تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۴
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۱۰۷۳۶
سرویس خبر : انرژی

حفاری بهینه در میدان گازی فرزاد به کمک مطالعات ژئومکانیک سه‌بعدی

‌می‌متالز - مدیرعامل گروه پتروپارس حاصل مطالعات ژئومکانیک سه‌بعدی بر میدان گازی فرزاد ب را کمک به حفاری بهینه در این میدان گازی عنوان کرد و گفت: با کمک این مدل می‌توان بهینه‌ترین حفاری را با کمترین مخاطرات در این میدان گازی انجام داد.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا مسعودی، روز (دوشنبه،۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) در آیین امضای قرارداد میدان مشترک گازی «فرزاد ب» با اشاره به جایگاه امروز شرکت پتروپارس گفت: آنچه که امروز شرکت پتروپارس به آن رسیده است حاصل توان مدیریتی و انجام وظیفه مدیران این شرکت است.

مسعودی با اشاره به پیچیدگی عملیات حفاری میدان مشترک گازی «فرزاد ب» گفت: این میدان دارای فشار مخزن ۹ هزار PSI و دمای مخزن ۱۲۸ درجه سانتی‌گراد است و دارای ساختار پیچیده جغرافیایی است. تخمین زده میشود که ۲۹ PSI حجم گار دریایی این میدان است که ۲۳ PSI از آن در کشومان و ۳ PSI آن در عربستان قرار دارد.

وی با بیان اینکه شرکت پتروپارس موظف به انجام مطالعات اکتشافی و توسعه میدان مشترک گازی «فرزاد ب» است، تاکید کرد: مهم‌ترین فعالیت پتروپارس مطالعه ژئومکانیک سه‌بعدی روی میدان فرزاد ب است که این اقدام برای برای نخستین بار در کشور توسط شرکت پتروپارس و کارفرمایی شرکت ملی نفت ایران صورت گرفته است.

به گفته این مسئول این موفقعیت با همکاری دقیق گروه پتروپارس و دانشگاه‌ها انجام شده است و با جمع آوری اطلاعات دقیق، برای اولین بار انجام مطالعه ژئومکانیک سه‌بعدی بر میدان فرزاد ب صورت گرفته است.

مسعودی حاصل مطالعات ژئومکانیک سه‌بعدی بر میدان گازی فرزاد ب را کمک به حفاری بهینه در این میدان گازی عنوان کرد و گفت: با کمک این مدل میتوان بهینه‌ترین حفاری با کمترین مخاطرات را در این میدان گازی انجام داد.

مسعودی با بیان اینکه میدان گازی فرزاد ب مخاطرات بسیاری دارد، گفت: پتروپارس با مطالعات انجام شده اطلاعات کافی از میدان گازی «فرزاد ب» دارد و امیدواریم در توسعه این میدان ریسک‌ها را کاهش دهیم و آن را در حداقل زمان ممکن به سرانجام برسانیم.

مدیرعامل گروه پتروپارس با بیان اینکه هدف از این قرارداد دستیابی به تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ترش است، گفت: میدان گازی فرزاد به روش بیع متقابل و با سرمایه ۱.۷۸ میلیارد دلار و طی پنج سال توسعه می‌یابد.

 

منبع: ایران پترونت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده