تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۱۷
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۱۹۴۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بازدید لیدر کنسرسیوم مهدی‌آباد از مجتمع عظیم مونت‌ ایزا در استرالیا + جزئیات

می متالز - لیدر کنسرسیوم برنده مزایده سرمایه‌گذاری معدن و کارخانه سرب و روی مهدی آباد که در سفر استرالیا بسر می‌برد از یکی از بزرگترین مجتمع‌های معدنی سرب و روی جهان در این کشور بازدید کرد. / شکوری: دکتر حیدری مسوول اجرای پروژه مهدی‌آباد شد.
بازدید لیدر کنسرسیوم مهدی‌آباد از مجتمع عظیم مونت‌ ایزا در استرالیا + جزئیات

بهرام شکوری با اشاره به اینکه بعد از امضای قرارداد مهدی آباد شرکت گلنکور از من و دکتر حیدری که به زودی مسوولیت این پروژه را بر عهده خواهد گرفت، جهت مذاکرات مقدماتی و بازدید از مجتمع معدنی بزرگ سرب و روی آن شرکت به مونت ایزا (Mount Isa) دعوت کرد، افزود: همانطور که می‌دانید معدن زیرزمینی سرب و روی مونت ایزا با تولید حدود 400 هزار تن کنسانتره روی یکی از معادن بزرگ سرب و روی دنیا به شمار می‌آید. این معدن بسیار عمیق بوده و پایین‌ترین طبقه استخراجی این معدن در حال حاضر در عمق 1.3 کیلومتری از سطح زمین قرار دارد.

 

وی گفت: استخراج در این معادن به صورت روباز نیز صورت می‌گرفته است اما در سال‌های اخیر به دلیل اتمام ذخیره تمام فعالیت‌ها در بخش زیرزمینی متمرکز بوده که این موجب افت تولید سرب و روی در مجتمع معدنی شده است.

 


 

شکوری عنوان کرد: مقایسه معدن روی مونت ایزا و ذخیره معدنی مهدی آباد می‌تواند موقعیت پروژه عظیم مهدی آباد را بهتر بیان کند. این معدن در مقایسه با معدن مهدی آباد از ذخیره کمتر و در مقابل عیار بالاتری برخوردار است و با ظرفیت تولیدی تقریبا نصف ظرفیت تعیین شده قراردادی برای مهدی آباد مشغول بکار است. مواد معدنی اصلی این معدن به صورت سولفورهای سرب و روی بوده که پیچیدگی بسیار کمتری از نظر فراوری نسبت به نوع اکسیده سرب و روی که حجم قابل توجهی از ذخیره سرب و روی مهدی آباد را شامل می‌شود، برخوردار است. این خود نشان‌دهنده بزرگی و حجم وسیع مطالعات و عملیات اجرایی لازم برای راه‌اندازی پروژه عظیم مهدی آباد است و منحصربفرد بودن این ذخیره معدنی را بهتر نشان می‌دهد.


لیدر کنسرسیوم برنده مزایده سرمایه‌گذاری معدن و کارخانه سرب و روی مهدی آباد توضیح داد: مذاکرات با تیم گلنکور عمدتا پیرامون دو محور اصلی متمرکز شده بود:

1 - نحوه مشارکت گلنکور در پروژه مهدی آباد و چگونگی همکاری متقابل برای به ثمر رسیدن پروژه.
2 - بررسی مسائل فنی و مشکلات موجود برای تکمیل مطالعات موردنیازبرای دوران پیشبرد پروژه و چگونگی مشارکت گلنکور در این فاز

 

 

وی اظهار کرد: ما مذاکرات خیلی خوبی داشتیم که من در اینجا وارد جزئیات آن نمی‌شوم اما در مجموع گلنکور همواره تمایل و اعلام آمادگی خود را برای ورود به این پروژه بیان داشته و این دعوت درست بعد از امضای قرارداد خود نشان‌دهنده این موضوع است. ما قرار است بعد از تبادل اطلاعات فنی موجود مجددا پیرامون مسائل عنوان شده به مذاکرات خود ادامه دهیم.

مدیرعامل شرکت راه‌سازی و معدنی مبین خاطرنشان کرد: در مجموع باید عنوان کنم که ما مذاکرات خود را نه تنها با گلنکور بلکه با سایر پیشنهادت موجود از کشورهای دیگر به خصوص فنلاند و اسپانیا ادامه خواهیم داد و سعی می‌کنیم بهترین گزینه را برای اجرای سریع و اقتصادی این پروژه انتخاب کنیم.
 

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی

عناوین برگزیده