تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۱
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۶۳۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استقبال ساختمان‌سازی مدرن از بتن‌های سبک

می متالز - با گسترش استفاده از بتن سبک در سراسر دنیا به‌ویژه در کشورهای پیشرفته و شکل‌گیری آیین‌نامه‌های اجرایی آنها، نوع بتن که دارای قابلیت‌های منحصر به‌فردی در صنعت ساخت‌وساز است و می‌تواند دارای مزیت‌های اقتصادی و محیط‌زیستی و... باشد، در کشور ما هنوز شناخته‌شده نیست و چندان در صنعت ساخت‌وساز مورد استقبال قرار نگرفته است.
استقبال ساختمان‌سازی مدرن از بتن‌های سبک

مزایای بتن‌های سبک

بتن سبک یکی از مصالح مهم و کارآمد در صنعت ساختمان مدرن به‌شمار می‌رود که همراه با کاربردهای متنوعی است که استفاده از این نوع بتن می‌تواند موجب بهینه شدن سازه شود. نیاز روزافزون جامعه به مسکن و حل مشکلات موجود در صنعت ساختمان، ضرورت استفاده از سامانه‌های جدید ساخت و مصالح جدید استاندارد به‌منظور افزایش سرعت اجرا، کیفیت عمر مفید، سبک‌سازی و نیز اقتصادی بودن ساختمان‌ها را بیش از پیش مطرح کرده است. بنابراین صنعت ساختمان‌سازی مدرن از نظر اقتصادی و از نظر سبک شدن سازه‌های ساختمانی، استفاده از بتن سبک را پیش‌رو خود قرار داده است. امری که می‌طلبد صنعت ساخت‌وساز در کشور نیز به آن سمت پیش برود. درباره تولید بتن‌های سبک و تولید آن در ایران، میلاد جمالی، مهندس عمران و سازه عنوان کرد: بتن سبک بتن جدیدی با ترکیب‌های جدید و بسیار سبک و مقاوم است. در حقیقت بتن سبک از ورموکولیت، پرلیت، سنگ بازالت و سیمان تیپ ۲ تشکیل شده است. البته در این بتن‌ها مانند بتن‌های عادی از ماسه استفاده نمی‌شود. جمالی در ادامه توضیح داد: نبود ماسه سبب سبک و یکدست شدن ساختار بتن می‌شود، از این‌رو مواد هم خانواده جذب بهتری دارند. وی همچنین به ویژگی متخلخل بودن این بتن‌ها اشاره کرد و گفت: ساختمان این بتن‌ها متخلخل است و همین ویژگی سبب مقاوم شدن در برابر حوادثی چون زلزله و عایق گرما، سرما و صدا می‌شود. از سوی دیگر ترکیب‌های ساختاری در این بتن به گونه‌ای است که خاصیت ضدرطوبت به خود می‌گیرد و مانند بتن معمولی که آب را به خود جذب می‌کند آب را به خود جذب نمی‌کند.
این مهندس عمران و سازه با اشاره به اینکه درحال‌حاضر تولیدکنندگان به سمت تولید فوق‌سبک نیز پیش می‌روند، عنوان کرد: با تغییر در واکنش‌های شیمیایی هیدراتاسیون‌های سیمان، می‌توان بتن سبک با مقاومت بالا تولید کرد که کاربری سازه‌ای داشته باشد، به عبارت دیگر حتی در ساخت‌وسازها ساختمان‌سازی به سمت تولید بتن‌های بسیار سبک در حال پیش رفتن است. جمالی در ادامه با اشاره به این موضوع که خود آنها سازنده بتن‌های بسیار سبک در دیوار هستند، گفت: یکی از محصولاتی که ما می‌توانیم تولید کنیم، دیوار بسیار سبک بتنی است. از ویژگی‌های این دیوار آن است که استفاده از گچ و خاک از بین می‌رود که هم هزینه‌بر و هم زمان‌بر است و هم محیط ساخت‌وساز را بسیار آلوده می‌کند. بنابراین حذف گچ و خاک هم دیوار را اقتصادی می‌کند و هم عایق صوت و حرارت مناسبی است. وی در ادامه با اشاره به ویژگی بتن بسیار سبک در دیوارهای بتنی عنوان کرد: بتن بسیار سبک، بتنی است که به قدری سخت است که می‌توان گچ و خاک را حذف کند و به طریقی جایگزین آن باشد و از سوی دیگر به حدی نرم است که به‌راحتی بریده می‌شود و از سوی دیگر پرت و ضایعات بسیار کمی دارد. این مهندس عمران و سازه در ادامه توضیح داد: این بتن با دانه‌های پلی‌استالین که مواد اولیه تشکیل یونولیت هم است، مخلوط و پس از آن قالب‌بندی می‌شود. جمالی در ادامه افزود: تمامی دستگاه‌های تولید این بتن ویژه در داخل طراحی شده‌اند. مشابه این طراحی‌ها در داخل وجود ندارد و در خارج از کشور هم مشابه آن را سراغ نداریم. این دستگاه‌ها براساس شرایط ایران ساخته شده است. وی با اشاره به هزینه‌های اقتصادی دیوارهای بسیار سبک بتنی عنوان کرد: با دیوارهای بسیار سبک ساخته‌شده از بتن، می‌توان هزینه‌های گچ و خاک را حذف و نرخ آن را در برابر دیوارهای سنتی مثل سفال یا بلوک بین ۱۰ تا ۱۵ درصد اقتصادی‌تر کرد یا نسبت به دیوارهای صنعتی مثل کناف و... که ابعاد بزرگتری دارند بیش از ۴۰ درصد هزینه‌ها را کاهش داد. جمالی در پاسخ به این پرسش که ایمنی این دیوارها چگونه است، عنوان کرد: در بحث ساختمان‌ها ایمنی براساس میان قاب‌ها تعریف می‌شود. این دیوارها نیز از نظر میان قاب‌ها مدل‌سازی شده‌اند و از نظر ایمنی با مشکلی روبه‌رو نیستند.


جمالی در پاسخ به این پرسش که وضعیت صنعتی‌سازی ساختمان در کشور چگونه و بازار شما چگونه است، گفت:
صنعت ساختمان‌سازی در رکود به‌سر می‌برد، از این‌رو ورود به این حوزه با مواد و رویکردهای جدید همراه با خطرپذیری است، اما باید بتوان در این زمینه گام برداشت و وارد حوزه‌های جدید شد.
وی در ادامه یادآور شد: در کشورهای در حال توسعه صنعتی‌سازی و کار به روش‌های جدید عقب‌تر از کشورهای پیشرفته است. در کشور ما نیز سازندگان تمایل چندانی به استفاده از شیوه‌های جدید ندارند.


مزایای قطعات پیش‌ساخته بتنی

قطعات پیش‌ساخته بتنی با بتن‌های سبک‌تر ساخته می‌شود که می‌تواند در قالب‌های متفاوت شکل‌های مختلف به خود بگیرد. البته نخستین تجربه بتن پیش‌ساخته در ایران به حدود ۵۰ سال پیش برمی‌گردد. درباره قطعات پیش‌ساخته بتنی، امیر رجبی، فعال در حوزه بتن‌های پیش‌ساخته اظهار کرد: قطعات پیش‌ساخته بتنی بیشتر به‌صورت لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرند و براساس سفارش مشتری ساخته می‌شود. رجبی در ادامه با اشاره به برخی مزایای بتن‌های پیش ساخته عنوان کرد: در ساخت بتن‌های پیش ساخته از نوعی بتن خاص استفاده می‌شود که در عین سبکی از مقاومت بیشتری برخوردار است. وی درباره قالب‌گیری این قطعات عنوان کرد: این بتن‌ها در قالب‌های مختلف پلاستیکی و آهنی قرار گرفته و شکل قالب به خود می‌گیرد. رجبی همچنین با اشاره به صرفه اقتصادی بتن‌های پیش‌ساخته عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده قطعات پیش‌ساخته این است که از نظر اقتصادی نرخ آن در مقایسه با سنگ به‌صرفه‌تر است. از سوی دیگر نیز مقاوم‌تر از سازه‌هایی است که با مصالح دیگر ساخته می‌شود. وی همچنین افزود: به علت قابلیت شکل‌پذیری بالای بتن، همچنین امکان ساخت انواع سازه‌های بتنی به شکل‌های مختلف چون حوضچه، پل، ستون و... ممکن می‌شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده