تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۵۶
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۳۸۹۲۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

رشد تقاضای باتری و چالش‌های مالی شرکت‌های معدنی

‌می‌متالز - طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، فروش خودرو‌های برقی در سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۷ میلیون خودرو خواهد رسید که معادل بیش از یک خودرو از هر پنج خودرو فروش رفته در سراسر جهان خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، با این حال، با وجود چندین سال افزایش قابل توجه جریان نقدینگی ناشی از قیمت‌های بالا و افزایش تولید، بسیاری از تولیدکنندگان مواد معدنی ضروری برای خودرو‌های برقی اکنون با مشکلاتی در تامین مالی پروژه‌های موجود و جدید تنها با استفاده از درآمد‌های خود مواجه هستند. آژانس بین‌المللی انرژی نیز در آخرین چشم‌انداز جهانی خود در مورد خودرو‌های برقی بر ضرورت وجود منابع خارجی برای حمایت از مخارج سرمایه‌ای در مقیاس بزرگ پروژه‌های معدنی تاکید نموده است. با این حال شرکت‌های معدنی زیادی در سراسر دنیا با مشکل تامین مالی، تعویق افتادن پروژه ها، تعدیل نیروی کار یا حتی توقف پروژه‌ها روبرو شده اند.

در این راستا نگرانی‌هایی در رابطه با سرعت رشد صنعت خودرو‌های برقی به دلیل حاشیه‌های سود کم، نوسان قیمت فلزات مورد نیاز تولید باتری، تورم بالا و توقف انگیزه‌های خرید در برخی کشور‌ها به وجود آمده است.

با وجود این چالش ها، داده‌های فروش جهانی همچنان قوی است و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، فروش خودرو‌های برقی حدود ۲۵ درصد در مقایسه با سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ رشد داشت.

در سال ۲۰۲۴، سهم بازار خودرو‌های برقی می‌تواند تا ۴۵ درصد در چین، ۲۵ درصد در اروپا و بیش از ۱۱ درصد در امریکا برسد. در مقایسه، آژانس بین المللی انرژی خاطرنشان کرد، این کشور‌ها حدود ۶۵ درصد از کل فروش خودرو در سراسر جهان را نیز به خود اختصاص داده اند. در سال ۲۰۲۳، خودروسازان چینی نقش مهمی در بازار جهانی خودرو‌های برقی ایفا کردند و بیش از نیمی از خودرو‌های برقی فروخته شده در سراسر جهان را تولید کردند. تقاضا برای فلزات مورد نیاز تولید باتری در سال ۲۰۲۳ افزایش قابل توجهی داشته است.

در این بین تحلیلگران معتقدند برای جلوگیری از تنگنا‌های زنجیره تامین و انعطاف پذیری بیشتر در برابر اختلالات احتمالی، لازم است استخراج معادن و پالایش مواد معدنی با سرعت بیشتر به رشد خود ادامه دهند و فناوری‌های نوآورانه‌ای مانند باتری‌های یون سدیم می‌توانند به طور بالقوه تقاضا برای مواد معدنی حیاتی را کاهش دهند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده