تاریخ: ۲۷ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۵
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۲۶۶۵۴
سرویس خبر : زمین شناسی

بخش خصوصی امانتدار خوبی در اکتشاف است؛ به آن اعتماد کنید

می متالز - نشست تخصصی «ضرورت انقلاب در اکتشاف سنگ آهن» با حضور مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن، بهروز برنا مشاورعالی مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و سعید عسگرزاده دبیرانجمن سنگ آهن ایران در نخستین نمایشگاه زنجیره تامین فولاد کرمان سیمکس۲۰۱۹ روز سه شنبه برگزار شد و افراد یادشده به بیان ‌نظرهای خود درباره اکتشافات مواد معدنی در کشور پرداختند.
بخش خصوصی امانتدار خوبی در اکتشاف است؛ به آن اعتماد کنید

به گزارش می متالز، گفتنی است نخستین نمایشگاه زنجیره تامین فولاد کرمان در کرمان بهره‌برداری می‌شود و به مدت ۴ روز دایر است.


به بخش خصوصی اعتماد کنید

در این نشست تخصصی، مهرداد اکبریان اظهار کرد: هر کشوری که به دنبال توسعه است باید به دنبال اکتشاف برود و در این زمینه هزینه کند. در کشور ما فقط ۷ درصد اکتشاف انجام شده است، در حالی که در کشورهای پیشرفته مانند کانادا ۲ بار تمام کشور آنها برای اکتشاف اسکن شده است.
اکبریان ادامه داد: در زمینه اکتشافات معدنی، سیاسی‌کاری نباید محدودیت ایجاد کند.
وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی عنوان کرد: سرمایه و ظرفیت زمین‌شناسی باید ۵۰ برابر شود.
اکبریان همچنین به بخش خصوصی پرداخت و در این باره گفت: بخش خصوصی امانتدار خوبی است و باید به این بخش در زمینه اکتشاف اعتماد کرد. البته اکتشاف‌های اولیه جزو وظایف حاکمیت است اما پس از آن را باید به بخش خصوصی سپرد، در حالی که دولت حاضر نیست در جاهای پرریسک سرمایه‌گذاری کند.
رئیس انجمن سنگ آهن همچنین گفت: ما در شرایط ویژه‌ای قرار داریم و باید در این شرایط سخت بتوانیم در تولید، تعادل و توازن ایجاد کنیم تا حیات‌مان حفظ شود. در شرایط حاضر جایی برای توسعه بنگاه‌ها نیست بلکه امر ضروری حفظ حیات آنهاست. در این میان وظیفه دولت، حمایت و وظیفه بخش خصوصی، هم‌افزایی است.
وی با اشاره به ذخایر سنگ آهن کشور عنوان کرد: در غرب کشور و در استان‌هایی همچون آذربایجان غربی، کردستان و ایلام، ذخایر سنگ آهن خوبی وجود دارد اما پراکنده هستند و اگر بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند، به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. همچنین در شرق کشور در استان‌های خراسان‌ شمالی و جنوبی، ذخایر خوبی وجود دارد اما هدایت درستی نشده‌اند چراکه معادن هماتیتی با عیار پایین به شمار می‌روند و کسی روی آنها کار نکرده است.
رئیس انجمن سنگ آهن ادامه داد: موضوع دیگر در زمینه مدیریت اکتشاف این است که مدیریت دولتی تقاضامحور است تا عرضه‌محور، در حالی که برای انقلاب در اکتشاف باید به سمت عرضه‌محوری پیش برویم یعنی بر حسب عرضه‌هایی که می‌تواند در این زمینه وجود داشته باشد، پیش رفت چراکه سنگ آهن، مصارفی غیر از تولید آهن نیز دارد. در گام بعدی باید بازار مصرف را شناسایی کنیم.
اکبریان سپس گفت: احیای معادن کوچک و متوسط، یکی از بهترین کارهایی است که در زمینه معدن می‌توان انجام داد چراکه ممکن است در معادن کوچک ذخایر عظیمی پنهان مانده باشد. بنابراین باید بتوانیم معادن را دوباره کشف کنیم. ما همچنین باید در حوزه‌های پرریسک سرمایه‌گذاری کنیم. البته شرکت‌های بزرگ خصوصی هم باید در این زمینه مشارکت کنند.
اکبریان در پایان اظهار کرد: ما همچنین باید در زمینه فرآوری و بازاریابی انقلابی ایجاد کنیم. از سوی دیگر باید به فرآوری ثانویه مانند باطله‌ها توجه کنیم. باطله‌ها یک ثروت پنهان هستند و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این زمینه پیشقدم شوند.

 

معدن زیر سایه نفت و گاز کشف نشده مانده است

 بهروز برنا، مشاور عالی مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، دیگر سخنران این نشست بود. او گفت: بیش از ۷ درصد ایران اکتشاف شده است و هم‌اکنون این کشور رتبه ۱۵ در زمینه مواد معدنی را دارد. هم‌اکنون ۱۰ هزار معدن در کشور وجود دارد که ۱۲۰۰ معدن آن شدادی و قدیمی به شمار می‌رود.
برنا ادامه داد: تا کنون ۳ میلیارد تن ذخایر سنگ آهن کشف شده است و اکتشاف‌ در این باره ادامه دارد. وی با اشاره به این موضوع که معدن زیرسایه نفت و گاز کشف نشده باقی مانده است، گفت: امروز ۳۸۹ معدن سنگ آهن در کشور شناسایی شده که فقط ۲۲۱ مورد از آنها فعال است و ۱۴۶ معدن غیرفعالند و ۲۲ معدن نیز در حال تجهیز هستند.
مشاور عالی مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی همچنین خاطرنشان کرد: در آنومالی ۲۱، اکتشافات ژئوفیزیکی و زمینی با عمیق‌ترین حفاری‌ها انجام شده و در این منطقه در آینده شاهد ذخایر درخور سنگ آهن خواهیم بود.
برنا با اشاره به این موضوع که اکتشاف‌ها به طور دقیق انجام می‌شود، عنوان کرد: اگر شناسایی‌ها دقیق انجام نشوند، شاهد اتفاقی مانند میدوک خواهیم بود که پس از ساخت کارخانه متوجه شدند ذخیره اصلی زیر کارخانه است.
عضو هیات مدیره شرکت تهیه و توزیع مواد معدنی، افزود: بیشترین ذخایر سنگ آهن کشور در ۳ استان کرمان، یزد و خراسان رضوی شناسایی شده‌اند و از سال ۹۲ تا کنون نیز در ۱۰ استان کشور ۲۴ گواهی کشف با ذخیره ۱.۲ میلیارد تن صادر شده است.
برنا همچنین با اشاره به اینکه سازمان زمین‌شناسی ایران در سال‌های گذشته کارهای ارزشمندی انجـام داده است، گفت: سازمان زمین‌شناسی ایران رتبـه دهم را در جهان کسب کرده و بر همین اساس، این سازمان موظف بـه تهیه و تاییـد نقشه‌های زمین‌شناسی در منطقه خـاورمیانه شده است.
وی به ذخایر هماتیتی سنگ آهن نیز اشاره کرد و گفت: ذخایر هماتیتی کشور در استان‌هایی همچون هرمزگان و زنجان تا ارومیه و نقده قرار دارند که باید به این ذخایر نیز توجه شود.
برنا خاطرنشان کرد: حلقه‌های زنجیره اکتشاف، معدن و فرآوری و صنایع معدنی باید هارمونیک باشند که در زنجیره آهن این اتفاق روی داده است. وی افزود: در آینده باید در اکتشاف‌های عمقی انقلابی ایجاد کرد اما دستگاه‌های حفاری کنونی ما قدیمی هستند و باید به سمت حفاری‌ پرسرعت پیش برویم.

 

نیاز به عوامل جدید در اکتشاف

 سعیدعسگرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران نیز دیگر سخنران این نشست بود. او در این نشست تخصصی و در نخستین نمایشگاه رنجیره تامین فولاد کرمان عنوان کرد: اکتشاف را اگر به عنوان سرمایه‌گذاری در نظر بگیریم نباید نتیجه آن تحت تاثیر تحریم‌ها یا حتی جنگ قرار گیرد. وی افزود: اکتشاف، نیازمند تعریف نگرش و عوامل جدید است و این عوامل جدید باید در زمینه اکتشاف انقلابی را به وجود آورند. بنابراین دولت، مجلس شورای اسلامی، سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی و نظارتی و بخش خصوصی باید پارادایم جدیدی را برای اکتشاف، تدوین و اجرا کنند.
دبیر انجمن سنگ آهن ایران همچنین خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر، تغییر شگرفی در تدوین استراتژی به وجود آمده است. فرصت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تغییر کرده و باید با در نظر گرفتن قدرت انعطاف‌پذیری و سازگاری، برنامه‌ها را متناسب با شرایط موجود تدوین کرد.
عسگرزاده در ادامه گفت: ظرفیت تولید کنونی فولاد ۳۲ میلیون تن بوده و ۱۳ میلیون تن نیز در دست اجراست که در نهایت برنامه فولادی را محقق خواهد کرد. این در حالی است که همچنان تهیه ۲۵ میلیون تن سنگ آهن، ۲ تن گندله و ۷ تن کنسانتره در ابهام بوده و پرسش اساسی این است که سند چشم‌انداز فولاد با توجه به ظرفیت سنگ آهن کشور چند سال دوام خواهد داشت؟
دبیر انجمن سنگ آهن یادآور شد: باید توجه کرد که ۸۰ درصد ظرفیت‌های سنگ آهن در سند چشم‌انداز از معادن گل‌گهر و سنگان دیده شده است، در حالی که شواهد گویاست تا ۱۰ سال آینده ذخایر معادن سنگ آهن تمام خواهند شد. در آن زمان تکلیف سند چشم‌انداز فولاد چه می‌شود؟
عسگرزاده ادامه داد: خطاهای اکتشاف را باید به کمترین میزان رساند چراکه خطاها در اکتشاف جبران‌ناپذیر و فاجعه‌آفرین است. وی افزود: باید پارادایم اکتشاف تغییر کند و بروکراسی اداری نیز به کمترین میزان ممکن برسد.

عناوین برگزیده