تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۲۸
بازدید: ۳۳۵
کد خبر: ۹۷۴۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
مظاهریان در همایش ملی نگهداری از ساختمان‌ها و حفاظت در برابر حریق اعلام کرد؛

دستمان را از جیب مهندسان ناظر درآوریم

می متالز - معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در خصوص ابلاغیه اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حذف ۵ درصد از حقوق مهندسان ناظر بیان کرد: ما در این ابلاغیه تنها مصوبه داخلی معاون وزیر وقت در این خصوص را حذف کردیم و تنها می‌خواهیم دستمان را از جیب مهندسان ناظر درآوریم تا خودشان برای پول خود تصمیم بگیرند، این مسئله قطعا آغازی برای بهتر شدن فرآیند‌ها و اصلاحات خواهد بود.
دستمان را از جیب مهندسان ناظر درآوریم

به گزارش می متالز، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، در همایش ملی نگهداری از ساختمان‌ها و حفاظت در برابر حریق با نگاهی به حادثه پلاسکو اظهار داشت: از اینکه در این جلسه  تمامی مسئولین درگیر در بحث ساختمان را  همزمان با سالروز حلادثه پلاسکو می‌بینم بسیار خشنودم. چرا که این وفاق می‌تواند نشانی از بهتر شدن شرایط موجود باشد. 

مظاهریان در این خصوص ادامه داد: یکسال گذشته زمانی که این حادثه تلخ رخ داد باورش برای تمام ما بسیار سخت بود چراکه ساختمانی کهن (۵۴ ساله) که نمادی از معماری و شهرسازی و مدیریت شهری زمان خود بود، در برابر چشمان ما فرو ریخت. ساختمانی که طبق گزارش‌های آن زمان یکی از نمادهای ایمنی و امنیت در کشور تلقی می‌شد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی در اشاره به گزارش نوشته شده در خصوص حادثه پلاسکو گفت: این گزارش اشاره می‌کند که پلاسکو فرو نریخت بلکه به پا خاست تا انسجام ساختار و جامعه مدنی ایران را به پرسش بگیرد. ریخته شدن پلاسکو سوال بزرگی برای ایرانیان بود که همچنان پاسخی برای آن داده نشده است، سوالی مبنی بر اینکه ما باید چکار می‌کردیم تا شاهد این اتفاق نباشیم؟ 

وی با بیان اینکه حادثه ساختمان پلاسکو مربوط به یک منطقه و محله بود، ولی اثرات ملی بر جای گذاشت، گفت: این حوادث تاکنون چندین بار تکرار شده، حوادثی که گاهی از آن‌ها درس گرفتیم و گاهی نه. به طور مثال جامعه مهندسین در زمان زلزله رودبار و منجیل به درستی از آن عبرت گرفت و موفق به تدوین قانون ۲۸۰۰ و مقررات ملی ساختمان شد حال اینکه این درس‌ها و عبرت‌ها تا چه حد صحیح و مناسب بوده قضاوتش با تاریخ است. 

به گفته این مقام مسئول، در حادثه پلاسکو فداکاری‌های زیادی انجام شد و افرادی جان خود را از دست دادند اتفاق تلخی که با به کار گیری درایت و تدابیر لازم می‌توانستیم جلوی آن را بگیریم. در حقیقت فداکاری زمانی روی می‌دهد که عده‌ای مجبور به کشیدن جور بی‌فکری دیگران شوند. 

مظاهریان با اشاره به زلزله اخیر استان تهران بیان کرد: گویی در این اتفاق قادر متعال خواستار دادن هشداری به مردم بود، عدد ۵.۳ ریشتری این زلزله در مقیاسی بود که ما بترسیم، یاد بگیریم، ولی در عین حال کشته‌ای ندهیم چرا که اگر بزرگی این زلزله کمتر از ۵ ریشتر بود هیچ کس متوجه آن نمی‌شد و اگر بالای ۶ ریشتر بود هزاران کشته برجای می‌گذاشت. 

وی با بیان اینکه به اعتقاد من ناآرامی‌های ماه گذشته نیز در کشور هشداری برای تمامی ما بود تا بگوید مسائلی در راه است، گفت: هشدار‌ها داده می‌شود مانند پدری مهربان که راه و هشدار را به فرزند خود نشان می‌دهد، ولی مسئول اعمال آن نخواهد بود. ما مهندسان نیز در حیطه کاری خود باید با دریافت این هشدار‌ها برای مسیر آینده خود تصمیم گیری کنیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود، تدوین قوانین، تغییر رویه‌ها و ایجاد راهکار‌های مناسب برای تسهیل زندگی مردم را عوامل سنجش کار حرفه‌ای مهندسان در کشور دانست و افزود: قطعا پیمانه‌ای که برای سنجش کار ما وجود دارد، از دو بخش رضایت مردم از کار مهندسی و رضایت اعضای سازمان‌ها از کار آن‌ها تشکیل می‌شود. نتیجه این رضایت‌هاست که موفقیت ما را نشان می‌دهد، مسئله‌ای که بنده ارزیابی آن را در زمان فعلی بر عهده تک تک شما می‌گذارم. 

وی خاطرنشان کرد: در حوزه حوادث ساختمانی یک اصل بدیهی وجود دارد، اینکه اگر ساختمانی طبق مقررات ملی ساخته شود فرو نمی‌ریزد. اما مسئله این است که طبق گزارش رسمی وزارت راه و شهرسازی از زلزله اخیر کرمانشاه این مقررات در بین مجموعه‌های مسکونی موجود در منطقه رعایت نشده بود. امری که در صورت انجام می‌توانست از کشته‌ها و خرابی‌های بسیاری جلوگیری کند. 

مظاهریان در این راستا افزود: بحثی که ما در دو سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن بودیم، کنترل ساختمان و جلوگیری از همین خرابی‌ها بود. در حقیقت داستان آیین نامه کنترل ساختمانی که وزارت راه و شهرسازی آن را تهیه و طی مشارکت گسترده‌ای به اصلاح آن پرداخت، یک درون مایه اساسی تحت عنوان کنترل ساخمان دارد مسئله‌ای که باید مسئول واقعی آن مشخص شود. 

وی در ادامه تمام جوهره آیین‌نامه و اختلاف‌های پیرامونی آن را بر سر همین مسئله دانست و گفت: قطعا پذیرش این مسئولیت کاری سخت و دشوار است با توجه به قوانین موجود، وزارت راه و شهرسازی موظف به نظارت عالیه در این بخش است. نظارتی که می‌تواند با بررسی ۲ تا ۵ درصد از محصول صحت کارکرد‌های موجود را مشخص کند. 

مظاهریان ادامه داد: براساس این تعریف به این نتیجه می‌رسیم که وزارت راه و شهرسازی مسئولیت کنترل ساختمان را وظیفه خود نمی‌داند، اما در مقابل سازمان نظام مهندسی نه تنها این وظیفه را بر عهده خود می‌پندارد، بلکه به بیانی دیگر خواستار دادن این مسئولیت به سازمان در آیین‌نامه‌ها نیز است. مسئله‌ای که مسئولیت بسیار بزرگی به شمار رفته و می‌گوید اگر در ساختمانی حادثه‌ای رخ داد، مسئول آن ما هستیم پس به سراغ ما بیایید. 

وی در اشاره به آیین‌نامه جدید کنترل ساختمان که از سوی وزارت راه و شهرسازی تهیه شده است، گفت: این آیین نامه طبق تجارب جهانی موجود ادعا می‌کند که دولت محلی یا به بیانی دیگر شهرداری و مراجع صدور پروانه ساختمانی مسئول کنترل ساختمان در کشور هستند چراکه این مراجع در صورت صدور پروانه باید بتوانند کاری که انجام می‌دهند را کنترل کنند. 

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود این اختلاف در آیین نامه کنترل ساختمان کشور در سنوات گذشته گفت: معاونت حقوقی ریاست جمهوری با برگزاری جلسه هیات عمومی با حضور ۱۶ حقوقدان به اتفاق آرای اعضای هیات اعلام کرد که طبق همین قوانین موجود مسئول کنترل ساختمان در کشور شهرداری‌ها هستند. مسئله‌ای که توسط ۱۶ حقوقدان با بهره گیری از قوانین سابق بررسی و اعلام شد و روشنی آن بر همگان آشکار است. 

مظاهریان همچنین در خصوص ابلاغیه اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حذف ۵ درصد از حقوق مهندسان ناظر بیان کرد: ما در این ابلاغیه تنها مصوبه داخلی معاون وزیر وقت در این خصوص را حذف کردیم، قطعا سازمان‌ها حق دارند در مجامع خود به بررسی و چگونگی عملکرد آن بپردازند. این مسئله بر عهده مهندسان است که با حقوقشان چکار کنند، ما تنها می‌خواهیم دستمان را از جیب آن‌ها در آوریم تا خودشان برای پول خود تصمیم بگیرند این مسئله قطعا آغازی برای بهتر شدن فرآیند‌ها و اصلاحات خواهد بود. 

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: با توجه به اختلافات کنونی میان سازمان نظام مهندسی ساختمان و وزارت راه و شهرسازی این  وزارتخانه آماده بررسی مسائل و اختلاف نظرات با سازمان نظام مهندسی و سایر بخش‌ها بوده تا با ایجاد همگرایی بیشتر نتایج بهتری در حرفه حاصل شود. 

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پایان با بیان اینکه قطعا آینده بهتری برای مردم، مهندسی و سازمان‌ها در راه است، گفت: وجود این فضا‌ها برای انجام گفتگو‌های آزادانه و بهره‌مندی از یک جامعه ایده‌آل دلایلی بر این ادعاست که همواره تلاش دارد هدف روشنی را در مسیر پیش رو به ما نشان دهد. به اعتقاد من ما مهندسان باید اصلاح را از درون شروع کنیم تا اینکه اجازه دهیم کسی از بیرون آن را به ما تحمیل کند.

عناوین برگزیده