تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۴۴
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۳۸۱۴۳

هوش مصنوعی می‌تواند مصرف انرژی را مدیریت کند؟

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی گفت: مدیریت مصرف بالای انرژی که هم اکنون مساله مهمی برای کشور ما است با استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی می‌تواند اصلاح شود.

به گزارش می‌متالز، زینب قیصری، کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکلات مصرف بی‌رویه انرژی در ایران گفت: راهکار‌های سنتی برای کنترل مصرف انرژی مثل افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی، راهکار‌هایی است که دارای تبعات اجتماعی و اقتصادی است و باید به سمت راهکار‌های نوین رفت.

قیصری افزود: اول باید توجه داشت که کنترل مصرف انرژی، در چارچوب توسعه پایدار تعریف می‌شود. امروز مفهوم توسعه پایدار در سطح جهانی پذیرفته شده و سازمان ملل متحد ۱۷ هدف را به منظور رسیدن به توسعه پایدار ارائه کرده است.

به گفته وی، توسعه پایدار دارای سه بعد اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی است. برای رسیدن به توسعه پایدار باید بتوانیم در تولید، توزیع و مصرف انرژی از هوش مصنوعی استفاده کنیم.

این کارشناس اقتصادی، در ادامه به استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی برای کنترل مصرف انرژی اشاره و تصریح کرد: فرآیندکاوی یکی از ابزار‌های هوش مصنوعی است که از آن می‌توان زمان و هزینه فرآیند‌ها را تقلیل داده تا فرایند‌ها چابک شده و در حداقل زمان و با کمترین هزینه صورت پذیرند پس می‌توان از این ابزار در فرآیند‌های تولید، توزیع و مصرف استفاده نمود و حداکثر بهره وری را حاصل کرد.

قیصری ادامه داد: از طرفی از داده کاوی می‌توان در پیش بینی مصرف انرژی با دقت بالا بهره برد و مدل‌هایی را طراحی نمود که با استفاده از آنها بتوان مدیریت موثری برای این فرآیند‌های اصلی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه عصر کنونی عصر فناوری اطلاعات است و در آینده نه چندان دور حاکمیت مطلق فناوری اطلاعات را خواهیم داشت، گفت: باید بتوان با استفاده از فناوری اطلاعات و ابزار‌های آن مدیریت بهینه محصولات نفت و گاز را داشت.

قیصری افزود: از طرفی در آینده نه چندان دور در خیلی از مشاغل به خاطر استفاده از هوش مصنوعی نحوه کار تغییر کرده یا از بین می‌روند. لازم است از هم اکنون برای این مساله فکری نمود و دانشجویانمان را تجهیز به ابزار‌های هوش مصنوعی در هر رشته‌ای بنماییم به طوری که از قافله جهانی عقب نمانند. مدیریت مصرف انرژی که هم اکنون مساله مهمی برای کشور ماست با استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی می‌تواند تغییر یابد و فرآیند‌ها رو بهینه نمود و به سوی توسعه پایدار حرکت نمود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده