تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۴۰۷۰۹

پرشدگی سد‌ها به ۶۷درصد رسید/ پُرشدن کامل مخازن ۹ سد مهم+جدول

‌می‌متالز - هم‌اکنون مخازن سد‌های دز در خوزستان، ارس در آذربایجان شرقی، جگین در هرمزگان، سد ایلام در استان ایلام، خیرآباد و پیشین در سیستان‌وبلوچستان، آزاد و قشلاق در کردستان و رودبار در لرستان به‌طور کامل و صددرصدی پُر هستند.

به گزارش می‌متالز، در ۲۳۲ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا بیست‌ودوم اردیبهشت ۱۴۰۳) در مجموع ۳۰ میلیارد و ۳۴۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های ایران شده که نسبت به ورودی ۳۱ میلیارد و ۱۲۰ میلیون مترمکعبی آب به سد‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی ۳ درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد‌های کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی ۱۸ میلیارد و ۹۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، رشدی ۵ درصدی را نشان می‌دهد.

در زمان حاضر با وجود ۳۳ میلیارد و ۹۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سد‌های کشور، ۶۷ درصد ظرفیت مخازن سد‌ها پُر و ۳۳ درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سد‌ها در روز بیست‌ودوم اردیبهشت ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد ۳ درصدی ذخایر سد‌ها با در مقایسه با روز مشابه سال قبل است.

وضعیت سد‌های مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است.

پرشدگی سد‌ها به ۶۷درصد رسید/ پُرشدن کامل مخازن ۹ سد مهم+جدول

همانطور که در جدول بالا مشخص است، هم‌اکنون مخازن سد‌های دز در خوزستان، ارس در آذربایجان شرقی، جگین در هرمزگان، سد ایلام در استان ایلام، خیرآباد و پیشین در سیستان‌وبلوچستان، آزاد و قشلاق در کردستان و رودبار در لرستان به‌طور کامل و صددرصدی پُر هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده