تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۰۲
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۱۵۶۸۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رشد اقتصاد جهانی، محرک دادوستد کنسانتره مس

تجارت جهانی کنسانتره از مرز 32 میلیون تن در سال گذشت

می متالز - کنسانتره مس یکی از پرطرفدارترین محصولات تجاری در مقیاس جهانی است که طی 2 دهه اخیر، بیش از پیش مورد تجارت قرار گرفته است. این محصول معدنی با ارزش افزوده بالا در اوایل دهه 2000 میلادی، در سطح 10 تا 15 میلیون تن در سال میان کشورهای صادر و واردکننده جابه‌جا می‌شد؛ در حالی که حجم تجارت آن در اوایل دهه 2010 به سطح 25 تا 30 میلیون تن در سال رسید و نهایتاً در سال 2016 از مرز 32 میلیون تن نیز گذر کرد.
تجارت جهانی کنسانتره از مرز 32 میلیون تن در سال گذشت

به گزارش می متالز، با توجه به ضرورت مصرف مس در بسیاری صنایع و رشد روزافزون تقاضای جهانی آن، کشورهای بهره‌مند از منابع طبیعی مس دست به کار توسعه صنایع معدنی شدند تا به تولید هر چه بیشتر مس معدنی به ویژه کنسانتره مس بپردازند؛ آن دسته از کشورهایی هم که از این دفینه‌های سرخ زمین بی‌نصیب ماندند، در صورت سلامت و رشد اقتصادی مطلوب، به واردات کنسانتره این فلز جهت فرآوری و تولید مس تصفیه شده اقدام کردند. از این رو، کنسانتره مس، با رشد تقاضای جهانی، بیش از پیش مورد داد و ستد قرار گرفت. نمودار 1، آمار تجارت جهانی کانسنگ و کنسانتره مس را برای سال‌های 2001 تا 2016 به تصویر می‌کشد.

با توجه به نمودار 1، تجارت جهانی کنسانتره طی سالیان اخیر به طور کلی، با سیر صعودی همراه بود. طی 16 سال اخیر، تجارت کنسانتره در سال‌های ابتدایی دهه 2000 میلادی در سطح ثابتی حدود 13 میلیون تن قرار داشت که از اواسط دهه تا اواخر آن با سیر صعودی به حدود 20 میلیون تن تجارت جهانی رسید. این روند، در سال 2011 با کاهش همراه بود و سپس از سال 2012 تا 2016، با رشد قابل توجهی، افزایش یافت و از مرز تجارت 30 میلیون تنی در سال 2016 گذشت. متوسط حجم تجارت کنسانتره مس طی سال‌های 2001 تا 2016، بالغ بر 20.5 میلیون تن بود که با رشد سالانه 6.3 درصدی در این دوره همراه بود.

در دنیای امروز، به دلیل گستردگی کاربرد مس در صنایع مختلف که نشئت گرفته از ویژگی‌های منحصر به فرد این فلز صنعتی است، از حجم بازار این فلز سرخ به منظور ارزیابی رشد و پویایی یک اقتصاد استفاده می‌کنند. اگرچه حجم بازار مس، تنها سنجه برآورد رشد اقتصادی یک کشور یا منطقه نیست، یکی از عوامل مهم بررسی میزان توسعه صنایع مختلف اعم از ساختمان، حمل‌ونقل (به ویژه خودروسازی) و زیرساخت به شمار می‌رود. با توجه به رشد مثبت اقتصاد کلان در مقیاس جهانی طی 2 دهه اخیر، رشد تجارت مس معدنی و تصفیه شده نیز، چندان دور از ذهن نیست. از این رو، می‌توان روند مثبت رو به رشد تجارت جهانی این ماده معدنی را به توسعه اقتصادی جهان مرتبط دانست.

علاوه بر این عامل مهم دیگری نیز تجارت جهانی کنسانتره مس را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن تمرکز واحدهای ذوب و پالایش مس در مناطقی است که از منابع طبیعی کافی برای تأمین خوراک صنعت خود برخوردار نیستند. مطالعات نشان می‌دهد که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری‌ها در بخش ذوب و پالایش مس، طی 2 دهه اخیر، در کشور چین متمرکز شده است. تقاضای مس تصفیه شده چین، با تکیه بر توسعه اقتصادی این کشور در مدت اخیر، روند افزایشی را پیش گرفته بود و سبب شد تا این کشور به یکی از بزرگترین واردکنندگان کاتد مسی تبدیل شود.

با توجه به برنامه‌های دولتی این کشور، چین در مرحله گزار از مصرف به تولید است. در این خصوص نیز همچون بسیاری از صنایع دیگر، حمایت‌های دولتی برای احداث واحدهای تولیدکننده مس تصفیه شده در این کشور صورت گرفته است. در نتیجه این مطالب، این کشور آسیایی میزبان بیشترین سرمایه‌گذاری‌های اخیر جهت احداث واحدهای جدید ذوب و پالایش مس در مقیاس جهانی بوده است.

عناوین برگزیده