تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۰۲
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۱۳۵۷۹۸
سرویس خبر : انرژی

افزایش ۹۶ درصدی سود «آریا» در تابستان

می متالز - شرکت پلیمر آریاساسول (آریا) گزارش دوره شش ماه خود را منتشر کرد. بر اساس این گزارش سود هر سهم «آریا» در تابستان نسبت به بهار 96 درصد رشد داشته است.
افزایش ۹۶ درصدی سود «آریا» در تابستان

به گزارش می متالز، «آریا» در دوره ۳ ماهه با فروش ۲۳.۸۸۱ میلیارد ریالی به سود ۲.۹۶۵ ریالی رسیده است.  فروش شرکت در ۳ ماه دوم ۳۶.۸۵۳ میلیارد ریال و سود خالص ۵.۸۱۷ ریال بوده است.

گفتنی است، این شرکت در مجموع دوره ۶ ماهه ۸.۷۸۲ ریال سود محقق کرده و این در حالی است که سود دوره مشابه سال گذشته ۹.۲۰۴ ریال بوده است.

ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین

همچنین طرح توسعه احداث واحد پلی‌اتیلن جدید با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین به منظور افزایش سودآوری از طریق تکمیل زنجیره ارزش، جلوگیری از خام‌فروشی اتیلن، افزایش تولید و سودآوری پایدار، ایجاد تنوع در تولید گریدهای مختلف، همچنین بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی، با توجه به نتایج گزارش فنی و مطالعات امکان‌سنجی به تصویب هیات‌ مدیره شرکت رسید.

در حال حاضر با توجه به تولید واحدهای موجود بیش از ظرفیت اسمی، سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن اتیلن مازاد بر مصرف واحدهای موجود به فروش می‌رسد که پس از احداث و بهره‌برداری واحد پلی‌اتیلن جدید، در این واحد مصرف و مابقی خوراک مورد نیاز به میزان ۱۰۰ هزار تن نیز از تولیدکنندگان منطقه خریداری خواهد شد.

افزایش فروش «آریا» در تابستان

شرکت آریا ساسول در عملکرد ۶ ماهه خود ۴۰۲۵ میلیارد تومان سود خالص (۸۷۸ تومان به ازای هر سهم ) داشته است. سود هر سهم در تابستان ۵۸۱ تومان بوده که نسبت به فصل بهار ۹۶ درصد رشد داشته است.

فروش شرکت در تابستان نسبت به بهار ۵۴ درصد رشد داشته و بهای تمام شده فروش شرکت ۲۴ درصد رشد داشته که این امر باعث شده حاشیه سود ناخالص نسبت به بهار رشد داشته باشد. حاشیه سود ناخالص شرکت در تابستان ۵۴ درصد و در بهار ۴۲ درصد بوده است.

خوراک اصلی شرکت اتان است که نرخ آن توسط فرمول اعلامی وزارت نفت تعیین می‌شود که طبق این فرمول حداقل نرخ اتان ۲۲۰ دلار و حداکثر نرخ اتان ۴۰۰ دلار است که با توجه به افت شدید قیمت نفت و قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی در بهار  تصمیم گرفته شده حداقل نرخ اتان برای ۵ ماه اول سال به ۲۰۰ دلار کاهش پیدا کند.

یکی از دلایل افزایش حاشیه سود شرکت در تابستان همین موضوع بوده است که تقریبا شرکت اتان را به ۲۱۰ دلار به ازای هر تن دریافت کرده است و همچنین نرخ‌های جهانی محصولات شرکت نسبت به بهار بهبود داشته‌اند و متوسط نرخ دلار پتروشیمی‌ها نیز در تابستان نسبت به بهار ۳۰ درصد رشد داشته است.

شرکت در تابستان ۵۸۱ تومان سود به ازای هر سهم داشته است  که ۲۰۴ تومان آن ناشی از سود تسعیر ارز بوده است.

قیمت سهم ۱۸۴۷۰ تومان است  و در یک ماه اخیر ۲۸ درصد رشد داشته است.

عناوین برگزیده