تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۸
بازدید: ۷۱۷
کد خبر: ۳۸۴۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش هزینه‌های انرژی تولید آلومینیوم با اتوماسیون

می متالز - صنعت آلومینیوم یکی از صنایع پرمصرف در بخش انرژی محسوب می‌شود. تأمین انرژی سهمی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در هزینه تولید آلومینیوم دارد؛ از این رو کنترل دقیق در مصرف انرژی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در بهینه کردن مصرف انرژی می‌تواند به مقدار قابل ملاحظه‌ای از هزینه‌های تولید بکاهد.
کاهش هزینه‌های انرژی تولید آلومینیوم با اتوماسیون

مدیریت و نگهداری واحد ذوب آلومینیوم یکی از پرچالش‌ترین فعالیت‌ها در این صنعت به‌شمار می‌آید. تنها اشتباهات کوچکی مانند اتصال نامناسب آند، کیفیت بد آند، خوراک‌دهی نامناسب آند و... می‌تواند به‌صورت جدی فعالیت هر دیگ را دچار اختلال کند؛ به این صورت که این اختلال می‌تواند حتی تا ماه‌ها باقی بماند و زمان زیادی برای بازیابی فعالیت مناسب دیگ نیاز باشد.

امروزه ورود اتوماسیون در صنایع مختلف، به سرعت، تحولی عظیم را ایجاد می‌کند. صنعت آلومینیوم نیز از صنایع دیگر مستثنی نبوده و اتوماسیون در این صنعت نیز به‌منظور بهبود کیفیت محصولات و افزایش تناژ تولید در عین حذف حداکثری خطای انسانی وارد شده است. ورود اتوماسیون در صنعت آلومینیوم که صنعتی با مصرف انرژی بالایی محسوب می‌شود (بین ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه تولید مربوط به تأمین انرژی می‌شود)، عمدتا در حوزه کنترل مصرف انرژی روی سیستم‌های وابسته بوده است. استفاده از سیستم‌های اتوماسیون برای کنترل دقیق و حداقل رساندن خطای انسانی، توانسته به مقدار چشم‌گیری در کاهش مصرف انرژی کارآمد باشد. در این گزارش برخی از برترین شرکت‌های ارائه‌دهنده تکنولوژی اتوماسیون در صنعت آلومینیوم معرفی می‌شوند.

 

شرکت ABB

این شرکت از برترین ارائه‌دهنده‌های سیستم‌های کنترل فرآیند و آنالیز داده در زمان واقعی است که امکان ارزیابی و مانیتورینگ فرآیند ذوب آلومینیوم و انرژی مصرفی را فراهم می‌آورد. علاوه بر سیستم یکپارچه و جامع برای کنترل دقیق فرآیند، این شرکت سایر تجهیزاتی که در صنعت آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرند را نیز همچون آنالیزورهای هیدروژن، آنالیزورهای ناخالصی و ترکیب شیمیایی مذاب با قابلیت تعیین نوع و میزان ناخالصی ارائه می‌دهد.

 

شرکت اتوماسیون Rockwell

شرکت راکول که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه Allen Bradley محسوب می‌شود، نه تنها در بخش نرم‌افزاری، بلکه در بخش سخت‌افزاری نیز تأمین‌کننده مهمی از سیستم‌های اتوماسیون کارخانجات مختلف به‌شمار می‌آید. محصولات اصلی این شرکت شامل ابزارهای مانیتورینگ انرژی، کنترلرهای قابل برنامه‌ریزی، سنسورها و سوئیچ‌های الکتریکی و سیستم‌های حفاظت تجهیزات الکتریکی می‌شود. یکی از مهمترین دست‌آوردهای این شرکت، طراحی و ساخت سیستم کنترل فرآیند اکستروژن آلومینیوم است که در حال حاضر از آن در آلومینیوم بحرین (Alba) استفاده می‌شود.

 

شرکت Fanuc

شرکت ژاپنی Fanuc را به‌جرأت می‌توان گفت از متنوع‌ترین محصولات، خصوصا در حوزه محصولات رباتیک برخوردار است. محصولات این شرکت را به ۳ دسته کلی می‌توان تقسیم‌بندی کرد: سیستم‌های رباتیک، دستگاه‌های CNC و سیستم‌های اتوماسیون. عمده محصولات قابل ارائه این شرکت مربوط به بخش‌های پایین‌دست صنعت آلومینیوم است که از آن جمله می‌توان به دستگاه نورد ۴ محوری با کنترل دقیق، ربات‌های مورد استفاده در دای‌کست‌ها و ربات‌های جوش‌کاری در صنعت آلومینیوم اشاره کرد. در حال حاضر از محصولات این شرکت در واحدهای تولیدی پایین‌دست اروپا استفاده می‌شود.

نمودار ۱، برخی از معیارهای اقتصادی این ۳ شرکت را با هم مقایسه می‌کند. با توجه به نمودار ۱، شرکت ABB و پس از آن شرکت ژاپنی Fanuc بیشترین درآمدها را در فصل‌های ابتدایی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ داشته‌اند. عموم شرکت‌ها، نتیجه بهتری از فعالیت خود در فصل ابتدایی سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ نشان داده‌اند و در حالی که درآمد عملیاتی آن‌ها تقریبا ثابت مانده، درآمد خالص بهتری را نسبت به سال ۲۰۱۶ ثبت کردند.

عناوین برگزیده