تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۲۱
بازدید: ۳۸۱
کد خبر: ۹۱۸۸
سرویس خبر : متالورژی و مواد

در بهترین شرایط، تنها 70 درصد ظرفیت صنایع ریخته‌گری کشور فعال است

می متالز - عبدالرحمان ارشدی، مدیرعامل ریخته‌گری تراکتورسازی ایران در خصوص وضعیت صنایع ریخته‌گری ایران گفت: صنعت ریخته‌گری یکی از روش‌های قدیمی ریخته‌گری برای تولید قطعه است و انواع و اقسام دارد که شامل فولاد، چدن و فلزات غیر آهنی می‌شود. شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران در حوزه ریخته‌گری قطعات چدنی به فعالیت می‌پردازد، ظرفیتی در حدود 60 هزار تن دارد و بزرگ‌ترین واحد ریخته‌گری چدن در کشور و حتی در دنیا است.
در بهترین شرایط، تنها 70 درصد ظرفیت صنایع ریخته‌گری کشور فعال است

به گزارش می متالز، این شرکت از نظر تنوع در تولید جزو 10 شرکت برتر در دنیا محسوب می‌شود که در این رابطه بیش از 600 تا 700 نوع قطعه با وزن‌ها و مشخصات مختلف تولید می‌شوند.

وی در مورد وضعیت این صنعت در دنیا افزود: دورنمای صنعت ریخته‌گری در دنیا به این صورت است که سالانه حدود 100 میلیون تن قطعه ریخته در دنیا تولید می‌شود که 70 درصد از آن را قطعات چدنی تشکیل می‌دهند. در کشور ما نیز ظرفیت نصب شده برای قطعات ریخته حدود یک میلیون تن است؛ اما به تناسب نیاز مشتریان این میزان نوسان پیدا می‌کند که در بهترین شرایط 700 هزار تن از این ظرفیت فعال است.

ارشدی به وضعیت بازار و تولیدات این شرکت اشاره کرد و بیان داشت: حدود 24 درصد از تولیدات شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی و عمدتا اروپا صادر می‌شود. شرکت‌های مهمی مانند فیات، الکو و... جزو مشتریان این شرکت هستند. بیش از 100 نوع قطعه صادراتی در این شرکت تولید می‌شوند. حدود 50 درصد از تولیدات توسط گروه تراکتورسازی مصرف می‌شود و باقی‌مانده را شرکت‌های داخلی خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی با بیان اینکه در دنیا حدود 30 درصد از قطعات ریخته‌گری در خودروسازی مصرف می‌شود، اظهار کرد: در ایران این میزان به 70 درصد می‌رسد. این قطعات در همه صنایع کاربرد دارند. تنوع تولید و تنوع مشتریان باعث می‌شود که شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران با سابقه بیش از 40 سال و اشتغال مستقیم حدود 1200 نفر کماکان به فعالیت خود ادامه دهد.

وی در پایان در خصوص وضعیت تکنولوژی این صنعت در کشور گفت: کیفیت تولید و نیز راندمان بهره‌وری به مقدار زیادی به تکنولوژی تولید، ماشین‌آلات و خطوط تولید بستگی دارد که در این رابطه به‌دلیل محدودیت‌ها شرکت‌های ریخته‌گری نتوانسته‌اند پا به پای دنیا خود را به‌روز کنند. طبیعتا این شرکت‌ها در عرصه رقابت تا حدی با حاشیه سود کمتر و بدون سود نیز عرصه را از دست می‌دهند. در این رابطه به‌نظر می‌رسد که باید شرکت‌ها نوسازی را انجام دهند تا در رقابت قیمتی نیز بتوانند بازارهای جدیدی را باز کنند. در دنیا ظرفیت‌های بسیار زیادی وجود دارد و کشو ما می‌تواند از این ظرفیت‌ها بیشتر استفاده کند.

عناوین برگزیده