تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۳۷
بازدید: ۴۵۴
کد خبر: ۴۵۲۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

فناوری جدید هیدرو به‌زودی در ابعاد پایلوت مورد سنجش قرار می‌گیرد

می متالز - شرکت نورسک‌هیدرو که از پیشتازان توسعه پایدار صنعت آلومینیوم است، به زودی تکنولوژی جدید HAL ۴e Ultra خود را به‌صورت پایلوت به مرحله آزمایش خواهد گذاشت. این تکنولوژی با مصرف انرژی بین ۱۱.۵ تا ۱۱.۸ کیلووات ساعت برای تولید هر کیلوگرم آلومینیوم از کم‌مصرف‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا به‌شمار می‌رود.
فناوری جدید هیدرو به‌زودی در ابعاد پایلوت مورد سنجش قرار می‌گیرد

شرکت نورسک‌هیدروی نروژ که در اقصی نقاط جهان دارای واحدهای متعددی از تولید آلومینیوم است، در حوزه‌های دیگری به غیر از تولید آلومینیوم اولیه نظیر ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق‌آبی و بخش‌های پایین‌دست صنعت آلومینیوم نیز فعالیت می‌کند. همچنین این شرکت فناوری احیای آلومینا و تولید آلومینیوم اولیه را نیز ارائه می‌دهد. سری تکنولوژی ارائه شده توسط شرکت نورسک‌هیدرو با اختصار HAL (Hydro Aluminium)، امروزه جزء یکی از کارآمدترین و پربازده‌ترین تکنولوژی‌های روز در صنعت آلومینیوم محسوب می‌شود. در حال حاضر از سری تکنولوژی HAL در واحدهای متعددی از ذوب آلومینیوم استفاده می‌شود؛ از آن جمله می‌توان به شرکت آلومینیوم قطر اشاره کرد که با ظرفیت تولیدی ۶۴۰ هزار تن در سال فعالیت می‌کند.

شرکت نورسک‌هیدرو همواره کوشیده است تا علاوه بر گسترش کاربردهای سبز فلز آلومینیوم، به توسعه پایدار تولید و صنعت این فلز از طریق بهبود فرآیندها و ارائه کارآمدترین تکنولوژی تولید کمک شایانی کند. از آن‌جایی که عمده تولید گازهای گلخانه‌ای در صنعت آلومینیوم در حین تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز واحدهای ذوب از نیروگاه‌های حرارتی است، شرکت نورسک‌هیدور با حذف این قبیل از نیروگاه‌ها و استفاده از منابع تجدیدپذیر برای تولید برق همچون نیروگاه‌های برق‌آبی در اکثر واحدهای تولیدی خود، گام بزرگی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت آلومینیوم برداشته است. علاوه بر این، تکنولوژی‌هایی که بازدهی عملیاتی بالاتری داشته باشند را جایگزین تکنولوژی‌های سنتی کرده است تا از اثر کربن منتشر شده در اتمسفر به‌واسطه فعالیت واحدهای ذوب آلومینیوم بکاهد.

نمودار ۱، میزان متوسط وزنی تولید گازهای گلخانه‌ای واحدهای ذوب آلومینیوم این شرکت را در ۲ دهه اخیر نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۱۵ نسبت به ۲ دهه قبل آن حدود ۷۵ درصد کاهش یافته به‌طوری که در سال ۲۰۱۵ به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر رسید که این امر عمدتا مرهون استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی و همچنین تکنولوژی‌های مورد استفاده HAL در واحدهای تولیدی آلومینیوم این شرکت است.

تکنولوژی‌های سری HAL با بالا بردن آمپراژ و بازدهی تولید نه تنها مصرف کمتر انرژی الکتریکی مورد نیاز برای تولید را میسر می‌کند، بلکه از انتشار گازهای گلخانه‌ای در حین فرآیند الکترولیز به مقدار قابل توجهی می‌کاهد. نمودار ۲، شدت مصرف انرژی الکتریکی تکنولوژی‌های سری HAL را در سال‌های مختلف با هم مقایسه می‌کند که روندی کاهشی را طی کرده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، شدت مصرف انرژی الکتریکی متوسط تکنولوژی HAL ارائه شده از سوی شرکت نورسک‌هیدرو در ۳ دهه اخیر حدود ۳۳ درصد کاهش داشته است.

تکنولوژی جدید HAL ۴e Ultra این شرکت، با مصرف انرژی الکتریکی بین ۱۱.۵ تا ۱۱.۸ کیلووات ساعت به‌ازای هر کیلوگرم آلومینیوم، امروزه یکی از کم‌مصرف‌ترین و پربازده‌ترین تکنولوژی‌های حال حاضر صنعت آلومینیوم به‌شمار می‌رود. در حال حاضر واحد پایلوت جدید کارموی این شرکت با ظرفیت ۷۵ هزار تن که در نیمه دوم سال جاری به مرحله بهره‌برداری می‌رسد از این تکنولوژی استفاده خواهد کرد تا عملکرد صنعتی واقعی آن مورد سنجش واقع شود.

 

عناوین برگزیده