تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۵
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۳۴۰۷۷۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس هیات مدیره فولاد اکسین خوزستان عنوان کرد:

فولاد اکسین درصدد صادرات فولاد زنگ‌نزن

‌می‌متالز - شرکت فولاد اکسین خوزستان طی سال گذشته به رکورد‌های مختلف در زمینه تولید دست یافته است. این شرکت در سال‌ جاری درصدد است دو طرح توسعه‌ای فولادسازی و احیای مستقیم را به پیش ببرد.

به گزارش می‌متالز، «مصطفی اسکندری» رئیس هیات مدیره فولاد اکسین خوزستان عنوان کرد: شرکت فولاد اکسین خوزستان یکی از شرکت‌هایی است که هم پرسنل و نیروی انسانی جوان دارد و هم اینکه عمر کارخانه از لحاظ عملکرد، جوان محسوب می‌شود. محصولات فولاد اکسین عموما برای صنایع نفت و گاز کاربرد دارد. البته در کنار این محصولات، تلاش کرده‌ایم که تنوع سبد محصول نیز داشته باشیم.

اسکندری در ادامه با اشاره به مهم‌ترین دستاورد‌هایی که فولاد اکسین در سال ۱۴۰۲ داشته است، گفت: فولاد اکسین در سال گذشته رکوردشکنی‌های پیاپی در زمینه تولید داشته و قادر شده سهم تولید خود را در ورق‌های API یا ورق‌های با ارزش‌افزوده بالا افزایش دهد؛ برای نمونه اگر در سال‌های گذشته ۸۰۰ هزار تن تولید داشتیم، از این میزان ۶۰۰ هزار تن آن مربوط به ورق‌هایی بوده که ارزش‌افزوده بالایی به خود اختصاص نداده بودند، اما اتفاق مهم در سال گذشته این بود که سهم تولید ورق‌های با ارزش‌افزوده بالا در سبد محصولات این شرکت افزایش یافت که در نهایت منجر به افزایش سوددهی شرکت تا صددرصد شد که سهامداران پس از تقسیم سود در مجمع می‌توانند از این سود منتفع شوند.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های پیش‌رو شرکت فولاد اکسین عنوان کرد: فولاد اکسین در تهیه مواد اولیه خود وابسته به شرکت‌های فولاد است. شرکت‌های فولادی بزرگ نیز در حال توسعه صنایع پایین‌دستی از جمله کارخانه‌های نوردی خود هستند که این علاوه بر ایجاد یک رقابت منفی، ما را در تامین مواد اولیه در سال‌های آینده دچار چالش اساسی خواهد کرد؛ بنابراین برای حل این چالش، کارخانه فولادسازی و احیای مستقیم در دستور کار  فولاد اکسین قرار گرفته است که  در این راستا در محل کارخانه در سال ۱۴۰۲ کلنگ‌زنی این دو واحد صورت گرفت. هرچند به دنبال حل سرمایه‌گذاری برای این دو طرح در سال ۱۴۰۳ هستیم.

رئیس و عضو هیات مدیره فولاد اکسین خوزستان در پاسخ به این پرسش خبرنگار «می‌متالز» که دیپلماسی شرکت برای صادرات چیست، خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات، بحث افزایش تنوع محصول برای صادرات در اولویت شرکت قرار دارد. ما ورق‌هایی با کیفیت بسیار بالا تولید می‌کنیم که به‌راحتی استاندارد‌های بین‌المللی را پاس می‌کند، بنابراین می‌توانیم این محصولات را به کشور‌های همسایه، کشور‌های حوزه قفقاز و اروپا صادرات کنیم. برای این صادرات باید هم برنامه تولیدی مدون داشته باشیم و هم در تامین مواد اولیه خود را بی‌نیاز کنیم که نیازمند برنامه‌ریزی جامع است. یکی از برنامه‌های ما این است که روزی جزو صادرکنندگان فولاد زنگ‌نزن و ضدسایش باشیم. فولاد زنگ‌نزن Stainless Steel در بازار داخلی هر کیلو ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است، در حالی‌ که قیمت فولادهای ساختمانی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان هست، لذا تولید و فروش فولادهای زنگ‌نزن با آن قیمت به صرفه است.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده