تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۴۵۰۷
سرویس خبر : انرژی

پیروزی انرژی خورشید بر زغال سنگ در زمانی زودتر از انتظار

می متالز - انرژی خورشید که زمانی آنقدر گران بود که استفاده آن فقط برای فضاپیماها صرف داشت امروز آنقدر ارزان شده که می تواند زغال سنگ و یا حتی گازهای طبیعی را حتی سریع تر از حد تصور کنار بزند.
پیروزی انرژی خورشید بر زغال سنگ در زمانی زودتر از انتظار

این نتیجه گیری در راستای چشم انداز شرکت سرمایه گذاری انرژی جدید بلومبرگ است که در مورد چگونگی تکامل بازارهای سوخت و برق تا سال 2040 ارائه داده است. این گروه تحقیقاتی بر این باورند که در حال حاضر انرژی خورشیدی رقیبی برای هزینه های نیروگاههای جدید برق آلمان و امریکاست و قادر است تا سال 2010 در کشورهای هند و چین که رشد سریعی در این زمینه دارند، جایگزین زغال سنگ بشود. این نتیجه نگیری نشان می دهد که انرژی سبز سریع تر از حد تصور کارشناسان به پیش می رود و این یعنی آلودگی جهانی دی اکسید کربن ناشی از سوختهای فسیلی ممکن است پس از سال 2026 کاهش یابد که این برخلاف پیش بینی سازمان بین المللی انرژی مبنی بر ادامه افزایش گازهای گل خانه ای در دهه های آتی است.

هزینه فن آوری های جدید انرژی رو به کاهش است و این امر زودتر از زمان مورد انتظار تحقق یافته است.

این گزارش همچنین نشان می دهد که تا سال 2040:

چین و هند با 4 تریلون دلار سرمایه گذاری یا حدود 39 درصد در این زمینه، بزرگترین بازار تولید انرژی جدید خواهند بود.

هزینه های مزارع بادی دریایی تاکنون گران ترین تکنولوژی در مسیر انرژی های تجدیدپذیر بوده است و کارگزاری توربین ها در دریا که از دست آوردهای رقابتی دیگر در این زمینه است، تا 71 درصد این هزینه ها را کاهش خواهد داد.

حداقل 239 میلیارد دلار برای باتری های لیتیوم یون جهت ذخیره سازی انرژی سرمایه گذاری خواهد شد که راهی عملی برای نگهداری برق مورد نیاز منازل است ضمن اینکه استفاده از خودروهای برقی را نیز گسترش می دهد.

گاز طبیعی با صرف هزینه ای بالغ بر 804 میلیارد دلار 16 درصد بیشتر برق تولید می کند و باعث می شود مراکز سوختی خلا جریان های متناوب مثل باد و خورشید را متعادل کنند.

نتایج ارائه شده توسط سرمایه گذاری انرژی جدید بلومبرگ در مورد انرژی های تجدیدپذیر و تاثیر آنها در سوختهای فسیلی بسیار چشمگیر است. هزینه های تولید برق از پنل های فتوولتائیک تقریبا یک چهارم آن در سال 2009 است و احتمال زیاد تا سال 2040 تا 66 درصد دیگر نیز کاهش داشته باشد. تولید برق باد ساحلی که در هشت سال گذشته 30 درصد کاهش قیمت داشته نیز تا پایان افق دید این مجموعه تا 47 درصد دیگر نیز کاهش خواهد داشت.

این بدان معناست که حتی در کشورهایی مثل چین و هند که نیروگاههای زغال سنگ به سرعت در آنها راه اندازی می شود نیز انرژی خورشید تا اوایل سال 2020 برق ارزان تری به آنها ارائه خواهد داد.

این پیش بینی ها زودتر از حد انتظار اتفاق خواهند افتاد و احتمال کمتر شدن هزینه های آنها غیر قابل انکار است. زغال سنگ بزرگترین قربانی این روند خواهد بود و پروژه 369 گیگاوات آن لغو خواهد شد که این مقدار حدودا کل تولید آلمان و برزیل است. محبوبیت زغال سنگ حتی در امریکا که به دنبال رونق سوختهای فسیلی است نیز افت خواهد کرد. سازمان انرژی بلومبرگ پیش بینیمی کند ظرفیت تولید برق نیروگاههای زغال سنگ امریکا تا سال 2040 تا نصف کاهش خواهد داشت و توسط منابع ارزان تر و با آلودگی کمتر مثل گاز و انرژی های تجدیدپذیر جایگزین خواهد شد. در اروپا نیز ظرفیت تولید انرژی سوختهای فسیلی تا 87 درصد کاهش خواهد یافت چراکه قوانین زیست محیطی هزینه های سوخت سوختهای فسیلی را افزایش خواهد داد.

سازمان انرژی بلومبرگ معتقد است افت عطش دنیا برای زغال سنگ از سال 2026 و زمانیکه دولتها طبق موافقت نامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی برای کاستن انتشار گازهای گل خانه ای دست بکار می شوند، آغاز خواهد شد. بنابر اعلام این سازمان تا سال 2040 باد و خورشید تقریبا نیمی از ظرفیت تولید نیرو در دنیا را عهده دار خواهند بود.

منبع: ایفنا
عناوین برگزیده