تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۱۲۰۶۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

واردات آمریکا و آلمان بیش از 17 درصد کل تجارت جهانی فویل آلومینیومی را رقم زدند

می متالز - در سال 2016، کل مبادلات بین کشوری رقمی بیش از 2.6 میلیون تن در سراسر جهان بود. این در حالی بود که کل فویل تولید شده در جهان در حدود 4.7 میلیون تن برآورد شده است؛ از این رو می‌توان گفت که بیش از 55 درصد فویل تولیدی در جهان در مبادلات بین کشوری تجارت می‌شود که رقمی قابل توجه است.
واردات آمریکا و آلمان بیش از 17 درصد کل تجارت جهانی فویل آلومینیومی را رقم زدند

به گزارش می متالز، یکی از مهم‌ترین محصولات پایین‌دست صنعت آلومینیوم، فویل آلومینیومی است که عمدتا در صنعت بسته‌بندی به مصرف می‌رسد. ارزش این محصول به‌قدری است که هر ساله حدود 5 درصد از کل آلومینیوم مصرفی جهان (با احتساب منابع ثانویه و قراضه) برای تولید فویل اختصاص می‌یابد.

در سال 2016، کل مبادلات بین کشوری رقمی بیش از 2.6 میلیون تن در سراسر جهان بود و این در حالی بود که کل فویل تولید شده در جهان در حدود 4.7 میلیون تن برآورد شده است؛ از این رو می‌توان گفت که بیش از 55 درصد فویل تولیدی در جهان در مبادلات بین کشوری تجارت می‌شود که رقمی قابل توجه است. در نقشه زیر کشورهای واردکننده فویل‌های آلومینیومی براساس میانگین حجم واردات 10 سال گذشته نشان داده شده‌اند.

ایران هر ساله حدود 18 تا 20 هزار تن انواع فویل‌های آلومینیومی مورد نیاز خود را از محل واردات تأمین می‌کند. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، مقدار صادرات این محصولات از ایران طی سالیان گذشته، کمتر از 2 هزار تن بوده است. این در حالی بوده که ظرفیت‌های تولید فویل داخل با نرخ بهره‌وری نسبتا بالایی (نسبت به سایر واحدهای پایین‌دست صنعت آلومینیوم در ایران) به تولید فویل مشغول بودند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که مقدار ظرفیت تولید فویل در ایران طی سال‌های آتی با رشد قابل توجهی همراه باشد و حتی به بیش از 100 هزار تن برسد. این در حالی است که تقاضای فعلی داخلی کشور برای مصرف فویل حدود 50 هزار تن برآورد می‌شود. بنابراین در صورت تحقق این میزان از ظرفیت تولید فویل مازاد ظرفیت تولید در کشور ایجاد می‌شود و ایران می تواند از یک واردکننده به یک صادرکننده فویل تبدیل شود.

در بین مناطق مختلف جهان، کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی بیشترین حجم واردات فویل‌های آلومینیومی را دارند. در این بین، برخی از کشورهای آسیایی از جمله هند، تایلند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و چین نیز به‌طور میانگین در 10 سال گذشته، حجم واردات قابل توجهی داشته‌اند. اروپای شرقی و مرکزی و همچنین خاورمیانه نیز از جمله مناطقی بوده‌اند که طی 10 سال گذشته حجم واردات متوسطی (بین 15 تا 40 هزار تن) از فویل‌های آلومینیومی داشتند؛ برخی از کشورهای آمریکای لاتین و اقیانوسیه نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

در نمودار 1، حجم واردات بزرگ‌ترین واردکنندگان فویل آلومینیومی در سال 2016 نشان داده شده است و همان‌طور که مشاهده می‌شود، ایالات متحده آمریکا و آلمان در سال گذشته بیش از 200 هزار تن فویل‌های آلومینیومی وارد کردند و در جایگاه بزرگ‌ترین واردکنندگان قرار گرفتند. هند در رتبه سوم جهان، اختلاف تقریبا 70 هزار تنی را با آلمان، دومین واردکننده بزرگ داشت. بنا به اطلاعات تجارت جهانی، این 2 کشور به‌تنهایی حدود 17 درصد مبادلات بین کشوری این محصولات را به‌خود اختصاص دادند.

واردات عظیم ایالات متحده از فویل‌های آلومینیومی، حاکی از وابستگی شدید این کشور به فویل‌های وارداتی است. این در حالی است که در سال گذشته این کشور برای مقابله با دامپینگ چین، عوارض وارداتی این محصولات را از چین به شدت افزایش داد و این امر نگرانی‌های زیادی را بابت کسری عرضه این محصول در ایالات متحده افزایش داد و حتی سبب افزایش پریمیوم‌های آن در این منطقه شد. از طرفی چون نگرانی‌های مشابهی روی سایر محصولات پایین‌دستی صنعت آلومینیوم از جمله محصولات اکستروژن و ورق‌ نیز به‌تدریج شکل گرفت، این امر حتی روی پریمیوم شمش‌های آلومینیوم نیز تأثیر گذاشت و سبب افزایش آن‌ها شد.

عناوین برگزیده