تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۵۹
بازدید: ۳۳۳
کد خبر: ۶۳۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گزارش معادن زغال‌سنگ ۵ استان کشور تکمیل شد

می متالز - ارتقای ایمنی در معادن یکی از عوامل افزایش بهره‌وری است. در این میان شاهدیم برخی از معادن همچون معادن زغال‌سنگ به‌عنوان پرخطرترین معادن کشور شناخته شده و هر ازچندگاهی حوادثی در این معادن رخ می‌دهد.
گزارش معادن زغال‌سنگ ۵ استان کشور تکمیل شد

به گزارش می متالز، در این زمینه اقدامات گسترده‌ای از سوی سازمان نظام‌مهندسی معدن شده و گزارش‌های جامع و کاملی از وضعیت ۵ استان معدنی که ذخایر زغال‌سنگ فراوانی دارند تهیه شده و قرار است با همکاری بخش‌های مختلف از وزارت صنعت، معدن، تجارت، سازمان توسعه‌ای ایمیدرو و نظام مهندسی معدن مورد بررسی قرار گیرد و امنیت به این معادن بازگردانده شود. ما برای در جریان قرار گرفتن اموری از این دست همچون ایمن‌سازی معادن با نادعلی اسماعیلی دهج، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت‌وگویی انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید:


بعد از حادثه معدن زمستان یورت، دستور بازرسی از معادن زغال‌سنگ کشور از سوی وزیر داده شد. در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

معادن زغال‌سنگ از سخت‌ترین معادن هستند که عمده آنها زیرزمینی و گازدار بوده و مشکل‌آفرین هستند، از این رو به ۵ استان کشور که جزو استان‌های دارنده ذخایر زغال‌سنگ هستند دستور دادیم تا دوباره از همه معادن زغال‌سنگ بازدید به عمل‌اید تا بازرسی را براساس فرمت‌های تعریف‌شده انجام دهند و نتیجه را اعلام کنند تا مسائل ایمنی معادن زغال‌سنگ و فنی آن را بررسی کنیم. در این زمینه رئیسان سازمان‌های نظام‌مهندسی ۵ استان زغال‌سنگی کشور شامل سمنان، گلستان، مازندران، کرمان و خراسان جنوبی از کارشناسان خبره ارشد خود استفاده کرده و از تمامی معادن فعال بازدید کردند و نقطه‌نظرات آنها جمع‌آوری شد. درواقع آنها گزارش‌های بسیار جامعی از معادن زغال‌سنگ تهیه کردند که از ۱۱۵ معدن زغال‌سنگ بازدید کردند که ۱۰۲ معدن آن زغال‌سنگ بوده و براساس داده‌های موردنظر همچون شاخص‌های مدیریتی و ایمنی و نواقص و معایب را بررسی کردند و در آخر آنها را بررسی کرده و راهکار و پیشنهادهایی ارائه کردند. در سازمان نظام مهندسی کمیته‌ای متشکل از ۵ کارشناس خبره زغال‌سنگ و دو نفر از رئیسان سازمان‌های نظام مهندسی و همچنین نماینده‌ای از وزارت صنعت، معدن و تجارت، گزارش‌ها را بررسی کرده و گزارش نهایی از وضعیت معادن زغال‌سنگ کشور و مسائل ایمنی شامل عوامل محیطی و نواقص معادن زغال‌سنگ را ارائه کردند. اکنون بروزترین اطلاعات درباره معادن زغال‌سنگ این استان‌ها تهیه شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این گزارش در جلسه کمیته زغال‌سنگ ارائه و از آن استقبال خوبی شد.


آخرین خبر درباره معدن زمستان یورت چیست؟

کمیته‌ای که به‌دستور وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت برای بررسی شرایط این معدن تشکیل شد کمیته حقیقت‌یاب بود. در گزارش مقدماتی این کمیته که ازسوی معاون معدنی وزارتخانه ارائه شد تجمع گاز یکی از دلایل انفجار اعلام شد، اما مشخص شدن دلیل انفجار منوط به برداشت آوارهای باقیمانده در معدن بود که اکنون آواربرداری به اتمام رسیده و لوکوموتیو را بیرون آوردیم و جلسه بعدی این کارگروه به‌زودی برگزار خواهد شد. در این جلسه گزارش گروه میدانی که بعد از بازدید از معدن تهیه کردند ارائه خواهد شد. البته اینکه گفته می‌شود معدن تنها از تهویه طبیعی استفاده می‌کرده درست نیست زیرا دستگاه تهویه‌ای برای معدن در نظر گرفته شده بود اما از نوع عملکرد آن اطلاعی ندارم. البته ممکن است آخرین جلسه کارگروه حقیقت‌یاب در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شود و یافته‌ها و گزارش‌های ادواری کارگروه میدانی متشکل از مهندسان معدن باتجربه منطقه و نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در آن ارائه خواهد شد.


در نشست مشترک وزیر صنعت، معدن و تجارت با کمیته زغال، چه وظایفی برای سازمان نظام مهندسی معدن در این معادن تعریف شد؟

در این جلسه مشکلات بهره‌برداران و تولیدکنندگان زغال‌سنگ درباره فروش به ذوب‌آهن اصفهان و مسائلی از این دست مطرح شد و دکتر سرقینی و دکتر کرباسیان نقطه‌نظراتشان را ارائه کردند. درنهایت وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز ضمن جمع‌بندی، رهنمودهای لازم را ارائه داد و درنهایت مشکلات درباره نرخ تاحدودی برطرف شد و نرخ فروش آن صورت جلسه شد. درواقع می‌توان گفت نظام مهندسی معدن، معاونت معدنی وزارتخانه و کمیته زغال‌سنگ در کنار هم می‌توانند مشکلات این بخش را با توجه به گزارش‌های تهیه‌شده مورد بررسی قرار دهند، زیرا بخشی از مشکلات معدن مالی است که وزارتخانه می‌تواند کمک کند و بخشی از آن نیز درباره تامین تجهیزات ایمنی همچون گازسنج است که سازمان ایمیدرو باید آن را انجام دهد. امید می‌رود با توجه به حساسیتی که وزیر صنعت، معدن و تجارت به این مسائل دارد همکاری خوبی بین سازمان نظام مهندسی معدن و وزارتخانه برقرار شود. همچنین همیاری معاونت معدنی وزارتخانه و رئیس هیات عامل ایمیدرو و کمک بهره‌برداران معدنی می‌تواند باعث امن شدن معادن زغال‌سنگ شود؛ در غیر این صورت تمامی معادن زغال‌سنگ مشکل ایمنی دارند و هر لحظه ممکن است حادثه‌ای رخ دهد. از ۱۳ هزار نفر که در معادن زغال‌سنگ فعال هستند ۱۱هزار و ۵۰۰نفر آن در داخل تونل فعال هستند و خطر جانبی برای آنها وجود دارد پس باید تمهیداتی برای آن اندیشیده شود تا معادن فعال‌مانده اشتغالزایی بیشتر شود و به اقتصاد کشور نیز کمک شود.


درباره برگزاری دوره‌های آموزشی برای بخش معدن چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

بخش عمده‌ای از کار سازمان نظام مهندسی معدن ایران آموزش است و تشکیلات بسیاری برای این امر در استان‌ها ایجاد کرده و دوره‌های آموزشی در چارچوب مسائل فنی برگزار می‌کند. قرار است ارتقای سطح کارشناسان و فعالان بخش معدن از طریق همین دوره‌ها انجام شود که در این زمینه برنامه‌ریزی شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز کمیته‌ای در این زمینه تشکیل داده است. همچنین برگزاری دوره‌هایی برای آموزش کارشناسان سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و کسانی که در دیگر بخش‌ها هستند در دستور کار قرار گرفته که از سال گذشته با همکاری ایمیدرو آغاز شده و امسال نیز تمدید شده و در حال اجرایی‌شدن است تا تعداد بیشتری از افراد آموزش ببینند.


برای دوره‌های آموزشی از سازمان‌های دیگر کمک گرفته‌اید؟

همچنین در جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت با کمیته زغال نیز بحث آموزش پیش آمد و دکتر کرباسیان آمادگی خود را برای برگزاری دوره آموزشی با سازمان نظام‌مهندسی معدن به شکل گسترده اعلام کرد و قرار شد تامین اعتبار مالی آن را برعهده گیرد. اما موضوع مهم دیگری که در حوزه آموزش وجود دارد درباره کارکنان و کارگران معادن است زیرا آشنا نبودن آنها با بخش معدن و اصول ایمنی یک معضل اساسی برای معادن کشور به‌شمار می‌آید؛ در این زمینه سازمان ایمیدرو در سال‌های گذشته قراردادی با مرکز فنی و حرفه‌ای داشت که ناظر اجرایی آن سازمان نظام مهندسی معدن بود. بخشی از این قرارداد انجام شده و بخشی نیز ناتمام مانده و قرار است ادامه یابد. البته دوره گذشته از دید من به‌عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی معدن به دلایل مختلفی خیلی رضایت‌بخش نبود که بخشی از آن به وجود نداشتن همکاری میان بهره‌برداران معدنی بازمی‌گردد. با این حال یکی از پروژه‌های شاخص و موفق ایمیدرو به این شکل بوده که واحدهای معدنی وابسته به ایمیدرو و اعضای فعال در آن باید هر چندسال یکبار آموزش‌های سازمانی دیده باشند در غیر این صورت امکان همکاری با آنها وجود ندارد. این موضوع نقش اساسی در بهبود عملکرد واحدهای معدنی وابسته به ایمیدرو داشته است. این طرح می‌تواند الگوی مناسبی برای دیگر استان‌ها باشد. حال اگر ما نیز بتوانیم این موضوع را فرهنگ‌سازی کنیم و از رانندگان بیل‌مکانیکی تا کارگران معدن را به گذراندن دوره‌های آموزشی ملزم کنیم بازدهی آنها نیز افزایش خواهد یافت. این موضوع می‌تواند با همکاری سازمان ایمیدرو درباره تامین اعتبار، از سوی سازمان نظام مهندسی معدن در استان‌ها اجرایی شود.


میز صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی که قرار بود از سوی سازمان نظام مهندسی معدن اجرایی شود به کجا انجامید؟

در همه استان‌ها میز راه‌اندازی شده و نماینده سازمان‌های مربوط مشخص شده است.قرار است پرداخت وام از سوی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به متقاضیان وام با ارزیابی کارشناسان سازمان نظام مهندسی معدن انجام شود. این موضوع یک ماه پیش اعلام شد تا متقاضیان وام نیز به سازمان‌های نظام مهندسی معدن خود رجوع کنند. فرم‌های مربوط نیز از سوی این صندوق به میز صندوق داده شده و قرار است تقسیم‌بندی استان‌ها انجام شود تا افراد انتخاب‌شده برای کارشناسی ارزیابی وام مورد آموزش قرار گیرند و با موارد قانونی آن آشنا شوند. نخستین جلسه آموزشی ۵ مهر خواهد بود. امید است با اجرایی‌شدن آن، ضمن سرعت‌گیری کارها و کم‌شدن بروکراسی، موتور معادن را به حرکت درآوریم. از طرفی صندوق بیمه در سال‌های گذشته وام‌هایی پرداخت کرده اما از نوع استفاده و بازپرداخت آن به دلیل کم‌بودن تعداد نیروی انسانی این بخش اطلاعاتی در دست نیست. به همین دلیل قرار شد قراردادی بین سازمان نظام مهندسی معدن و صندوق بیمه بسته شود تا از سوی نیروی‌های سازمان نظام مهندسی این موارد پیگیری شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده