تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۱۸
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۱۴۶۹۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بحران داعش بازار مصرف قوطی‌های آلومینیومی را از رونق انداخت

واردات قوطی‌های آلومینیومی کشورهای خاورمیانه

می متالز - در حالی که قوطی‌های آلومینیومی عمدتا در صنایع غذایی و نوشیدنی‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرد، در منطقه خاورمیانه به‌دلیل توسعه صنعت نفت و پتروشیمی، به‌عنوان محفظه نگه‌دارنده مواد شیمیایی و روغن‌های حاصل از این صنعت مورد استفاده واقع می‌شود. در سال‌های گذشته روند واردات و مصرف قوطی‌های آلومینیومی خاورمیانه روندی صعودی داشت، اما پس از آن با ظهور داعش و تشدید جنگ‌های داخلی و ناامنی در برخی از کشورهای این منقطه، از مصرف و حجم واردات آن کاسته شد.
واردات قوطی‌های آلومینیومی کشورهای خاورمیانه

به گزارش می متالز، در حالی که قوطی‌های آلومینیومی عمدتا در صنایع غذایی و نوشیدنی‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرد، در منطقه خاورمیانه به‌دلیل توسعه صنعت نفت و پتروشیمی، به‌عنوان محفظه نگه‌دارنده مواد شیمیایی و روغن‌های حاصل از این صنعت مورد استفاده واقع می‌شود. از این رو، منطقه خاورمیانه را می‌توان یکی از مناطق اصلی مصرف‌کننده قوطی‌های آلومینیومی به‌عنوان نگه‌دارنده روغن‌ها و محصولات صنعت پتروشیمی در جهان دانست. بنابراین قوطی‌های آلومینیومی در بین کشورهایی که علاوه بر صنعت غذایی، دارای صنایع پتروشیمی توسعه یافته‌ای هستند رونق بیشتری دارد.

در نمودار 1، مجموع حجم واردات قوطی‌های آلومینیومی کشورهای خاورمیانه طی 5 سال گذشته نشان داده شده است. به گزارش فلزات آنلاین، در سال‌های گذشته روند واردات و مصرف قوطی‌های آلومینیومی خاورمیانه به‌واسطه توسعه صنایع پتروشیمی و همچنین صنایع غذایی و دارویی روندی صعودی داشت، به‌طوری که از سال 2012 تا 2014 حدود 20 درصد به حجم واردات کشورهای این منطقه افزوده شد؛ اما پس از آن با ظهور داعش و تشدید جنگ‌های داخلی و ناامنی در برخی از کشورهای این منقطه، از مصرف آن و حجم واردات کاسته شد تا جایی که حتی در سال 2016، مجموع حجم واردات قوطی‌های آلومینیومی کشورهای خاورمیانه به کمترین مقدار خود طی 5 سال گذشته رسید. طی سال‌های گذشته، همواره عراق و امارات متحده عربی، از بزرگ‌ترین واردکنندگان قوطی‌های آلومینیومی در خاورمیانه بوده‌اند؛ به‌طوری که در سال 2016، حجم واردات این 2 کشور، حدود 43 درصد مجموع واردات کشورهای خاورمیانه را تشکیل داد.

افت واردات این محصولات در کشور عراق، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان قوطی‌های آلومینیومی طی سال‌های گذشته از اصلی‌ترین دلایل افت واردات در خاورمیانه بوده است؛ در حالی که حجم واردات این کشور در سال 2012، بیش از 22 هزار تن بود (که آن را پس از امارات متحده عربی در جایگاه دوم قرار می‌داد) در سال 2016 به حدود 7 هزار تن تنزل پیدا کرد. با وجود چنین افت قابل توجهی در حجم واردات این کشور، اما همچنان عراق در سال 2016، بعد از امارات متحده عربی، بزرگترین واردکننده قوطی‌های آلومینیومی بود. گفتنی است که عربستان سعودی اصلی‌ترین تأمین‌کننده تقاضای وارداتی عراق از قوطی‌های آلومینیومی بوده است؛ به‌طوری که به‌طور متوسط در 5 سال گذشته حدود 55 درصد بازار وارداتی این کشور در اختیار عربستان بوده است.

در عین حال، با افت واردات عراق، بر سهم امارات متحده عربی از واردات خارومیانه افزوده شد؛ هر چند که این کشور نیز با شروع بحران داعش در منطقه آسیب دید و از فروش خارجی محصولات پتروشیمی و غذایی آن که از صنایع مصرف‌کننده اصلی قوطی‌های آلومینیومی در خاورمیانه هستند، کاسته شد. به گزارش فلزات آنلاین، صادرات انواع نوشیدنی‌های این کشور در سال 2012 بالغ بر 562 میلیون دلار بود که در سال 2016 به 241 دلار افت پیدا کرد. همچنین فروش صادراتی انواع محصولات حاصل از صنعت پتروشیمی این کشور (شامل انواع سوخت و روغن‌ها) بالغ بر 118 میلیارد دلار بود که در سال 2016 تا کمتر از 46 میلیارد دلار کاهش یافت. به‌واسطه همین افت بازار صنایع مصرف‌کننده قوطی‌های آلومینیومی امارات، حجم واردات قوطی‌های آلومینیومی این کشور نیز در سال 2012 حدود 29 هزار تن بود که در سال 2014 به بیشینه مقدار خود طی 5 سال گذشته رسید و پس از آن در سال 2016 تا 27 هزار تن تنزل پیدا کرد.

عناوین برگزیده