تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۳۸۵۱۳
سرویس خبر : انرژی

در ازای صرفه‌جویی برق، خودرو جایزه بگیرید

‌می‌متالز - مدیر عامل توانیر گفت: مشترکانی که در تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان شدن قبض برق، از جوایز متنوعی، چون خودرو و لوازم خانگی برخوردار خواهند شد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی رحبی مشهدی در نشستی خبری اظهار کرد: فرایند تخصیص جوایز به صورت قرعه کشی خواهد بود و اطلاع رسانی در این رابطه تحت عنوان پویش با انرژی طی هفته آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال تعرفه‌ها تغییری نخواهد کرد، گفت: مشترکانی که مصرف زیر الگو دارند، قبض‌های یارانه‌ای دریافت خواهند کرد و آنهایی که بالاتر از الگو هستند، قبوض برق پلکانی برای آن‌ها محاسبه می‌شود.

مدیرعامل توانیر با بیان این‌که همچون سال گذشته به ازای هر کیلووات صرفه‌جویی در مصرف برق مشترکان ۲۰۰۰ تومان پاداش دریافت می‌کنند، گفت: مشترکان می‌توانند ضمن برخورداری از این پاداش نقدی که در قبوض آنها لحاظ می‌شود در قرعه‌کشی اهدای جوایز نیز شرکت کنند.

وی با بیان این‌که امیدواریم امسال مشترکان پرمصرف به موضوع مدیریت مصرف توجه داشته باشند، اظهار کرد: برای تابستان امسال ۴۷ میلیون جایزه غیرنقدی برای مشترکان در نظر گرفته شده است.

رجبی‌مشهدی با بیان این‌که مشترکانی که بیش از ۲.۵ برابر الگو مصرف برق دارند به ازای هر کیلووات ساعت مازاد ۲.۵ برابر الگو ۲۷۰۰ تومان پرداخت خواهند کرد که مطابق با قیمت برق تجدیدپذیر‌ها است.

به گفته مدیرعامل توانیر، این مشترکان که حدود یک میلیون مشترک را شامل می‌شوند تا پیش از تابستان به کنتور‌های هوشمند مجهز خواهند شد و در صورت ادامه پرمصرفی قبوض برق سنگین نیز برای آنها صادر می‌شود.

هشدار به دارندگان کولر‌های گازی در مناطق معتدل

رجبی‌مشهدی در خصوص مشترکانی که از کولر‌های گازی در مناطق معتدل استفاده می‌کنند، تصریح کرد: مشترکانی که قصد دارند کولر‌های آبی خود را با کولر‌های گازی جایگزین کنند بدانند که در آینده با قبوض سنگین نیز مواجه خواهند شد.

هدف‌گذاری کاهش ۱۵۰۰ مگاواتی برق با تغییر ساعات اداری

وی در خصوص مصوبه هیات دولت مبنی بر تغییر ساعات اداری اظهار کرد: براساس نظر هیات وزیران از ۱۵ خردادماه ساعات ادارات تغییر خواهد کرد که پیش‌بینی می‌شود با توجه به این‌که ادارات محهز به کنتور‌های هوشمند شده‌اند ۱۵۰۰ مگاوات صرفه‌جویی را شاهد باشیم. ضمن این‌که در سال گذشته ۸۵۰ مگاوات صرفه‌جویی از همین طریق اتفاق افتاد.

برآورد ۳۵۰۰ مگاوات تقاضای جدید برق در تابستان

مدیرعامل توانیر با بیان این‌که طبق برآورد‌های صورت گرفته میزان ۳۵۰۰ مگاوات تقاضای جدید برق از طریق صنایع و سایر بخش‌ها خواهیم داشت، گفت: ۷۵ هزار و ۵۰۰ مگاوات حداقل میزان تقاضا خواهد بود.

تدوین ۱۸۰ برنامه عملیاتی برای گذر از پیک

رجبی‌مشهدی از تدوین ۱۸۰ برنامه عملیاتی در شش محور برای گذر از پیک تابستان خبر داد و گفت: این برنامه‌ها به منظور توسعه ظرفیت نیروگاهی تدوین شده است به طوری که ۸۵۳۸ مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه شد که بخشی از آن مربوط به احداث نیروگاه‌های جدید و بخشی دیگر در حوزه افزایش توان نیروگاه‌ها بود.

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۷ هزارمگاوات موافقت اصولی احداث نیروگاه صنعتی صادر شده که از این میزان ۱۳۶۹ مگاوات واحد نیروگاهی احداث و به شبکه سراسری برق کشور متصل شده که از این میزان تا اوج بار تابستان ۱۸۷۱ مگاوات خواهد رسید.

مدیرعامل توانیر با بیان این‌که صنایع نیروگاه‌ساز علاوه بر این‌که می‌تواند برق مازاد خود را به صنایع دیگر صادر کند حتی اگر صنایع موفق به این کار نشوند نیز صنعت برق با قیمت‌های جذابی برق آنها را خریداری می‌کنند، گفت: صنایعی که در این طرح مشارکت نکرده و اقدام به ساخت نیروگاه نکرده باشند در اولویت برنامه‌های مدیریت مصرف قرار خواهند گرفت و صنایع نیروگاه‌ساز مطابق با ظرفیت از این برنامه‌ها معاف می‌شوند.

شناسایی بیش از ۸۰۰۰ رمزارز غیرمجاز

رجبی‌مشهدی از شناسایی بیش از ۸۰۰۰ مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز خبر داد و گفت: این مراکز تحویل بخش‌های نظامی شده‌اند. میزان مصرف این رمزارز‌ها ۸۰۰ مگاوات بود که اگر قرار بود برق آنها تامین شود باید یک نیروگاه ۱۱۰۰ مگاواتی را احداث می‌کردیم.

وی با اشاره به مشوق‌هایی که برای رمزارز‌های مجاز در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: براساس ضوابطی که داریم رمزارز‌های مجاز می‌توانند استخراج داشته باشند و اگر تابلوی برق سبز نیز استفاده کنند محدودیت تامین برق برای آنها اعمال نمی‌شود.

هوشمندسازی ۳۶۰۰ کنتور در کشور

مدیرعامل توانیر با بیان این‌که ۳۶۰۰ کنتور هوشمند در کشور نصب شده که ۲۶۰۰ کنتور در بخش خانگی است و بیش از ۶۰ درصد مصرف برق توسط این کنتور‌ها مدیریت می‌شود.

وی در خصوص صادرات برق اظهار کرد: بخش خصوصی می‌تواند در صادرات برق مشارکت داشته باشد در گام اول در چهار نقطه افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق اعلام شد که ۳۰۰ مگاوات توسعه سرمایه گذاری تحقق یابد، ۵۰ مگاوات برای توسعه صادرات در افغانستان، ۵۰ مگاوات پاکستان، ۱۰۰ مگاوات ترکیه و ۱۰۰ مگاوات عراق است، بی‌شک این مساله می‌تواند به توسعه تجدیدپذیر‌ها کمک کند چرا که تجدیدپذیر‌ها هشت ماه از سال می‌توانند برق خود را صادر و در چهار ماه دیگر برق را در داخل کشور عرضه کنند.

مدیرعامل توانیر در خصوص میزان واردات نیز گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در پیک امسال ۵۰۰ مگاوات واردات برق خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده