تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۴۶
بازدید: ۴۴
کد خبر: ۳۳۸۰۴۷
سرویس خبر : انرژی

تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی جم‌پیلن

‌می‌متالز - تولیدکننده انواع گرید‌های پلی‌پروپیلن با نام تجاری"JAMPILEN" با تکیه بر فن آوری منحصر به فرد Spheripol با ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار تن در سال می‌باشد.

به گزارش می‌متالز، شرکت پتروشیمی جم‌پیلن (JPPC) در سال ۱۳۸۳ در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه تأسیس شد. این شرکت تولیدکننده انواع گرید‌های پلی‌پروپیلن با نام تجاری"JAMPILEN" با تکیه بر فن آوری منحصر به فرد Spheripol با ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار تن در سال می‌باشد. این شرکت قادر به تولید بیش از ۱۲۰ نوع از گرید‌های پلی‌پروپیلن شامل هموپلیمر، کوپلیمر تصادفی، کوپلیمر ضربه پذیر (هتروفاز) و ترپلیمر با هدف پوشش تمامی کاربرد‌های ز در بازار ایران و جهان است.

واحد‌های اصلی شرکت شامل پلیمریزاسیون، اکستروژن و بسته‌بندی می‌باشد مواد اصلی ورودی شامل پروپیلن، اتیلن و بوتن یک بوده که از شرکت پتروشیمی جم تامین می‌گردد، سرویس‌های جانبی واحد شامل (هوای ابزاردقیق، هوای سرویس، نیتروژن، آب تصفیه شده، آب خنک کننده و سایر) می‌باشد که از شرکت پتروشیمی مبین (از طریق شرکت پتروشیمی جم) تامین می‌گردد. تامین کاتالیست و مواد شیمیایی و افزودنی از تامین کنندگان معتبر موجود در لیست شرکت صاحب تکنولوژی (Basell) صورت می‌گیرد.

این شرکت در ترسیم چشم‌انداز خود آورده است که پتروشیمی جم‌پیلن بزرگ‌ترین تولیدکننده داخلی، بزرگترین صادرکننده و از گزینه‌های برتر منتخب مشتریان درخصوص محصولات پلی پروپیلن و سرآمد کیفیت و نوآوری است.

ترکیب سهامداران شرکت

ترکیب سهامداران شرکت پارس فولاد سبزوار در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی جم‌پیلن
تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی جم‌پیلن
با توجه به اینکه شرکت مقداری از خوراک خود را از پتروشیمی شازند دریافت می‌کند و از طرفی پتروشیمی شازند متعهد است که به پتروشیمی دی آریا پلیمر خمین خوراک بدهد، در نتیجه شرکت با مشکل تامین خوراک مواجه بوده و توان تولید به اندازه ظرفیت اسمی را ندارد. ظرفیت سالانه شرکت برابر ۳۰۰،۰۰۰ تن می‌باشد که در سال ۱۴۰۲ شرکت توانسته مقدار ۲۲۰،۰۰۰ تن تولید داشته باشد که در سال ۱۴۰۳ نیز فرض بر تولید به اندازه ۱۴۰۲ شده است.

ماده اولیه اصلی شرکت پروپیلن است که از شرکت‌های پتروشیمی جم، پالایشگاه شازند و پتروشیمی ایلام تامین می‌گردد. قیمت محصول برابر با قیمت نشریه پلتس در نظر گرفته شده و از آنجاییکه شرکت در خرید این ماده تخفیف می‌گیرد، ۲۰ درصد تخفیف برای خرید پروپیلن لحاظ گردیده است. سایر مواد اولیه نیز شامل اتیلن، بوتن-۱ و هیدروژن است که نرخ‌ها بر اساس نرخ‌های نشریه پلتس در نظر گرفته شده و برای خرید اتیلن نیز تخفیف ۱۵ درصدی در نظر گرفته شده است.

محصول شرکت پلی پروپیلن است که در بورس کالا عرضه می‌گردد. در حال حاضر به علت افزایش تقاضا رقابت جذابی روی محصول پلی پروپیلن شرکت صورت گرفته و باعث بالا رفتن قیمت فروش محصول در بورس کالا گردیده است. قیمت پایه بر اساس آخرین نرخ اعلامی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در نظر گرفته شده و بر اساس میانگین رقابت صورت گرفته گذشته در بورس کالا، فرض بر افزایش ۲۵ درصدی قیمت محصول به علت رقابت گردیده است.

با توجه به مفروضات فوق شرکت در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ترتیب می‌تواند سود ۲۶،۳۹۷ و ۳۵،۴۰۹ ریالی بسازد. با توجه به اینکه مجمع عمومی عادی شرکت نزدیک بوده و سیاست شرکت تقسیم حداکثری سود است نسبت P/E شرکت در سال ۱۴۰۳ در محدوده ۴.۴ واحدی قرار می‌گیرد که نشان دهنده محدوده ارزنده قیمتی می‌باشد.

صورت سود و زیان

تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی جم‌پیلن
تحلیلگر: محسن خانجانی، کارشناس سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده