیبهشت دستخوش تغییرات شگرفی شده است. از جمله اینکه قیمت آن حتی تا 34 هزار تومان در هر کیلو افزایش یافت، اما با تثبیت نرخ دلار، قیمت مس با افت 5 هزار تومانی مواجه شد و به 28 هزار تومان در هر کیلو رسید.
نوسان قیمت مس با نوسان نرخ ارز

به گزارش می متالز، قیمت مس در بازارهای جهانی روند باثبات و منظمی را طی می‌کند، به‌طوری که نوسان قیمت آن به 200 دلار بر هر تن نمی‌رسد. در حالی که دیگر فلزات مانند آلومینیوم و روی، روزهای پرنوسانی را سپری کرده‌اند. ماه‌ها است که قیمت مس از 6 هزار و 800 دلار تا کمی کمتر از 7 هزار دلار در هر تن در نوسان است. بنابراین می‌توان گفت که مس روند نسبتا با ثباتی را پشت سر گذاشته است. با این حال در بازار داخلی روند تغییرات قیمت تفاوت عمده‌ای با بازارهای جهانی دارد.

 نرخ ارز در قیمت‌گذاری فلزات اساسی در کشور ما بسیار مؤثر است و در نتیجه بازارهای کالایی کشور از نوسان نرخ ارز تأثیر می‌پذیرند. نوسان نرخ ارز در کشور ما و نیز افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی باعث شد تا طی سال 1396، مس در بورس کالا شاهد رشد 50 درصدی قیمت باشد و در پایان سال، قیمت مس کاتد به بیش از 32 هزار تومان در هر کیلوگرم برسد. در ابتدای سال 1397 نیز روند افزایش نرخ ارز ادامه پیدا کرد و حتی قیمت مس در اوایل فروردین ماه به بیش از 33 هزار تومان در هر کیلوگرم نیز رسید. از آنجا که قیمت مفتول نیز از قیمت کاتد تبعیت می‌کند، قیمت این کالا نیز حتی تا 35 هزار تومان در هر کیلوگرم نیز افزایش یافت. با این وجود پس از ابلاغ بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر تثبیت نرخ ارز و قیمت‌گذاری کالاها با نرخ 4 هزار و 200 تومان، شاهد کاهش قیمت مس در بازارهای داخلی بودیم؛ به‌طوری که قیمت کاتد مس به 28 هزار تومان در هر کیلوگرم افت کرد و در پی آن قیمت مفتول نیز به 29 هزار تومان در هر کیلوگرم رسید.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی فروردین ماه سال 1397، بالغ بر 6 هزار و 400 تن محصولات مسی شامل کاتد و مفتول در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن به همین میزان تقاضا وجود داشت و در نهایت تمامی محصولات عرضه شده، مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. در این میان شرکت ملی صنایع مس ایران، 6 هزار تن کاتد را روانه بازار کرد که با تقاضای 6 هزار تنی مواجه شد و به فروش رفت. مفتول نیز به میزان 400 تن عرضه شد که با همین میزان تقاضا مواجه شد و به فروش رفت. ناگفته نماند که برخلاف ماه‌های قبل، شرکت ملی صنایع مس ایران در فروردین ماه اقدام به عرضه مفتول نکرد.

عناوین برگزیده