تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۲۳
بازدید: ۳۳۴
کد خبر: ۹۷۲۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

۵۵ درصد از صادرات آلومینیوم کشور مربوط به استان مرکزی است

می متالز - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه پیش‌نویس سند توسعه صادرات استان مرکزی تهیه شده گفت: سهم استان از صادرات آلومینیوم کشور ۵۵ درصد است.
۵۵ درصد از صادرات آلومینیوم کشور مربوط به استان مرکزی است

به گزارش می متالز، جعفر اصغری در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان مرکزی اظهار داشت: صادرات استان در ۹ ماهه امسال شامل ۷۰۷ میلیون دلار براساس آمار گمرک استان(اراک - ساوه - زرندیه و منطقه اختصاصی پاوه) می‌شود.

وی افزود: اما براساس آمار منشا تولید، صادرات استان در این مدت ۷۵۰ میلیون دلار بوده که متوسط قیمت هر تن صادرات استان ۶۴۵ دلار است و کشورهای هدف صادرات استان از ۵۹ کشور به ۷۰ کشور رسیده است.

وی افزود: بیشترین حجم صادرات استان به افغانستان بوده و ۳۹ درصد حجم صادرات را شامل می‌شود و عمده کالاهای صادراتی استان شامل اقلامی مانند فرآورده‌های پتروشیمی، آلومینیوم، قیر، الیاف پلی استر، گوشت و گل و گیاه می‌شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: در این مدت واردات استان ۲۶۶ میلیون دلار بوده که متوسط قیمت هر تن واردات ۲ هزار و ۳۳۹ دلار است و عمده این واردات شامل کود آلومینا، فویل آلومینیوم، شمش آلومینیوم می‌شود.

اصغری بیان کرد: از لحاظ تکفیک بین حوزه‌ها ۶۱ درصد این صادرات مربوط به بخش صنعت، ۲۷ درصد پتروشیمی، ۳ درصد معدن، ۲ درصد کشاورزی و ۷ درصد سایر محصولات می‌شود.

وی ادامه داد: صادرات استان در بخش فرآورده‌های پتروشیمی ۲ درصد از صادرات کشور، در آلومینیوم ۵۵ درصد از سهم کشور، در الیاف مصنوعی ۴۳ درصد از سهم کشور، در گل و گیاه ۳۰ درصد از سهم کشور، در عایق‌های رطوبتی ۱۵ درصد از سهم کشور و در کاشی و سرامیک ۴ درصد از سهم کشوری را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی عنوان کرد: سند توسعه صادرات استان درحال تهیه و تدوین است که با درنظر گرفتن نقاط ضعف و قدرت و تهدیدها و فرصت‌ها بوده و در آن تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز استان در زمینه صادرات شناسایی شده به طوری که ایجاد پایانه صادرات گل و گیاه در استان به عنوان یک زیرساخت صادرات شناسایی شده و به طور قطع می‌تواند در صادرات بخش کشاورزی رشد چشم‌گیری را ایجاد کند.

اصغری اضافه کرد: پیش نویس سند تهیه شده و نظر صادرکننده‌ها و تشکل‌ها و همین طور دانشگاه‌های استان در آن لحاظ شده که همه دانشگاه‌ها سند را تایید کردند و یک سری اصلاحات را مطرح کردند که اعمال شد و این سند مورد تایید سازمان توسعه تجارت هم قرار گرفته است و مشکلی که در این زمینه داریم هزینه‌های اجرای این برنامه‌ها است که ضمانتی برای تامین این هزینه ها نیست.

وی افزود: عملکرد ما در بحث سند توسعه صادرات باید عملکرد گمرک باشد نه عملکردی که از واحدها می‌گیریم، بخشی از عملکرد ما چه در بخش صادرات و چه بخش واردات در خارج از استان بوده و ناشی از نبود زیرساخت‌ها در استان است که تولیدکننده‌ها تمایل به گمرک خارج از استان دارند.

عناوین برگزیده