تاریخ: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۳۵
بازدید: ۳۳۲
کد خبر: ۱۸۹۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
قنواتی در گفت‌وگوی تفصیلی تشریح کرد:

برنامه توسعه صادرات فولاد امیرکبیر کاشان به اروپا در ۹۶

می متالز - مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان بیان کرد: این شرکت برای سال آینده سیاست افزایش تولید را در نظر گرفته است.
برنامه توسعه صادرات فولاد امیرکبیر کاشان به اروپا در ۹۶

عزیز قنواتی درباره اولویت‌های کاری فولاد امیرکبیر کاشان اظهار کرد: این شرکت زیرمجموعه یک هلدینگ بزرگ است و می‌توان گفت فولاد مبارکه یکی از تعیین‌کنندگان صنعت فولاد کشور است و سازمانی است که سایر شرکت‌ها از لحاظ ساختاری، فرآیندی، سیاست‌گذاری از آن الگوبرداری می‌کنند. فولاد امیرکبیر نیز یکی از شرکت‌های فرعی فولاد مبارکه بوده و سهام عمده آن متعلق به فولاد مبارکه است.


 

وی ادامه داد: استراتژی‌ فولاد مبارکه نگاهی ملی است. یعنی ابتدا نیاز داخل را در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل تامین می‌کند. این استراتژی نیز به ما منتقل شده و ما هم مکلف به اجرای آن هستیم. در نتیجه نگاه اولیه ما آن است که ادامه‌دهنده راه فولاد مبارکه باشیم. در همین راستا نخستین کار ما ارتقای کیفیت و حفظ برند است و در همچنین تلاش ما این است که در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گام برداشته و کشور را از واردات بی‌نیاز کنیم.

به گفته قنواتی، کیفیت و نرخ عامل مهمی که منجر به رقابت می‌شود در نتیجه در این دو زمینه مشغول هستیم. در کنار این موضوعات نگاه ما برای سال آینده، نگاهی صادرات‌محور خواهد بود و در این صادرات اروپا را مدنظر گرفته‌ایم زیرا مدعی هستیم می‌توانیم با تمامی رقبای خود در بازارهای رقابت کرده و در این زمینه مشکلی نداریم.

وی افزود: فولاد امیرکبیر کاشان در کشور به دلیل کیفیت محصول خود به برند تبدیل شده‌ است. در نظر دارد این موضوع را در بازارهای خارجی نیز دنبال کند.

قنواتی با بیان این موضوع که هر سازمانی دارای نقاط قوتی است، اظهار کرد: امیرکبیر نقاط قوت خوبی دارد که در نظر داریم با کمک پرسنل و هلدینگ اصلی تمامی اهداف در نظر گرفته شده را محقق کنیم.

وی اضافه کرد: برای سال آینده افزایش تولید در نظر گرفته شده در حالی که بسیاری از دوستان ما سیاست کاهش تولید را در نظر دارند زیرا ما فولاد خاص بوده و با مصرف‌کنندگان نهایی کار می‌کنیم در نتیجه مشکلی در فروش نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های ما این است که اگر برنامه توسعه در دستورکار باشد، محصولی را تولید کنیم که صادرات‌محور و قابل رقابت باشد.

قنواتی با اشاره به برنامه‌های سال ۹۶ افزود: در سال آینده علاوه بر برنامه افزایش راندمان و سودآوری، طرح توسعه ۳۰۰ هزار تن برای بخش گالوانیزه را نیز در دستورکار داریم. تلاش می‌کنیم این طرح بیشتر جنبه خودرویی داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های خوب ما این است که سایپا کاشان در کنار ما قرار دارد و این شرکت در حال عقد قرارداد با سیتروئن است تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده و حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد آن‌را صادر کند. امروز در دنیا یکی از مزیت‌های رقابت قیمت تمام شده است، در نتیجه نرخ حمل یک مزیت خوب برای سایپا کاشان خواهد بود. در این رابطه یک جلسه با مدیرعامل سایپا کاشان با حضور نماینده کاشان و دیگر مدیران داشتیم و قرار شد این همکاری اتفاق افتد. سیاست توسعه‌ای ما در این راستا انجام می‌شود. جالب است بدانید از نگاه جانمایی بهترین مکان برای تولید ورق خودرو کاشان است. در همین رابطه سال آینده جاده ریلی ما به ریل سراسری متصل خواهد شد.

قنواتی بیان کرد: برنامه ما برای بازارهای صادراتی سال آینده ۱۰ تا ۲۰ درصد محصول تولیدی است. میزان صادرات ما در سال ۹۵ نیز حدود ۱۰ درصد محصول تولیدی را شامل شد. تولید گالوانیزه سالانه حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تن است.

وی با اشاره به متهم شدن ایران به دامپینگ در بازار فولاد اظهار کرد: به نظر من این موضوع بیشتر یک شعار است. دامپینگ یک مفهوم و فرمول مخصوص دارد. از سوی دیگر مگر میزان صادرات فولاد ما چقدر است. ۵ میلیون تن صادرات فولاد ما در مقابل دامپینگ چین عددی نیست. بنده این موضوع را علمی و حرفه‌ای نمی‌دانم. معتقد هستم نباید تحت تاثیراین موضوعات قرار گرفت و صادرات باید تحت هر شرایطی انجام شود.

مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان تصریح کرد: در حال حاضر ۴ خط تولید در امیرکبیر کاشان وجود دارد. یک خط اسیدشویی به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن، خط نورد به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن، خط گالوانیزه ۱۳۰ هزار تن (البته ظرفیت اسمی آن ۱۰۰ هزار تن است) و خط آنیل ۱۵۰ هزار تنی در اختیار داریم. برای تمامی خطوط در سال آینده افزایش ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است.

به گفته قنواتی، این شرکت به دنبال متنوع کردن سبد محصولات تولیدی خود است. در حال حاضر ورق رول می‌فروشیم اما به دنبال فروش شیت نیز هستیم. در واقع به تناسب سفارش مشتری فعالیت می‌کنیم. ما به دنبال ایجاد ارزش افزوده بیشتر هستیم و این عملیات‌ها را خودمان انجام می‌دهیم.

وی درباره طرح توسعه ۳۰۰ هزار تنی این شرکت اظهار کرد: این طرح جزو طرح‌های کلی مصوب فولاد مبارکه است. فناوری این طرح برای اس‌ام‌اس است.

قنواتی افزود: فناوری اس‌ام‌اس را با نگاه صادرات محور می‌آوریم تا کیفیت در حد اروپا باشد. ما به دنبال کاهش قیمت تمام شده هستیم. ورود فناوری جدید باعث می‌شود با کشورهای مدرن دنیا در کیفیت و قیمت تمام شده رقابت کنیم.

وی با اشاره به مصرف‌کنندگان محصولات فولاد امیرکبیر کاشان گفت: خودروسازی، لوازم‌ خانگی و ساختمان‌سازی از مصرف‌کنندگان اصلی محصولات ما هستند.

قنواتی درباره تامین روی موردنیاز فولاد امیرکبیر کاشان هم اظهار کرد: روی موردنیاز خود را از طریق واحدهای تولیدی داخل کشور تامین می‌کنیم و خوشبختانه قیمت‌ها خوب است و در زمینه مواد اولیه مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به قیمت فولاد در سال آینده تصریح کرد: ادامه روند صعودی قیمت فولاد بستگی به پارامترهایی همچون وضعیت چین و آمریکا، انتخابات اتحادیه اروپا و ... دارد. من به افزایش قیمت خوش‌بین هستم. البته ما انتخابات ریاست جمهوری ایران را پیش‌رو داریم که در این موضوع بی‌تاثیر نیست اما نه چندان زیاد، زیرا اثرات اصلی را از بازارهای خارجی دریافت می‌کنیم.

قنواتی افزود: کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان در منطقه بسیار استراتژیک است و هیچ نیروی غیربومی در شرکت وجود ندارد. فعالیت این شرکت در ایجاد اشتغال منطقه تاثیر‌گذار بود. در حال حاضر ۳۳۰ نفر به صورت مستقیم مشغول بکار هستند. خوشبختانه مسئولان منطقه نیز همکاری بسیار خوبی با ما داشته‌اند.

لازم به ذکر است، این شرکت چندی پیش جایزه تعالی ۲ ستاره و گواهینامه حمایت از مصرف‌کننده را دریافت کرده است.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی و علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده