تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۱۶۴۵۰
سرویس خبر : انرژی
کارشناسان معدن:

طرح انتقال آب خلیج‌فارس توجیه اقتصادی یافت

می متالز - گروهی تا ۳سال پیش طرح انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های مرکزی کشور با هدف تامین آب مورد نیاز صنایع معدنی و معادن که در نواحی خشک ایران واقع شده‌اند را یک طرح بلندپروازانه می‌دانستند که هزینه بسیار زیادی با ارقام سرگیجه‌آور برای این بخش دارد اما هرچه گذشت و خشکسالی و کم‌آبی، روی کریه خود را بیشتر به مردم نمایاند.
طرح انتقال آب خلیج‌فارس توجیه اقتصادی یافت

به گزارش می متالز، این طرح نه تنها به چشم یک نجات‌دهنده صنایع و معادن بلکه به عنوان منجی مصرف شرب شهرهای در مسیر این طرح، دیده شد، به ویژه در سال جدید که وزارت نیرو به طور جدی‌تر به این طرح پرداخت و فولاد مبارکه هم به عنوان پای سوم این طرح حاضر به سرمایه‌گذاری۱۵۰۰میلیارد تومانی شد.


تا سال ۹۸ سیرجان سیراب می‌شود

مدیرعامل گل‌گهر در این‌باره با اشاره به پروژه انتقال آب خلیج‌فارس گفت: در شروع کار پروژه، خیلی‌ها می‌گفتند این پروژه توجیه اقتصادی ندارد و به دنبال منصرف کردن ما بودند اما نظر من این بود که تامین آب، مهم‌ترین پروژه ما است حتی اگر پول آن برنگردد. ناصر تقی‌زاده افزود: درحال‌حاضر پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به شدت توجیه اقتصادی پیدا کرده است هرچند شاید نسبت به سایر پروژه‌های صنعتی که در دست اجرا داریم سوددهی کمتری داشته باشد اما به هرحال توجیه اقتصادی دارد و این نوید را می‌دهم که بر اساس برنامه پیش‌بینی شده، اوایل سال آینده آب خلیج‌فارس به سیرجان خواهد رسید.

 

توسعه پایدار صنعت مس

محمدرضا بنی‌اسدی‌راد، مدیرعامل شرکت مس در بازدید از پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به استان کرمان گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس، توسعه پایدار صنعت مس محقق خواهد شد.
محمدرضا بنی‌اسدی‌راد، با بیان اینکه موانع و مشکلات پیش روی این طرح برای برطرف کردن سریع‌تر آن بررسی شد، افزود: هم‌اکنون این طرح از پیشرفت خوبی برخوردار شده و دستگاه‌ها و تجهیزات مربوط به این پروژه وارد ایران شده است بنابراین دغدغه‌ای در زمینه تامین تجهیزات وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت تصریح کرد: این پروژه برای تحقق اهداف شرکت مس در برنامه ششم توسعه و افزایش ظرفیت تولید از طریق راه‌اندازی معادن جدید از اهمیت بسزایی برخوردار است و تلاش شرکت مس این است که با همراهی شرکت گل‌گهر و چادرملو و همچنین حمایت دولت، این پروژه هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

 

عزم ملی برای انتقال آب خلیج‌فارس

در توجه به طرح انتقال آب خلیج‌فارس، ذکر همین نکته بس است که در نیمه تیر امسال ۹بانک آمادگی خود را برای ورود به این عرصه اعلام کردند، به این معنی که طرح انتقال آب جدی گرفته شده و چون توجیه اقتصادی کافی دارد ۹بانک حاضر به سرمایه‌گذاری در این پروژه شده‌اند.
در جلسه‌ای که با حضور جمعی از مدیران عامل بانک‌های عضو این کنسرسیوم و نیز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ۱۶تیر تشکیل شد، محمدرضا حسین‌زاده، مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: اکنون که کشور با بحران آب روبه‌رو است، باید به فکر کودکان و نسل‌های آینده باشیم، از این رو شبکه بانکی با احساس مسئولیت در قبال بحران کمبود آب و خشکسالی، در طرح ملی شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق کشور، فعالانه مشارکت می‌کند.
حسین‌زاده تاکید کرد: با مشارکت بیشتر بانک‌های دولتی، کنسرسیومی به عاملیت بانک ملی ایران تشکیل شده تا با ساخت ایستگاه‌های آب‌شیرین‌کن در استان هرمزگان و انتقال آب شیرین شده خلیج‌فارس به استان‌های کویری و مرکزی کشور، نگرانی‌ها‌ درباره کمبود آب شیرین در این مناطق برطرف شود.گفتنی است ۹بانک ملی ایران، سپه، کشاورزی، ملت، صنعت و معدن، صادرات، رفاه، تجارت و توسعه تعاون در اجرای این طرح مشارکت دارند. این پروژه با هدف انتقال، تامین و شیرین‌سازی سالانه ۱۳۰میلیون متر مکعب آب در خط لوله‌ای به طول ۹۰۰کیلومتر از استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد عبور می‌کند تا علاوه بر تامین آب مورد نیاز شرکت‌های مس سرچشمه، گل‌گهر سیرجان و چادرملو، آب شرب این مناطق را نیز تامین کند. شرکت مهندسی توسعه آب آسیا در بخش شیرین‌سازی و شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس در بخش انتقال، اجرای پروژه را بر عهده دارند. کنسرسیوم یادشده، تامین اعتبار بیش از ۱۸هزار میلیارد ریالی این پروژه را تعهد کرده است.

 

کمک ۱۵۰۰میلیاردی فولاد مبارکه

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان نیز گفت: مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با ۱۵۰۰میلیارد تومان و ۲سرمایه‌گذار چینی و اصفهانی، برای انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان کمک خواهد کرد. حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی پنجشنبه گذشته به موضوع انتقال آب از دریای خلیج‌فارس و عمان برای حل مشکلات آب استان اشاره کرد و ادامه داد: اقدامات برای اجرایی شدن این پروژه در حال انجام است که در این صورت از دولت بودجه‌ای نخواهیم گرفت و مجتمع فولاد مبارکه ۱۵۰۰میلیارد تومان کمک خواهد کرد. البته در این راستا یک سرمایه‌گذار اصفهانی و یک سرمایه‌گذار چینی نیز کمک‌ خواهند کرد.

 

حضور سرمایه‌گذار سنگاپوری

شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، گل‌گهر و شرکت تامین آب خلیج‌فارس با شرکت هایفلکس سنگاپور برای تسریع در طرح شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج‌فارس توافق کردند. در نشست مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذار طرح انتقال آب خلیج‌فارس با شرکت هایفلکس سنگاپور، از یکی از بزرگترین سایت‌های شیرین‌سازی آب جهان در سنگاپور که ظرفیت ۳۱۸هزار متر مکعب در روز دارد و از سوی شرکت هایفلکس ساخته و بهره‌برداری می‌شود، بازدید شد و طرفین توافق کردند ماژول اول شیرین‌سازی به ظرفیت ۲۰۰هزار متر مکعب در روز را به مدت ۶ماه اجرا کرده و به آن سرعت بخشند.
همچنین در اجرای ماژول دوم با شرکت هایفلکس برای همان ظرفیت با تامین سرمایه و فاینانس ۵۰درصدی شرکت خارجی توافق شد.

 

نگرانی‌های زیست‌محیطی

با این حال این طرح مخالفانی نیز دارد که نگران مسائل زیست محیطی این پروژه هستند. احمد مرادی، رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا انتقال آب از خلیج‌فارس با صرف چند صد میلیارد تومان به دو صنعت در استانی دیگر صرف بیت‌المال است یا قدرت چانه‌زنی که سبب نابودی صنایع موجود و محیط‌زیست می‌شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده