تاریخ: ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۰۷
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۳۶۴۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار سرمایه موتور محرک و شاخص سلامت اقتصاد

‌می‌متالز - بازار سرمایه به واسطه حضور شرکت‌هایی با بنیه اقتصادی قوی، سودآوری منطقی و همچنین شفافیت مالی به عنوان موتور محرک و شاخص سلامت اقتصادی برای هر کشور تلقی می‌شوند و به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری جذاب می‌توان از آن به منظور حفظ سرمایه و کسب سود بالاتر از تورم کشور بهره جست.

به گزارش می‌متالز، «اسفندیار شاه‌منصوری» مدیر عامل یک شرکت سبدگردانی در خصوص «علت عدم رشد بازار همسو با تورم» نوشت:

یکی از معیار‌های مهم انتخاب گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای هر فعال اقتصادی این است تا مسیری را انتخاب کند که در گام نخست سرمایه خود را در مقابل تورم پوشش دهد و در گام دیگر بتواند سود بیشتری نسبت به سایر بازار‌ها کسب کند.

این مقوله تصمیم‌گیری در کشور‌هایی که با تورم لجام گسیخته مواجه هستند شایع‌تر و پررنگ‌تر است.

تورم در کشور ما تحت تاثیر ۲ مقوله مهم افزایش حجم پایه پولی و افزایش نرخ ارز رایج که در کشور ما دلار است، قرار می‌گیرد، اما افزایش نرخ دلار در اذهان عمومی بیش از هر چیز خودنمایی می‌کند و حس تورمی بودن اقتصاد را منتقل می‌کند.

حال سوال اینجاست که آیا می‌توان گزینه‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کرد که در شرایط تورمی حفظ سرمایه و حتی سودآور باشد و آیا در میان بازار‌های موازی می‌توانیم به بازار سرمایه به عنوان یک گزینه مناسب سرمایه‌گذاری متوسل شویم؟

واقعیت از این قرار است که ابتدا باید دلیل رشد نرخ دلار را ریشه‌یابی کرد که آیا این افزایش به دلیل ریسک‌های سیستماتیک انتظاری همچون جنگ، تحریم و تحولات منطقه و ... ایجاد شده است یا ریشه در مسایل اقتصادی دارد.

هدف از طرح این موضوع این است که به این نکته حساس توجه داشته باشیم که سایر بازار‌های موازی همچون بازار طلا، مسکن و خودرو با افزایش نرخ دلار و به تبع آن افزایش تورم معمولا افزایش همسویی را تجربه می‌کنند، در این بازارها ارزش سرمایه سرمایه‌گذاران فقط به اندازه تورم حفظ می‌شود و انتظار سودی بالاتر از تورم را نمی‌توان از این بازار‌ها داشت.

بازار سرمایه بواسطه حضور شرکت‌هایی با بنیه اقتصادی قوی، سودآوری منطقی و همچنین شفافیت مالی به عنوان موتور محرک و شاخص سلامت اقتصادی برای هر کشور تلقی می‌شوند و به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری جذاب می‌توان از آن به منظور حفظ سرمایه و کسب سود بالاتر از تورم کشور بهره جست.

حال سوال اینجاست که چرا در چند سال اخیر شاهد جاماندگی بازار سرمایه از تورم هستیم و سرمایه‌گذاران از این عقب‌افتادگی نسبت به تورم ناراضی هستند و در نهایت منجر به خروج تعدادی از سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه می‌شود.

در پاسخ باید گفت که بازار سرمایه، بازاری مبتنی بر پیش‌بینی و انتظارات آینده است، این بازار در صورتی همسطح و یا بیشتر از تورم بازدهی در اختیار سرمایه‌گذاران می‌دهد که محرکه‌های افزایش تورم و نرخ دلار ناشی از مسایل و ریسک‌های سیتماتیکی که موجبات ترس و نگرانی و ابهام شدید در سرمایه‌گذاری می‌شوند قرار نگیرد.

ریسک‌هایی مانند جنگ، تحریم، تحولات نظامی منطقه و یا تغییرات دولت از جمله عواملی هستند که موجب افزایش ترس و نگرانی و ابهام سرمایه‌گذاری خواهند شد که در نتیجه ورود جریان نقدینگی و یا جذابیت بازار سرمایه کاهش خواهد یافت و این امر باعث می‌شود تا بازار به موازات تورم رشد نکند.

آنچه که در سنوات گذشته موجبات جاماندگی بازار سرمایه از تورم بوده را می‌توان ریشه در این قبیل ریسک‌ها دانست که متاسفانه همچنان بر بازار سرمایه کشور سایه افکنده است.

امیدواریم با کاهش تنش‌های منطقه، ثبات شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و نیز تدبیر مقامات تصمیم‌گیر دولت در کاهش ابهامات محرکه‌های اقتصادی، موجبات امنیت سرمایه‌گذاری را در کشور فراهم سازیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده